• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automatische bewerking over verschillende tabbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mette701

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2015
Ik ben bezig om bepaalde data efficiënter te beheren op het werk zodat er handige data uit kan worden gehaald. Heel simplistisch uitgelegd met een voorbeeldje.
Elk tabblad staat voor een maand. Elke maand heeft dezelfde opbouw:
Kolom A staat voor een personeelnummer
B de naam
C welke dienst de persoon werkzaam is
D wanneer we bepaalde documenten ontvangen
E wanneer deze documenten verwerkt zijn.
F & G zijn voor bijkomende zaken toe te voegen.

Nu wil ik hier 2 dingen mee doen maar kan ik geen geschikte oplossing voor vinden.
Als eerste wil ik wijzigingen snel laten doorlopen.
- De cel naast 'nieuwe persoon toevoegen': hier zal het personeelsnummer in worden toegevoegd + de naam. De dienst mag blanco blijven. Wanneer dan op de knop 'persoon toevoegen' wordt gedrukt, wordt de persoon in de huidige maand toegevoegd met in kolom F 'nieuw personeel' + in de resterende maanden toegevoegd zonder speciale opmerkingen.
- de cel naast 'persoon verwijderen': analoog zoals hierboven --> in de huidige maand de persoon verwijderen met een melding in kolom F (bv. persoon weg) + in de resterende maanden verwijderen.

Vervolgens vroeg ik me af of het mogelijk is om per maand een overzicht te krijgen van alle personen die zijn weggegaan en die zijn bijgekomen. Ik had hier ter illustratie de tabellen 'overzicht personen in' en 'overzicht personen uit' voor gemaakt.
Hier had ik al wat zitten proberen met verticaal zoeken, maar het beste wat ik kreeg is een formule die ik naast mijn tabel naar beneden trek en die daadwerkelijk opzoekt maar ik zat uiteindelijk opgescheept met massa's blanco cellen.
De gebruikte formule om te zoeken naar alle personen die zijn weggegaan: ALS(Blad1!$F2="persoon weg";VERT.ZOEKEN($A2;A:G;1;ONWAAR);"")

Voor een voorbeeldfile:
Bekijk bijlage Test tool.xlsx

Met zo weinig data als dit, moeten er niet speciaal (complexe) formules of macros worden gebruikt, maar ik zit per tabblad met bijna 1000 rijen. En om elke wijziging steeds manueel door te laten voeren, zien mijn collega's (en ikzelf) niet direct zitten

zoals ik het lees worden dan alle tabbladen hetzelfde
wat is dan het nut van meerdere tabbladen ?

mvg

Leo

Zie Bijlage:
Bekijk bijlage Test tool.xlsm

Je hoeft nu niet het nummer en de naam in te tikken in kolom K.
Dit gebeurd nu met een inputbox.
Kijk maar wat je er van vindt.

Tevens is het een beetje krom met wat je nou wilt zodra je een persoon verwijderd.
Aan de ene kant wou je hem uit de lijst verwijderen, maar je wou ook achter die persoon in kolom F aangeven dat de persoon weg is.

Ik heb er voor gekozen om het tweede te doen en de rij door te strepen.

Daarnaast begreep ik ook niet wat je met het volgende bedoelde:
+ in de resterende maanden toegevoegd zonder speciale opmerkingen.

Laatst bewerkt:
Dag Roeland035,

dit is tot nu toe al geweldig! Verdere uitleg bij mij oorspronkelijke post: in een ander tabblad wil ik zogezegd op jaarbasis een schema opstellen van de in-en uitstroom per afdeling. Dit werkt en hier heb ik geen hulp bij nodig, maar daarom wil ik graag dat er, wanneer iemand weg gaat of er bij komt, er in de maand waarin dit van toepassing is een melding van komt zodat ik dit in het andere tabblad kan tellen. Deze melding mag natuurlijk maar 1x voorkomen.
Dus bv. iemand gaat weg in januari --> in de maand januari staat deze persoon in de lijst met de melding 'persoon weg' en vanaf februari (en volgende tabbladen) is deze persoon niet meer in de lijst. Analoog: iemand komt erbij in januari --> melding 'nieuw personeel' en vanaf februari is deze automatisch opgenomen in elk volgend tabblad.
Met 'geen speciale opmerkingen' bedoel ik gewoon dat er in kolom F geen bijkomende opmerkingen moeten komen te staan. Beetje overbodige zin die voor verwarring zorgt achteraf bekeken, mijn excuses :o

Ik weet niet of het mogelijk is om het overzicht alle personen in en personen uit te laten filteren per maand? Zodat elk tabblad weergeeft wie er precies is weggegaan en bijgekomen in die maand.

Alvast enorm bedankt voor de input! Ik wil graag veel meer van Excel leren, vooral van de macro's want deze lijken me enorm handig, dus ik ga zeker en vast je manier van werken eens verder bekijken!

iets andere benadering, knoppen en bewerkingen enkel op blad1 voor lopende maand
met extra knop om maand af te sluiten en nieuwe maand klaar te zetten.

mvg
Leo

PS ook niet slecht om je eens te verdiepen in tabellen en draaitabellen, pakken mogelijkheden zonder vba of macro's.

Bijlagen

Ik ben bezig om bepaalde data efficiënter te beheren op het werk zodat er handige data uit kan worden gehaald.
Als dat je doel is kun je het beste alle gegevens in één tabel te zetten; voeg aan die tabel een kolom Maand toe.
Maak van de tabel een excel tabel (Invoegen > Tabel). Verdiep je in draaitabellen om daarmee de gewenste overzichten te maken. Geen formules nodig, en geen macro's.

Als je dit als een database zou benaderen dan heb je al gauw twee tabellen: Personen en Mutaties, met als sleutel Personeelsnummer.

Ik heb even wat over draaitabellen opgezocht en na wat proberen is 1 van mijn 2 vragen opgelost :) Bedankt!
Ik heb zo een draaitabel per tabblad toegevoegd zodat ik per maand zie welke personen er uit en in zijn gekomen. Als 'rij' heb ik personeelsnummer, als kolom heb ik 'opmerkingen' met gewoon filters op 'persoon weg' en 'nieuwe persoon'. Inderdaad veel eenvoudiger dan ik had gedacht, ik ga me hier zeker wat meer in verdiepen. Mijn belangrijkste vraag van de 2 is hiermee opgelost! :thumb:

Nu blijf ik nog met 1 vraag zitten. Roeland035 heeft dit al deels kunnen oplossen lijkt me, maar het is nog niet helemaal wat ik zoek. In zijn bijlage zijn er knoppen toegevoegd om zo een persoon toe te voegen of te schrappen, wat op zich precies is wat ik zocht. Nu is mijn vraag of het mogelijk is om de resultaten door te voeren naar de volgende tabbladen/maanden.
Ter illustratie met willekeurige namen:
- in de 1e maand (tabblad 1) komen er 2 personen bij (Jan & Piet) terwijl er 1 persoon weg gaat (Mark). Ik kan dit dankzij Roeland035 zijn bijlage goed invoeren in de 1e maand, maar in de 2e maand zijn deze wijzigingen niet doorgegeven. Volgens het 2e tabblad is Mark nog steeds een personeelslid en is er van Jan & Piet geen spoor te vinden.

Mijn vraag is dus of het mogelijk is om elke wijziging (schrapping of toevoeging van een werknemer) door te laten voeren in alle resterende maanden. Wanneer Mark dus weggaat in tabblad 1, dient er dus het volgende te gebeuren:
- in dit tabblad zijn naam doorstrepen + de melding 'persoon weg' in Kolom F
- in de resterende tabbladen mogen zijn naamgegevens niet meer in de lijst worden opgenomen

Bij nieuwe personen moet gelijklopend:
- in het tabblad waar de data wordt ingevoerd dmv de knoppen: persoon toevoegen + melding 'nieuw persoon' in kolom F
- in de resterende tabbladen de gegevens opnemen

Is dit mogelijk/doenbaar in Excel? Indien dit een nogal complexe manier van werken is, enig idee over alternatieven? Op zich zou dit eerder zijn om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. In theorie mag dit manueel blijven, maar als het allemaal wat sneller kan zeg ik hier geen neen tegen :)

Alvast bedankt!:thumb:

met een 13 de blad te gebruiken als werkblad (blad1 in voorbeeld)
kan het zo

mvg
Leo

Bijlagen

Bedankt voor je reactie, maar ik krijg een foutmelding (foutmelding 13 tijdens uitvoering: typen komen niet overeen). Bij foutopsporing wijst hij het volgende aan:
dat = "1 " & .[K1]

Ikzelf ben een leek wat betreft macro's, dus ik zie niet direct hoe ik dit zelf kan oplossen :(

in de 12 bladen dient in K1 de maand en jaar te staan, celeigenschap standaard en invoer met ' ervoor
dus januari 2015 wordt 'jan 15 enzoverder.

mvg
Leo

Dag Leotaxi,

Bedankt. Wanneer ik dit in K1 zet voor elk tabblad en dat = "1 " & .[K1] vervang door dat = "1 " & [K1] (met .[K1] kreeg ik steeds dezelfde foutmelding) werkt het voor het actieve tabblad. Maar nieuwe personen worden nog niet toegevoegd in nieuwe tabbladen, wat mijn bedoeling is.
Hetzelfde verhaal indien ik personen wil verwijderen.

Is er nog iets dat ik over het hoofd heb gekeken?
Alvast bedankt voor je moeite!

in voorbeeld werkt het perfect,
waarschijnlijk iets niet helemaal overgenomen

in werkblad (blad1) in cel M2 een datum Staan ?

mvg
Leo

Ik heb dit nogmaals geprobeerd, nu lijkt het wel te werken. Ik heb volgens mij hetzelfde gedaan en ik zie niet direct een verschil, maar het lijkt te werken! Ik probeer dit nog even verder uit om het goed in te voegen in het oorspronkelijke bestand.

Alvast bedankt voor de moeite! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan