Autonummering in M$ Access aanpassen naar eigen wens?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ruben1981

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2003
Berichten
208
Geachte medegebruikers van het forum van Helpmij.nl,

is het mogelijk om de autonummering binnen M$ Access aan te passen naar eigen wens?

Ik wil namelijk dat de autonummering begint bij 16000.
Ik ben namelijk bezig om mijn debiteuren/klanten bij te houden in een tabel, zoals NAW-gegevens, BTW-nummer etc.
In mijn boekhoudprogramma beginnen de debiteuren met het rekeningnummer 16000, het is dus de bedoeling om het klantnummer overeen te laten komen met de rekeningnummers van de administratie.

Is het dus mogelijk om de autonummering te laten beginnen met 16000? En hoe gaat dat verder in zijn werk?

B.v.d. voor al uw moeite
 
Gebruik in het vervolg eerst even de zoekfunctie om dubbele vragen te voorkomen...

Antwoord van een andere gebruiker:
1. Maak de lijst met gewenste nummers (16000 t/m 16050) in Excel.
2. Schakel de autonummering van de kolom uit. (maak er dus een numerieke kolom van.
3. Plak de nieuw nummers uit Excel in de kolom.
4. Wijzig de tabel op voorgenoemde manier zodat er weer met autonummering gewerkt wordt.

Die 16050 is alleen in het geval dat je al records hebt in de tabel. Als het een lege tabel betreft kun je beter gewoon alleen 16000 intypen en handmatig 1 record toevoegen en dan de autonummering weer inschakelen
 
Laatst bewerkt:
Geachte Terbeest,

ik gebruik geen Excel! ik heb M$ Access stand alone gekocht. Maar ik zal Excel morgen even gaan kopen.

In ieder geval bedankt voor je snelle reactie en mijn oprechte excuses voor het stellen van een dubbele vraag! Ik was even te lui, door het goede weer, om de zoekfunctie te gebruiken. Het zal in ieder geval niet meer voorkomen.

Ik zal eens gaan zoeken of het ook mogelijk is, om het met een scriptje lukt.
 
Beetje overdreven om hiervoor Excel aan te schaffen is het wel ;)


Grtz,
 
Helmaal niet nodig om excel aan te schaffen...

Gaat het om een lege tabel, of een bestaande met data erin?
 
Beste Terbeest,

het gaat om een bestaande tabel van binnenlandse klanten en drie nieuwe tabelen, namelijk Belgische klanten, klanten rest van Europa, en Amerikaanse klanten.

Ik dien namelijk een administratie bij te houden van buitenlandse klanten ivm met Intercommunitaire leveringen en export. Dit heeft te maken met de BTW aangifte.

Ik tracht namelijk een administratie op te zetten met debiteuren, crediteuren, offertes en facturatie.

Ik ben nu pas bezig met de tabellen, en straks moet dat vorderen naar formulieren etc. Alleen is het alweer 5 jaar geleden dat ik met Access heb gewerkt. Het facturatie gedeelte e.d. zal wel meer problemen opleveren. Maar dat zal de tijd wel leren.
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook de autonummering aanpassen zoals ik zei in het begin door 1 nummer te veranderen... Is alleen lastig met tabellen waar al data in staat omdat het daarbij niet werkt. Dan is Excel wel een uitkomst...

Wat ook zou kunnen is een toevoegquery te maken en die in een andere tabel waar de autonummering is aangepast te laten toevoegen, of je kan een kolombijmaken met de formule =[autonummeringveld]+1 dat zou ook werken. Er is dan alleen wel een ander veld dat als klantID dient...

Hopelijk kom je er zo uit...

Groeten,
 
Beste Terbeest,

alvast bedankt voor het meedenken. Ik zal eens kijken of het me lukt.
 
optie??

Ik zou niet proberen de autonummering te starten op 1600. Wat ik zou je zou aanraden is een aparte nummeriek veld aan te maken, en deze te laten starten op 1600 (eenmalig invoer en bij eerste record).
Vervolgens schrijf je in VBA een code die bij een toevoeging dit nummerieke veld aanvult met 1.

Een voordeel is, dat wanneer je een record verwijderd (en dus een gat ontstaat in de automatische nummering) je dit handmatig kan opvangen.
 
Hoi DMM,

ik volg deze discussie met veel belangstelling, omdat ik een gelijkaardig probleem heb. VBA is niet mijn sterkste kant, dus kun jij een voorbeelde van een script geven wat dit zou bewerkstelligen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan