Microsoft Windows 10 ESU-programma (Consumer Extended Security Updates)

Er staat nog een ander advies in #16.

Ook gebeld maar je wordt verwezen naar de info die al bekend is en kan een link krijgen. Maar geen persoonlijke ondersteuning. Elders gelezen dat de uitrol half aug zou beginnen. Dus nog maar even afwachten.

Het is toch weer te gek voor woorden. Verlenging zou binnen een paar minuten geregeld moeten zijn!

Wat simpel hoort te zijn wordt weer moeilijk gemaakt door Microsoft. Ik heb een legale betaalde versie van W10. Een lokaal account en geen MS account. Ik koop een sleutel voor verlenging en betaal met iDeal. Ik voer de sleutel in en het is klaar.

Nee, hoor, niets van dit alles en maar met moeilijke termen gooien, dat is het enigste wat Microsoft kan.

Ook gebeld maar je wordt verwezen naar de info die al bekend is en kan een link krijgen. Maar geen persoonlijke ondersteuning. Elders gelezen dat de uitrol half aug zou beginnen. Dus nog maar even afwachten.
Ja, hier hetzelfde ook door verwezen naar een link die hetzelfde is als die van @edmoor
windows update bijwerken, en dan nog niks te zien, er staat heel duidelijk bij als je apparaat in aanmerking komt ik heb wel begrepen dat de inschrijving eindigt op 13 oktober, we wachten nog even af, en anders kunnen ze bij Microsoft de pot op 🖕

Ik heb daarom dat filmpje nog niet half afgespeeld en al uitgezet vanwege de onzin die er tentoon gespreid wordt.

Het filmpje geeft als “list” de installatie van Linux.

Dat klopt. Zo gek is een overstap naar dat besturingssysteem niet. Onlangs verscheen het artikel "Rol Microsoft bij Amerikaanse sancties ICC 'ernstige wake-up call'".

(...)

Microsoft blokkeerde op last van de Amerikaanse overheid vorige week de toegang tot onder meer e-mail van hoofdaanklager Karim Khan van het Internationaal Strafhof (ICC). Het voorval leidt in Europa tot grote zorgen over de Europese digitale afhankelijkheid. Dat meldt persbureau Associated Press.

(...)

Bron: "Rol Microsoft bij Amerikaanse sancties ICC 'ernstige wake-up call'". [19 mei 2025]

Een vergelijkbaar artikel met betrekking tot de "Linuxdistributies" heb ik niet gelezen.

Zie verder: "Antwoord op vragen van het lid Kathmann over de rol van Microsoft bij Amerikaanse sancties richting het Internationaal Strafhof". [1 juli 2025]

Niks mis met Linux, maar het is geen oplossing voor de gemiddelde huis, tuin en keuken Windows 10 gebruiker.

Totaal geen zin om daar veel woorden aan te besteden. Klimaatactivisten, windmolens, stikstof, bosbranden, wateroverlast, droge perioden, hittegolven etc. etc. En wie is de oorzaak van dat alles? De mens. Groei, groei, groei en nog eens groei. Mooier huis, dure auto, e-bike, mobiele telefoons, meer en hoger stroomverbruik en nog niet tevreden. Alle Nederlanders doen daar aan mee maar niemand voelt zich persoonlijk verantwoordelijk.

🤔 Tja overstappen naar Linux is voor mij de allerlaatste optie, ik ben zo tevreden over mijn Windows 10
dat ik er alles aan zal doen om deze te kunnen blijven te gebruiken.
En ja, ik heb ook nog een Laptop met Windows 11 Pro achter de hand als reserve.
Ik wacht voorlopig af tot en met 14 oktober, heel misschien gebeurt er nog een wonder bij Microsoft ;)

Dan zit je er over een jaar weer tegenaan te hikken.
Zie #2, dan heb je er tot 2032 geen omkijken naaar.

Laatst bewerkt:
Dan zit je er over een jaar weer tegenaan te hikken.
Zie #2, dan heb je er tot 2032 geen omkijken naaar.
@edmoor
Ja, u heeft gelijk dit zou voor mij de allerbeste optie zijn.
Helaas laat mijn geheugen wat vaker in de steek, alles gaat mij te snel in het voorbeeld, ik kan dat niet goed volgen, de enige optie voor mij zal dan zijn iemand mijn Computer te laten overnemen en zodoende het esu programma erop te zetten 😞

Zorg ervoor dat je een goede backup van je spullen op die PC hebt als je dat laat doen.
Zoals ik al eerder zei gaat het om een nieuwe installatie van Windows waarbij niets wordt bewaard.

Terug
Bovenaan Onderaan