back-up ( hoe, waarom en welke)

• Onderwerp starter Onderwerp starter hels
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
back-up

Hallo Pasja,
Zo beter?
Ik hoop het
Groet
hels

Bijlagen

• Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    81,4 KB · Weergaven: 55
Prima plaatje, perfect gedaan!

Ik denk dat we eruit zijn!

Uit het plaatje kun je afleiden dat er 2 harde schijven in jouw pc zitten:

een schijf die verdeeld is in drie partities C,D en E en een tweede schijf die geen onderverdeling in partities heeft (F)

Voor de beeldvorming, stel een harddisk is een taart: : je "bezit" dus 2 "taarten":
1 taart is verdeeld in 3 stukken en de 2e taart is intact / niet aangesneden.

Het is nu redelijk simpel.
Kijk in de verkenner of er bestanden op de F staan die je niet kwijt wil. Staan die erop, dan die bestanden naar D en E kopieren.

Sluit de verkenner en ga naar je Windows buroblad. Dubbelklik op "Deze computer".
Klik vervolgens rechts op de F schijf en kies voor "formatteren".

Formatteer F "langzaam" en als de klus geklaard is heb je een prima lege schijf van bijna 80 giga die je kunt gebruiken als backupschijf voor de C: D: en E:

Als het mijn computer was en ik zou op de C,D en E schijf allerlei verschillende soorten bestanden / programma's / mappen hebben, dan zou ik het volgende doen:

ik zou op de zojuist geformatteerde F: schijf eerst 3 mapjes aanmaken en die mapjes respectievelijk noemen:

"kopie van C"
"kopie van D"
"kopie van E"

Vervolgens zou ik vanaf de respectievelijke schijven (C, D en E) de mappen met bestanden die ik bij rampen absoluut veilig wil hebben, in de Windows verkenner naar hun respectievelijke "broertjes" kopieren op de F schijf.

Laatst bewerkt:
back-up

Hallo Pasja,
Bedankt voor het goede nieuws!
Op de F staan de volgende bestanden, gebruikt 9,50 GB + beschikbaar 66,8 GB=
capaciteit 76,3 GB.:
- 48201068f491cbf956 = 3 bestanden
- f565cac3cc3c401c46bOa68aIC09 = 1 bestand
- oude computer = 68.460 bestanden
- start menu = 1 bestand.
Wat is nu mijn volgende stap?
Kopiëren naar: klikken hierop per bestand(en) = D en E worden echter niet weergegeven?
Wat bedoel je met "langzaam" formatteren?
Dus alle bestanden?
Graag je adviezen!
Groet,
hels

De bestanden in de verkenner van F: naar D of E kopieren en dán F formatteren. Als je rechtsklikt op F (in deze computer en dan kiest voor formatteren, kun je kiezen voor een snelle of een langzame format)

back-up

Hallo Pasja,
Ik heb schijf F overgeheveld naar E en daarna F geformatteerd.
C heeft nu gebruikt / beschikbaar: 14,6 GB / 34.1 GB
D 2.09 GB / 46.7 GB
E 7.57 GB / 43.8 GB en F 66.8 MB / 76.2 GB.
Daarnaa in schijf F 3 mapjes gemaakt: kopie van C D E.
Mijn vraag is nu, staan er bestanden nu evt. dubbel in?
Alsmede, Wat te doen met Total Commander?
Deze Commander heeft eveneens schijven van C t/m M (leeg maken?).
Groet,
hels

Als je de inhoud van de C, D en E schijf nog niet middels de verkenner naar de corresponderende mapjes op F hebt gekopieerd, dan heb je ze nog niet dubbel / heb je nog geen backup(s) / ben je nog niet veilig. Pas als je de inhoud van C, D en E naar F hebt gekopieerd, heb je de beoogde backup en ben je veilig als C crashed.

Vanzelfsprekend hoef je de map Windows en Program Files NIET van C naar kopie C op F te kopieren, want Windows en Program Files kun je niet middels de verkennner terugzetten als er ooit een ramp gebeurt met C. Dán zul je Windows moeten teruginstalleren op C.
Ook een programma als Office naar F kopieren is niet zinvol. Daarvoor geldt hetzelfde als voor Windows en Program Files -> kun je niet terugzetten bij rampen. Belangrijkste is dat al je films / muziek / foto's / brieven etc. van C, D en E naar F worden gekopieerd. Die bestanden kun je na een ramp op C gewoon middels de verkenner terugzetten.

Total Comander ken ik niet / zegt mij weinig, anders dan wat ik las in Google. Kun je daar eens een plaatje van maken? (Soortgelijk als dat je al eerder hebt gedaan?) Misschien kan ik er dan iets zinvols over zeggen.

Laatst bewerkt:
Aanvulling op het kopieren zelf:

Zorg in de verkenner dat de F schijf zichtbaar is in het linker verkennerscherm, zeg maar "het lange en wat minder brede scherm". Zorg er vervolgens voor dat eveneens in het lange verkennervenster de F schijf met zijn 3 mapjes zichtbaar is. Dan kun je gaan kopieren.

Je moet in de verkenner op C NIET kiezen voor "Kopieren naar", maar simel weg een bestand of een map selecteren (blauw maken) door er 1x op te klikken. Daarna druk je de rechtermuisknop in (terwijl de muiscursor nog steeds op het bestand staat) en je houdt de muisknop ingedrukt. (NIET loslaten dus) Vervolgens beweeg je de muiscursor naar beneden, naar de F schijf en wel op plaats waar je het bestandje of de map naar toe wil kopieren (bijv. "kopie van C") en je laat de muisknop los als je er bent. Windows toont nu een popup schermpje waarin onder andere te lezen is: "hierheen kopieren". Die optie kies je. Het bestand of de map wordt nu daarheen gekopieerd en je bezit dan zowel op de originele locatie op C, alsmede op het "broertje" van C op de F schijf een versie van het bestand, oftewel je hebt een backup.

Mission completed!

Laatst bewerkt:
back-up

Hallo Pasja,

Bedankt voor de instructie.
Nog niet toegepast.
Ik zit in mijn maag met Total Commander.
Er staan ook nieuwe gegevens op.
Hierbij de bijlage met dit bestand.
Hopelijk kun je er iets zinvols over zeggen.
Alvast bedankt.
Groet,
hels

Bijlagen

• Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    87,6 KB · Weergaven: 44
Het plaatje was niet echt glashelder (beetje klein), maar wat ik eruit kan opmaken is dat het tooltje kennelijk iets "regelt" op / van C:

Daar ik de tool niet ken durf ik geen adviezen te geven omtrent verwijderen / veranderen o.i.d.

Wat ik wel weet, is dat je kennelijk een goed functionerende pc hebt met een zojuist geformatteerde schijf die je nu kunt gebruiken als backup schijf. Als er geen meelezende mensen zijn die veel over Total Commander afweten zou ik je adviezen er gewoon af te blijven. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Als ik de site bekijk -> Klik dan lijkt het erop alsof je het gerust zou kunnen verwijderen, maar daar ik de consequenties simpelweg niet kan inschatten, durf ik dat niet te adviseren.

Laatst bewerkt:
backup

Hallo Pasja,
Nog bedankt voor al het geduld!!
Ik hoop echter, dat er nooit een crash zal komen!
Hartelijke groet,
hels

Hopelijk help ik je met deze antwoorden een beetje in de goede richting. :)

Waarom moet ik een backup maken?
Het moet niet persé, maar het is uitermate handig als je kostbare bestanden op je computer hebt staan.
Als deze dan crasht zul je ze zonder backup waarschijnlijk nooit meer terug zien.

Nooit gedaan
Het is nooit te laat om iets te leren.

Destijds wel gebeurd bij de installatie
Sorry, deze vraag/opmerking snap ik niet. ;)

In geval van nood: Hoe moet ik dan een backup maken?
Met een van de onderstaande programma's:
* Windows Backup (staat standaard op de computer).
* Backup4All.

Een image is makkelijker als je een enkele partitie wilt backuppen.
Hiervoor kun je een van de onderstaande programma's gebruiken:
* Norton Ghost.
* Acronis True Image.

Welke systemen komen hiervoor in aanmerking?
Normaliter zou je op alle systemen een backup kunnen maken.

backup

Hallo vampehh,
Het programma Windows Backup kan ik op mijn computer niet terugvinden.
Waar moet ik deze standaard zoeken?
Graag een tip.
BVD
Groet
hels

> Start.
> Alle programma's.
> Bureau-accessoires.
> Systeemwerkset.
> Back-up.

Succes! :thumb:

backup

Hallo vampehh,

In de Systeemwerkset komt het onderdeel Back-up niet voor!
Kan dit alsnog gedownload worden?
Groet,
hels

back-up

Hallo Pasja,

Mijn computer is een Windows XP home.
Oktober 2006 geinstalleerd.
Hoe kan dit nu??
Groet,
hels

Omdat op XP home de functie niet automatisch wordt geïnstalleerd. Als je zou willen, kun je dat later installeren. Uitleg : Klik

Lees het hele artikeltje maar eens rustig door, ongeveer halverwege wordt beschreven hoe je de backupfunctie alsnog installeert. Maar vraag je af of je het wel wil. 1x per week / maand of zo handmatig de kopietjes maken zoals eerder beschreven werkt ook prima.

backup

Hallo Pasja,

Bedankt voor je informatie.
Dat hulpprogramma kan ik niet installeren, omdat ik de cd-rom niet meer heb.
Jouw systeem werkt ook prima.
Een aantal onderdelen zou ik nog graag backuppen.
Dat zijn :
- virusscanner NOD 32
- internet favorieten
- cd/dvd speler
- printer.
Hoe moet ik dit nu doen?
BVD.
Groet,
hels

- virusscanner NOD 32
- internet favorieten
- cd/dvd speler
- printer.
Je virusscanner hoef je niet te backuppen, bij een ramp installeer je deze gewoon weer (kost 3 minuten)
Je favorieten kopieer vanuit de verkenner naar ....... waarheen jij maar wil (zoek in de verkenner naar C:\documents and settings\....... totdat je de map favorieten ziet staan.
Je CD/DVD speler valt niets aan te kopiëren, da's hardware
Printer idem dito.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan