Back Up van gehele systeem maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jcmvannistelrooij

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2014
Hallo,

ik ben nogal een newbie op dit gebied, dus vergeef het me als ik domme vragen ga stellen! Ik wil namelijk weten hoe ik het beste een back up van mijn gehele systeem in zijn huidige toestand kan maken? De uiteindelijke bedoeling is voor het geval dat ik ooit systeemherstel moet uitvoeren, ik een iso of wat dan ook kan laden zodat mijn systeem volledig teruggezet wordt naar zijn huidige vorm. Ik heb nog nooit een volledige back up gemaakt dus heb geen idee waarmee ik moet beginnen. Is dit mogelijk? En zoja, kan ik dit dan laden als ik ergens in windows systeemherstel uitvoer? Ik draai op dit moment Windows 10. Bij voorbaat dank!

Erg simpel.

Nodig : een externe harddisk en een DVDtje.

Acties -> sluit de externe hdd aan, ga naar configuratiescherm, backup maken en terugzetten, tot slot kies je daar voor het maken van een systeemkopie.

volg de instructies op het scherm en kies de externe hdd als backuplocatie.
Als de backup is gemaakt vraagt Windows aan je of je een systeemschijf wil maken. Kies ja. Deze schijf kun je in de toekomst gebruiken om mee te starten als je de backup terug wil gaan zetten. Deze schijf hoef je niet te maken als je een officiële Windows schijf met je systeem meegeleverd hebt gekregen. Dan kun je met de officiële Windows DVD starten. Deze vlieger gaat alleen op als het een officiële Windows DVD is en niet een versie van je computerfabrikant.

Misschien nog een tip als je meerdere systeembackups van je eigen systeem op 1 externe harddisk wil maken, of misschien systeembackups van andere machines op die ene externe harddisk. Dat kan probleemloos. Er is echter 1 ding wat je moet doen om te voorkomen dat bij een volgende systeembackup een vorige wordt overschreven :
hernoem de map als de kopie is gemaakt!

Windows maakt tijdens de backupactie 1 map aan en noemt deze WindowsImageBackup. Stel jouw externe hdd is 1 terra groot en de systeemkopie 'vraagt' slechts 250 gig, dan heb je nog een slordige 700 gig vrij. Hernoem die map bijv. naar kopie JCM 11-10-2015. Als jij nu na 4 maanden een aantal progjes aan je machine hebt toegevoegd en je wil weer backuppen om een volledige backup te hebben naar de situatie van dat moment, dan doe je de actie zoals ik in mijn vorige bericht schreef nogmaals en als Windows klaar is met kopiëren zal je zien dat er 2 mappen op die externe hdd staan:

WindowsImageBackup en
JCM 11-10-2015

Je raadt al wat de volgende actie wordt? Hernoem de map WindowsImageBackup naar :
JCM 11-02-2016

en de externe disk is weer gereed voor een eventuele derde systeemkopie.
Als je ooit de behoefte hebt om 1 van de gemaakte systeemkopietjes terug te zetten, dan hernoem je de gewenste kopie naar:
WindowsImageBackup en als je dan opstart met de eerder genoemde systeemDVD (zie mijn vorige bericht) dan 'ziet' Windows op je externe schijf maar 1 backup die teruggezet kan worden en da's de backup in de map WindowsImageBackup.

Je hoeft trouwens niet elke keer een DVD te branden, dat doe je alleen maar bij de allereerste kopie die je van je systeem maakt. Maak je voor meerdere machines / andere mensen / andere Windowsversies systeemkopietjes, dan moet je wél bij elke 1e kopie van dat andere systeem een opstartDVD maken als Windows je dat aanbiedt.

Het spreekt voor zichzelf dat wanneer je een eventuele 2e systeemkopie over de eerste heen wil zetten omdat je de eerste niet meer wilt bewaren, dan laat je de map gewoon WindowsImageBackup heten. Windows zal dan bij iedere volgende kopie de oude overschrijven met de nieuwe systeemkopie.

Laatst bewerkt:
Waren al meerdere opties gegeven, wat is de aanvulling van nog meer dezelfde opties?
Zal aan mij liggen.....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan