Mijn ventilator begint plotseling heel erg te blazen

PCUSERRM

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2026
Beste leden,

Ik merk met regelmaat op dat mijn ventilator opeens heel hard begint te blazen, mijn processor wordt ook erg heet, dat heb ik waargenomen via Speccy. Ik heb laatst de koelpasta vernieuwd, omdat ik dacht dat het daaraan lag. Helaas, het was even rustig, maar toch weer opnieuw een hevig werkende ventilator. Dit vind opeens plaats en dan staat de computer eigenlijk idle. Dus ik vind het wel vreemd dat de ventilator opeens zo begint te blazen en kennelijk omdat de processor ook erg heet wordt.

Ik draai op Windows 11 Pro Versie 25H2 en ik maak gebruik van Office Professional plus 2024. Dat doe ik op een HP Elitedesk 800 Desktop mini.

Ik weet niet wat er aan de hand is, misschien zit er een virus in mijn mini PC, maar bij deze vraag ik dan ook hulp en misschien dat iemand die hulp kan bieden. Bij deze alvast bedankt voor het lezen en welke reactie dan ook. Ik wacht geduldig af.

Met vriendelijke groet,

PCUSERRM

Ik neem aan dat u bij het vervangen van de koelpasta ook alles van stof heeft ontdaan? Heeft de pc de laatste BIOS? Zo nee, update ie dan eens en kijk of dat het probleem verhelpt.
In de bios zitten ook instellingen voor het fan gedrag.
Tenslotte dit: een windows update kan ook veel processing en dus fan geluid veroorzaken, terwijl er geen enkele applicatie draait.

Controleer de montage van de hardware en de luchtstroom. Controleer de schroeven van de koelplaat opnieuw: Mini-pc's gebruiken kleine, nauwkeurige schroeven voor de montage. Als de schroeven ongelijk of loszitten, verliest de koeler contact met de CPU. Reinig de kleine ventilatieopeningen: HP EliteDesk mini-behuizingen zijn afhankelijk van nauwe ventilatiestrips die gemakkelijk verstopt raken met stof. Ventilatoraansluiting: Zorg ervoor dat de ventilatorkabel in de mini-behuizing stevig op het moederbord is aangesloten.

Controleer de achtergrondprocessen van Windows 11: Open Taakbeheer: Druk op Ctrl + Shift + Esc wanneer de ventilator harder gaat draaien. Sorteer op CPU: Klik op de kolomkop CPU om te zien welk proces de inactieve status verstoort. Identificeer de boosdoeners: Zoek naar Systeem, Antimalware Service Executable (Defender) of vastgelopen Office-/Update-loops.

Door de kleine behuizing is koeling een uitdaging. Ervaring leert dat die fans al aan gaan bij bijv. een 5% CPU belasting. Er is dus niet veel nodig (zoals hierboven, bijv. een update) om die te laten aanslaan.

Kan ook zijn dat de nieuwe koelpasta niet goed is aangebracht.

Komt minder vaak voor, maar het kan ook temperatuur sensor zijn die niet goed werkt. Die dingen zijn zo ingesteld dat als ze geen (of geen goede) temperatuurmeting hebben dan maar op 100% gaan. Dit om oververhitting te voorkomen.

Die zaken die niet nodig zijn om mee te worden opgestart uitschakelen, alleen die voor drivers, AV en een eventueel Back-Up tool laten staan en reboot.
PC op de zijkant zetten en een tafel ventilator erover laten blazen kan ook een beetje helpen.

Maar daarnaast eens de boel schoon.
Gebruik de "free" versie.

Hartelijk dank voor uw reacties. Het kan aan mij liggen, maar ik zie nergens dat ik afzonderlijk kan reageren op jullie reacties. Dat lijkt mij toch wel te moeten kunnen, toch? Ik vermoed dat ik misschien iets met Multi Citaat moet doen? Maar goed, dat hoor ik dan nog, ik zit hier voor het eerst. Wel heb ik een beetje gelezen wat jullie hebben geschreven en dank voor dat. Zodra ik weet hoe ik afzonderlijk op bericht kan reageren, dan zal ik dat ook doen natuurlijk. Laten we het houden op dat ik nog de oogjes half dicht heb.

Waarom zou je willen reageren op anderen?, gewoon melden welke handelingen je hebt verricht en of het heeft geholpen na een reboot.

@PCUSERRM

Ik heb precies hetzelfde systeem, alleen draai ik hier Windows 10 Home Versie 22H2 Build 19045.7548
Installatiedatum 18-11-2021
Een keer per jaar maak ik de binnenkant schoon, want hij verzameld toch wel wat stof.
En wat het geluid betreft, hij is stil en draait al heel wat jaren lekker soepel.
De plaats waar hij staat is ook koel, en vooral deze warme zomer

Nou, ik vind dat wel zo handig, maar goed. Ik heb het koelelement er weer opgezet en de schroeven hiervan zijn niet klein, maar ik heb ze dus kruislings aangedraaid en elke keer een paar slagen zodat het element er weer gelijkmatig op komt en de koelpasta gelijkmatig verdeeld wordt. de koelpasta heb ik dus ongeveer ter grootte van een erwt erop gedaan. De Bios is laatst geupdate, dus dat is ook de nieuwste versie. Het controleren van de hardware kan ik nog doen en verder moet ik dan even checken of er sprake is van achtergrondprocessen, maar dat is tot nu toe nog niet mogelijk geweest, omdat de fan nu erg stil is. Ik zal de opstarttaken ook even checken. verder heb ik Privazer geïnstalleerd en zal ik een grondige reiniging doen.

Ik laat het weten zodra ik dit heb toegepast.

Koelpasta koelt helemaal niets, dat spul dient zo dun mogelijk te worden aangebracht, tis alleen bedoeld om de warmte zo goed als mogelijk af te geven aan het koellichaam.
Te dik dan werkt het meer als een isolator.

Kan ook zonder maar dan dien je "lapping" te gebruiken.

Lees niets over het aanpassen van de opstartitems........

:rolleyes: ik ben niet zo'n fan van Cleaners, doen meer kwaad dan goeds.
En Privazer is daar ook een van.

Ik sluit me aan bij Johannes. In 30 jaar in het vak nog nooit gezien dat een dergelijke tool ook maar iets helpt of oplost. Wel vaker gezien dat er dingen stuk gingen die voorheen prima werkten.

:rolleyes: ik ben niet zo'n fan van Cleaners, doen meer kwaad dan goeds.
En Privazer is daar ook een van.
Nou, ik heb er nooit problemen mee gehad, als je het goed instelt, dan is er niks aan de hand. Dat is mijn ervaring.
Bericht automatisch samengevoegd:

Koelpasta koelt helemaal niets, dat spul dient zo dun mogelijk te worden aangebracht, tis alleen bedoeld om de warmte zo goed als mogelijk af te geven aan het koellichaam.
Te dik dan werkt het meer als een isolator.

Kan ook zonder maar dan dien je "lapping" te gebruiken.

Lees niets over het aanpassen van de opstartitems........
Nee, ik weet dat het als geleiding dient en ik zeg ook niet dat koelpasta koelt. Ik heb deze dan ook ter grootte van een erwt aangebracht, dus zeker niet overdadig, maar zoals eigenlijk geadviseerd wordt. Verder heb ik dus even Privazer zijn werk laten doen, heb ik een aantal opstart items uitgeschakeld, die niet nodig zijn bij een opstart en ik heb de PC opnieuw opgestart, tot nu toe is het allemaal heel rustig, het is even afwachten of het probleem zich weer voor gaat doen.

Je kunt bijna alles zien en beheren via de gratis tools zoals "autoruns" van sysinternals.com.
Snap niet dat die niet vaker worden genoemd. Werken zelfs zonder te installeren...

Nou mensen, het is nu ongeveer 2 uur geleden dat ik mijn laatste bericht heb geplaatst, daarmee zeggende dat ik dan ook wat zaken heb veranderd, zoals opstartprogramma's en dergelijke. Tot nu toe is mijn PC nog immer rustig. ik heb dan even een hele tijd twee browsers open staan en hij is stil, de temperatuur ligt ook zo rond de 63/64 graden. Dus ik hoop dat het zo blijft en ik zal later nog even wat programma's draaien om te kijken of dat goed gaat. Ik dank u allen voor uw interesse en uw adviezen en tips. Mocht het nog zo zijn, dan zal ik eerst de PC intern gaan checken op stof en dergelijke, maar ik heb daar wel naar gekeken toen ik die koelpasta verving en ik zag geen stof en al helemaal niet overmatig. Dus nogmaals bedankt. Ik wens u een fijne dag allen.

Ik heb een vermoeden wat het is geweest.
Ik heb namelijk van drie mensen in mijn omgeving dezelfde klacht gekregen en dat bleek in alle drie de gevallen veroorzaakt te worden door de laatste upgrade van windows 11.
Die is behoorlijk ingrijpend en laat bij wat minder krachtig uitgevallen pc's de cpu een tijd op 100% staan en dan gaat de ventilator erg hard werken.

Terug
Bovenaan Onderaan