Back-upXP hardnekkig.

Status
Niet open voor verdere reacties.

egkok

Verenigingslid
Lid geworden
25 mrt 2001
Besturingssysteem
Win 11
Ik heb een back-up gemaakt van enkele files op C: Ge-backupt naar een HD buiten de computer, F: genaamd. Om niet steeds afhankelijk te zijn van een aanhangende HD heb ik die back-up weer gekopieerd naar C:. Als ik nu wil restoren dan zoek ik die back-up op maar ondanks dat ik de back-up die op C: staat aan klik na bladeren krijg ik toch de F: back-up die het natuurlijk niet doet omdat die HD er niet meer aanhangt, dit is een zeer hardnekkig euvel en het lukt me niet te restoren. Lang leve WinXP back-up??!!

Met alle respect, ik denk niet dat je probleem aan Backup ligt.

Ok, een paar stappen:
Je hebt Backup gestart vanuit XP (is gelijk aan Start -> Uitvoeren -> ntbackup.exe).
Je hebt alleen bestanden geselecteerd die op de c: schijf staan.
Je hebt gekozen voor een backup naar bestand op de F: schijf.
Dat .BKF bestand heb je vanaf de F: schijf weer teruggekopieerd naar c:
Nu kies je Restore in ntbackup.exe, en nu zie je om te restoren??

Graag een schermafdruk, zie mijn 'handtekening' voor hoe je dat kunt doen.

We horen het wel.

Tijs.

Met alle respect, ik denk niet dat je probleem aan Backup ligt.

Ok, een paar stappen:
Je hebt Backup gestart vanuit XP (is gelijk aan Start -> Uitvoeren -> ntbackup.exe).
Je hebt alleen bestanden geselecteerd die op de c: schijf staan.
Je hebt gekozen voor een backup naar bestand op de F: schijf.
Dat .BKF bestand heb je vanaf de F: schijf weer teruggekopieerd naar c:
Nu kies je Restore in ntbackup.exe, en nu zie je om te restoren??

Graag een schermafdruk, zie mijn 'handtekening' voor hoe je dat kunt doen.

We horen het wel.

Tijs.

Dit probleem heb ik opgelost, in de restorewindow werd onuitwisbaar steeds de afgekoppelde F: HD getoond. Als ik via F opstartte werd dat automatisch C en de C schijf werd D. Ik heb toen de letter van D (=oude C met de bestanden die weer van de oude F kwamen!) in F veranderd en toen kon ik restoren vanuit de zogenaamde F schijf die werd vertoond in de restore window.

Ik begrijp mijn eigen teksten niet eens meer, dit is toch een regelrechte schande dat anno 2007 nog steeds programma's van notabene Win XP in notime volledig abracadabra worden voor gemiddelde computergebruikers. Dus voor zover alles ok, alleen komt nu het volgende probleem. De teruggezette bestanden zijn niet toegangelijk voor de rechtmatige eigenaar!! Ik heb dus drie gebruikers allemaal met hun oorspronkelijke naam weer aangemeld zonder wachtwoord, hun hebben en houwen is zichtbaar onder documents and settings etc maar als je dan bijv mijn documenten aanklikt krijg je de window "niet toegankelijk". Komt dat doordat de gerestoorde backups zijn weggezet met wachtwoord en teruggezet zonder wachtwoord?? Iets anders kan ik niet bedenken maar wil wel weten hoe de gebruikers weer bij hun spulletjes kunnen komen. Al eerder lagen ze wel degelijk voor iedereen te kijk maar die setting herinner ik me niet meer. Ik wil zoveel mogelijk de oude toestand herstellen op die computer die niet van mij is overigens maar van een moeder met twee kinderen die echt gaan krijsen als ze zien dat mamma wel of niet in hun bestanden zou kunnen komen etc etc...Ik zie zelf door de bomen het bos niet meer en zou allang geformat hebben, kinderen of geen kinderen..

Misschien nog een paar stappen:
Ntbackup onthoudt waar je het bestand had neergezet. Wil je een ander backup bestand (in jouw geval: op de C: schijf) catalogiseren (inzien en de inhoud weergeven), dan moet je opstarten zonder de wizard, en naar tabblad Media terugzetten en beheren.

Daarna:

Wil je de catalogus van je bestand op de F: schijf niet meer in beeld:
Rechtsklikken op je 'foute' catalogus (zie zogenaamd op F: zou moeten staan), Catalogus Verwijderen kiezen

Catalogus in beeld krijgen van het bestand op de C: schijf:
Extra -> Bestand catalogiseren -> bladeren naar je bestand op de C: schijf.
Je hebt dan (ook) de catalogus van het bestand op de C: schijf in beeld.

Stel dat je de catalogus van het bestand op de F: schijf verwijdert hebt, maar je wilt dat bestand weer catalogiseren:
(Zie methode voor het bestand op de C: schijf).

M.b.t. de rechten/eigenaarschap van de teruggezette bestanden:
Zie bijlage: Zet je gegevens terug, dan via het knopje Geavanceerd de optie Beveiligingsinstellingen terugzetten inschakelen. Doe je dat niet, dan wordt de originele eigenaar van de bestanden niet ingesteld, en dus kun je de problemen krijgen zoals je had.
Zie bijlage voor de volgorde waarin je dat zou moeten kunnen doen (stap 1 t/m 4).

Succes,

Tijs.

Bijlagen

• nbackup_restore.JPG
    nbackup_restore.JPG
    86,9 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Pffff, moet lukken zo, dacht ik, volgens mij ben ik al die toestanden tegengekomen en heb ze uitgevoerd. Ga nog eens proberen. Tenslotte nooit te oud om wat bij te leren. Deed XP maar eens gewoon dan doet ze al gek genoeg, Bedankt

dnties

Ok ik kan nu gelukkig dank zij jou de boel gewoon terugzetten. De beveiligde gebruikers zijn niet toegankelijk, maar worden die weer toegankelijk voor zichzelf als zij hun oude wachtwoord gaan gebruiken?????

Door al dat geprobeer heb ik nu verschillende documents en settings en van de gebruikers meerdere exemplaren, helaas denk ik dat ik weer helemaal van voor af aan moet beginnen?? WinXP install etc. Want ik kan niets verwijderen, ook niet in de veilige modus, of is hier een truuk voor ????

Ok ik kan nu gelukkig dank zij jou de boel gewoon terugzetten. De beveiligde gebruikers zijn niet toegankelijk, maar worden die weer toegankelijk voor zichzelf als zij hun oude wachtwoord gaan gebruiken?????
Wachtwoorden hebben hier niets mee te maken. Het gaat om de gebruikersaccounts die door jou zijn ingesteld. Bestaan die accounts nog zoals ze ooit zijn aangemaakt (=je hebt ze ook niet weggegooid en daarna onder dezelde naam opnieuw aangemaakt), dan is er wat anders aan de hand (maar kan dus ook gelegen hebben aan de manier van terugzetten, zie mijn eerdere posting daarover).

Als ik ervanuit mag gaan dat de gebruikers niet opnieuw zijn aangemaakt, en je de bestanden in de bij die accounts horende mappen in C:\Documents and Settings teruggezet hebt, kijk dan hier hoe deze mensen weer eigenaar te maken van hun eigen mappen en bestanden. Doe dat in jouw geval op het hoogste niveau, dus maak ze eigenaar van hun map C:\Documents and Settings\[gebruikersnaam], inclusief de onderliggende objecten.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Als je winxp opnieuw installeert dan krijg je sowieso een eerste gebruiker, dat is dan de eerste van de drie gebruikers van de computer. Die gegevens staan ook in de back-up. Dus als ik die backup restore dan wordt deze overschreven en die andere twee gerestoord. Klopt allemaal toch? Daarna in de veilige modes weer alles aanpassen zoals het was. OK Dan zal ik toch opnieuw moeten installeren want nu staan onder mijn docementen en settings die gebruikers in meervoud etc zonder dat ik ze eraf kan krijgen. Mijn vraag is er een mogelijkheid zonder opnieuw te moeten installeren documents en settings te krijgen met alleen nog de eerste gebruiker die je bij de installatie invoert?? en de rest dus gedeleted wordt ( dit lukt mij dus niet)??

Je kunt ook jezelf eigenaar maken van hardnekkige mappen, en ze dan weggooien. Vergeet niet om het vinkje te zetten waar ik in de link over spreek (zodat ook subobjecten deze zelfde nieuwe eigenaar krijgen).

Tijs.

Dat verwijderen lukt absoluut niet en mijn naam geven aan de te verwijderen mappen al helemaal niet (systeemmappen etc) Ik ga de botte bijl hanteren Ben al weken bezig net die computer van een ander. En al dat gezeik krijg ik omdat die moeder van de twee kinderen(=de twee andere gebruikers zo graag wil dat hun gegevens weer gehei erop komen terwijl ze allang voor iedereen op straat hebben gelegen) Om niet in een viciueze cirkel terecht te komen en suicidaal te worden door Win XP even resumeren.

Ik install WinXP en moet dan een gebruiker opgeven. Dat wordt de moeder van die twee kinderen. Daarna ga ik restoren maar daar zit die moeder ook bij met haar oorspronkelijke gegevens en als hoofdgebruiker. Dan krijg ik dus weer twee dezelfde (hoofd)gebruikers. Een die je dus bij de install opgeeft en een die erbijkomt van de back-up en ik voorzie nu al problemen omdat ze allebei niet zijn te verwijderen en er dus dubbel opstaan waarbij nieuwe gegevens opgeslagen worden bij de nieuwe gebruiker en niet bij de gebackupte oorspronkelijke gebruiker. Nog tips indezen?? Ik word dus echt gek nu. Daarna zal ik volgens jouw instructies de twee andere gaan installeren en als het dan nog niet lukt pleur ik de hele zooi het raam uit.:evil:

Je kunt ook jezelf eigenaar maken van hardnekkige mappen, en ze dan weggooien. Vergeet niet om het vinkje te zetten waar ik in de link over spreek (zodat ook subobjecten deze zelfde nieuwe eigenaar krijgen).

Tijs.

Misschien handig voor later>>> hoe doe je dat dan. Bij die systeemmappen mag dat niet en lukt het ook niet.

Eerste wat je moet uitzoeken is wat je eigen gebruikersnaam precies is.
Doe daartoe de toetscombinatie [Ctrl][Alt][Del] en kijk wat er staat bij Aangemeld als. Schrijf dat desnoods even op.

Dan weer mijn instructie, en de het account dat je zojuist gezien hebt eigenaar maken.

Ben je met je gewone account ook administrator-gerechtigd, dan kun je de groep Administrators eigenaar maken (omdat je daar dan zelf ook onder valt).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Even off topic ik heb nu opeens twee usb sticks waar dus ook allerlei backups opstaan die kuren gaan vertonen. IPV van weer te geven wat er opstaat krijg ik de mededeling:
Plaats een schijf of ander medium in station Q ook al weer zoiets denkje lekker veilg te zitten met je usb stickies, kun jer niet meer opkomen. Weet je misschien de oplossing van dit probleem?? Of ff andere topic starten??

Zal wellicht een nieuw topic moeten worden.

Overigens kun je wel even kijken in Schijfbeheer (Start -> Uitvoeren -> diskmgmt.msc), en dan even doen: Beeld -> Boven -> Schijvenlijst.

Kijk wat de status is van de 2 memorysticks (vooral kijken bij Status kolom: on-line of niet).

Daarnaast ook even kijken in Verwisselbare opslag (Start -> Uitvoeren -> ntmsmgr.msc) of je daar misschien de memorysticks onder Media (rechtervakje) met rechtsklikken en kiezen voor Beschikbaar maken wel beschikbaar kunt maken.

Succes,

Tijs.

Zal wellicht een nieuw topic moeten worden.

Overigens kun je wel even kijken in Schijfbeheer (Start -> Uitvoeren -> diskmgmt.msc), en dan even doen: Beeld -> Boven -> Schijvenlijst.

Kijk wat de status is van de 2 memorysticks (vooral kijken bij Status kolom: on-line of niet).

Daarnaast ook even kijken in Verwisselbare opslag (Start -> Uitvoeren -> ntmsmgr.msc) of je daar misschien de memorysticks onder Media (rechtervakje) met rechtsklikken en kiezen voor Beschikbaar maken wel beschikbaar kunt maken.

Succes,

Tijs.

Gebeurt allemaal niets mee. Het zoveelste medium geschikt om de boel veilig op te slaan volledig onbetrouwbaar gebleken. Je kan niet eens formateren, je bent gewoon je gegevens kwijt. Hoe kan dit eigenlijk allemaal gebeuren zonder dat je iets bijzonders doet, moet je die dingen nu gewoon weggooien?

Probeer het ding in ieder geval ook in een andere computer.

Daarnaast zou je de volgende algemene zaken in ogenschouw kunnen nemen (algemeen lijstje):

Standaard te onderzoeken/proberen bij XP problemen:

- Start -> Uitvoeren -> MSinfo32.exe (Sectie Onderdelen -> Probleemapparatuur)
- Start -> Uitvoeren -> Msconfig.exe (tabbladen Services en Opstarten)
- Start -> Uitvoeren -> Services.msc (Kijk welke Services op Automatisch opstarten staan maar niet gestart zijn, zie ook Eventvwr.exe)
- Start -> Uitvoeren -> Eventvwr.exe (Secties Toepassing en Systeem: Fouten en Waarschuwingen)
Indien een Fout: Zoek op google naar: Source [de Bron] Error [het foutcodenummer] + evt. extra tekst, zoals de .dll of .exe die genoemd wordt en/of een 0xXXXXXXXX code
Indien een Waarschuwing: Zoek op google naar: Source [de vermelde Bron] Warning [het foutcodenummer] + evt. extra tekst, zoals de .dll of .exe die genoemd wordt en/of een 0xXXXXXXXX code
- Start -> Uitvoeren -> Devmgmt.msc (Apparaten met een rode X ervoor of een gele ! ervoor)
- Start -> Uitvoeren -> Dxdiag.exe (Alle meldingen & waarschuwingen bij de tests)
- Start -> Uitvoeren -> sfc /scannow (Om te zien of je alle beschermde systeembestanden van Windows wel nog op de pc hebt staan. Houd hierbij de XP installatiecd-rom bij de hand. Vaak zijn hierna weer Microsoft Updates nodig).

Tijs

Mevr.

Ik kan me herinneren dat ik al aardig wat usb sticks heb weggegooid vanwege dit probleem. Maar nu opeens twee en op heel google geen oplossing te vinden. Ik zal toch niet de enige zijn. Hoe kan zo'n stick nu opeens niet worden herkend?? En nog prangender hoe krijg ik mijn gegevens terug. Niets zo onveilig als al die pseudo veiligheids dingetjes. Echt het zoveelste medium waarmee je denkt veilig te zijn wat je gegevens betreft en weg opeens alles naar de *****. Ik krijg niks voorelkaar ook niet in die schermen die je hebt aangegeven, tenzij je denkt hij zal het wel niet hebben begrepen want ook ik kan me niet voorstellen dat die sticks niet in de vorige staat zijn terug te brengen, ik heb wel zin om geweldadig te worden, maar zal het maar virtueel afreageren in world of warcraft denk ik.

Nogmaals: Probeer ze ook in een andere computer uit, eentje die tot nu toe geen problemen met memorysticks heeft vertoond.

Overigens moet je altijd opletten met het gebruik van memorysticks: Altijd braaf Wizard Hardware Veilig verwijderen gebruiken, voordat je ze eruit haalt (je weet wel: Dat ding rechtsonder in je scherm als je zo'n memorystick hebt ingestoken).

Daarnaast zijn er een hoop tools om data terug te halen van memorystick, zoals Smart Recovery

Tijs.

Nogmaals: Probeer ze ook in een andere computer uit, eentje die tot nu toe geen problemen met memorysticks heeft vertoond.

Overigens moet je altijd opletten met het gebruik van memorysticks: Altijd braaf Wizard Hardware Veilig verwijderen gebruiken, voordat je ze eruit haalt (je weet wel: Dat ding rechtsonder in je scherm als je zo'n memorystick hebt ingestoken).

Daarnaast zijn er een hoop tools om data terug te halen van memorystick, zoals Smart Recovery

Tijs.

Ik denk dat het komt omdat ik ze erin heb laten zitten bij de nieuwe install WinXP. Van dat veilig verwijderen heb ik nooit iets begrepen maar zal het gaan uitzoeken. Wat een afknapper allemaal weer, onvoorstelbaar dat dit allemaal nog kan gebeuren daar waar microsoft bij het hysterische af de boel zogenaamd veilig en potdicht probeert te maken zo verlies je je gegevens nog makkelijker dan dat je je portemonnee kwijtraakt als je hem op een tafeltje op schiphol laat liggen.

Ik denk dat het komt omdat ik ze erin heb laten zitten bij de nieuwe install WinXP. Van dat veilig verwijderen heb ik nooit iets begrepen maar zal het gaan uitzoeken. Wat een afknapper allemaal weer, onvoorstelbaar dat dit allemaal nog kan gebeuren daar waar microsoft bij het hysterische af de boel zogenaamd veilig en potdicht probeert te maken zo verlies je je gegevens nog makkelijker dan dat je je portemonnee kwijtraakt als je hem op een tafeltje op schiphol laat liggen.

Een twee sticks naar deklootte

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan