• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Backup maken van bepaalde regels en kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jelle87

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2013
Goedenmorgen,

Op mijn werk gebruiken we veel verschillende bestellijsten. In deze lijsten staat een heleboel prijsinformatie (inkoop, verkoop, advies etc.). Ik zou graag dagelijks of wekelijks een backup maken van deze prijslijsten, maar dan alleen voor de geselecteerde prijzen. En dan natuurlijk zonder dat alle lijsten geopend hoeven te worden.

Het mooiste zou zijn om deze backup in een excel bestand te maken, zodat met behulp van verticaal zoeken de prijzen altijd weer naar voren gehaald kunnen worden. (En op die manier prijzen van een jaar geleden bijvoorbeeld vergelijken met de prijs van vandaag).

Wat mij betreft mag het ook in een andere database vorm (.DBS of een SQL database bijvoorbeeld), zolang we het in Excel maar weer uit kunnen lezen.

Weet iemand hier een mooie oplossing voor? Alvast bedankt!

Groet,
Jelle

Jelle,

Prijslijsten zijn op zich makkelijk op te slaan en te bewaren, tenzij je de informatie in Excel weer nodig hebt.
Dan zul je de gegevens in een database moeten opslaan, Excel is hier niet geschikt voor.
Vraag jezelf maar eens af hoe je aan de prijs van een artikel komt op 8 september 2011 voor een bepaalde klant.
Als je prijslijsten al hebt per klant moet je daarna nog gaan zoeken welke prijslijst op 8 september actief was,
Die van 1 september, of was er nog een later? Zijn voor deze klant kortingen in rekening gebracht (kwantum kortingen,
opslagen voor transport etc.)
Hier kun je veel beter een database voor gebruiken.
Je kunt wel binnen Excel vragen stellen aan de database, bijvoorbeeld, geef mij de prijs van artikel A voor klant B
op datum 8 september 2011. Dit zul je eerst moeten definiëren in een database waarna je met Excel en VBA
Query's (vragen) kunt maken voor de database.

Veel Succes.

Hallo Elsendoorn,

Ja, dat klinkt inderdaad goed.

Echter, kun je me hiermee op weg helpen? Wat voor database moet ik aanmaken (en hoe doe ik dat)?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan