Backup zekerheid

kalm

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2004
Beste Helpmij

Om mijn website te beschermen en te voorkomen dat ik deze opnieuw moet bouwen, wil ik weten wat de beste en meest betrouwbare manier is om een volledige back-up te maken. Ik zoek een oplossing waarbij ik mijn website altijd kan herstellen, ook als er iets misgaat met mijn hostingprovider (Green Cloud) of als mijn website daar verloren gaat. Welke back-upmethode of welk alternatief raden jullie aan?

Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom is dit bericht vet gedrukt?

Heb je al aan jouw hosting gevraagd hoe hun backup-procedure werkt? Vaak maken ze wel backups, al is het echt puur voor hunzelf, om je site bij calamiteiten weer terug te zetten. En verder weet ik dat je vaak in je controlpanel (Plesk, DirectAdmin etc) zelf de mogelijkheid hebt om een back-up van alles te maken. En uit ervaring weet ik dat je die ook weer op een andere server kan importeren als het nodig is.

Dus mogelijk is dit al toereikend. Een backup-procedure kan bovendien vaak maatwerk zijn, afhankelijk van hoe je website werkt.

Top bedankt Aar, mijn provider heeft Plesk.Ik ga daar kijken wat de mogelijkheden zijn.

Kijk eens onder Websites & Domains > Backup Manager > Back up.

Eigenlijk stel je 2 vragen.

1) Het maken van een backup. Backups zijn er enkel op gericht om het syteem te herstellen naar een eerder punt waar het nog wel werkte. Dus per definitie herstel je op hetzelfde systeem als van waar de backup is genomen

2) Als je wilt kunnen uitwijken naar eventueel een andere provider dan heb je het over DR (Disaster Recovery). Door een calamiteit (brand, faillissement, enz.) kun je niet meer terug naar de oude situatie en moet je uitwijken naar ergens anders. Dit is een cruciaal verschil met een backup.

Als je wilt weten of je site dus ook bij een andere partij werkt dan zul je nu al die partij moeten selecteren en testen of je daar een backup van je website kunt terugplaatsen.

Voor de meeste websites zal het wel werken. Die bestaan uit wat bestanden en een MySql database. Maar afhankelijk van specifieke zaken (denk bijv. aan cache, php functies, geheugen instellingen e.d) kan er wel degelijk verschil zijn tussen hosters.

IK maak van tijd tot tijd een volledige kopie van mijn website van de server naar mijn pc (met FileZilla).
Eenvoudiger dat dat kan het volgens mij niet.

IK maak van tijd tot tijd een volledige kopie van mijn website van de server naar mijn pc (met FileZilla).
Eenvoudiger dat dat kan het volgens mij niet.
En heb je nog een database, en e-mails in een mailbox? Dat gaat juist niet met Filezilla.

Je kan bij je provider in het panel kijken welke backup wordt aangeboden, bij mij beide.

Automatisch: volgens een schema worden backups bepaalde uren en dagen bewaard. Deze backups bevatten alles en bij het herstellen kan worden gekozen wat er teruggezet moet worden.

Handmatig: deze backup kan je met FileZilla downloaden en op je pc uitpakken. Voorafgaand aan de backup kan worden gekozen wat er in de backup moet komen en bij het herstellen kan worden gekozen wat uit die backup wordt teruggezet.

Terug
Bovenaan Onderaan