bb code

Status
Niet open voor verdere reacties.

whitetigerck

Gebruiker
Lid geworden
8 aug 2008
hey allemaal

Ik heb een tijdje geleden (dankzij jullie:p) een mooi scriptje gemaakt met formulieren die naar mij werden gemaild.

Dat werkt perfect, alleen geeft deze geen enters weer en dat zou ik graag willen hebben.

Ik zou ook graag de mogelijkheid hebben om een kop te maken, maar dan zonder de code <h1> maar dat hij dikgedrukt wordt en de lettergrootte te veranderen naar 115% (en als dat niet kan of te moeilijk is dan 16pt).

Ik heb gegoogled naar een UBB parser, maar ik kwam er niet uit.
Dus hopelijk wilt iemand van jullie zo aardig zijn om mij zo'n scriptje te geven + uitleg hoe ik het moet installeren ( ik ben niet echt een pro hierin:o)

alvast bedankt:thumb:

Dit script is geweldig mooi, dat kan je hier vinden. Alleen ik snap niks van die code en bovendien heb ik een groot deel ook niet nodig. Van die andere snap ik ook niks van :o

Hoe moet ik deze bijvoorbeeld installeren op mijn webpagina?

Het zou mooi zijn als ik gewoon een enter optie heb dat hij dan een regel naar onder gaat (dat doet hij blijkbaar niet:(). En een mogelijkheid om lettertype 115% te maken en dan tegelijk dikgedrukt te maken. Nu ik gezien heb dat het kan zou het helemaal geweldig zijn via zo'n knop als je drukt dat de code erop komt. Het moet namelijk erg gebruiksvriendelijk zijn.:)

Meer heb ik eigenlijk niet nodig.

Natuurlijk zijn er veel (goede en minder goede) scripts voor UBB-codes te vinden, ik zou er zelf alleen voor kiezen om zelf te leren omgaan met preg_replace , misschien niet heel makkelijk maar zeker de moeite waard! (Voor iets simpelere dingen kan je natuurlijk ook str_replace gebruiken, maar voor het goed parsen van bijvoorbeeld links zal je toch zeker preg_replace moeten gebruiken.) In het begin vond ik preg_replace erg lastig maar na een minuut of 10 begrijp je het al heel snel heel goed (vooral als je al wat ervaring hebt met php.) En met wat oefenen heb je het zo onder de knie.

Misschien nog wat javascript leren voor het invoegen van de codes in het formulier. (Of je zoekt voor het invoegen een bestaand script en veranderd dit wat, het belangrijkst is dat de parser precies zo werkt als je wilt.)

Succes!

Groetjes,
Niels

P.s Hier vind je een script wat je misschien op weg kan helpen met het leren van preg_replace.

Als je een gebruiksvriendelijke editor wil, kun je dan niet beter een echte editor gebruiken ipv bb-codes?

http://tinymce.moxiecode.com/examples/example_04.php

Dit is een geweldig script, dit heeft alles wat ik wil en het is nog redelijk eenvoudig:thumb:

Alleen probeer ik nu wat dingetjes te veranderen wat best moeilijk is, maar daar zal ik ooit wel uit komen:p

Ik snap eigenlijk niet waarom iedereen die stomme BB codes gebruikt als het ook zo simpel kan:D

Goh die bb-codes houden een beetje het midden tussen aanpasbaarheid en gebruiksgemak. Zelf html typen is erg aanpasbaar en geeft propere code, maar het is hoegenaamd niet gebruiksvriendelijk. Zo'n editor heeft dan weer het gevaar dat er, afgezien van het geweldige gebruiksgemak, wel eens rommelcode wordt geproduceerd. Ik denk maar aan harde spaties, span-tags e.d... Voor mensen die graag nette code hebben kan dit vaak een probleem zijn.

Wat ik je dus sowieso aanraad, is om na het werkende krijgen, ineens eens te kijken hoe je ervoor zorgt dat tags die jij NIET wil er meteen uitgefilterd worden door het javascript. Het is instelbaar hoor. Zorg dat je enkel de knopjes kunt zien die JIJ wil.

Ik kon er niet meteen opkomen, maar dit is de tegenhanger van TinyMCE, genaamd FCKeditor.
http://www.fckeditor.net/demo/toolbar?toolbar=Default

Ze zijn beide gratis, maar de manier van aanroepen is anders. Je moet zelf beslissen wat je het prettigst vindt werken, maar ik vind deze laatste (FCK) fijner.

Laatst bewerkt:
de knoppen die ik wil tonen is me al gelukt, het was zo simpel dat zelfs ik dat kon doen:p

ik probeer nu alleen uit een dropdown-menu de tekst te veranderen.

Je zult inderdaad bij de stijlen een stijl "150%" moeten maken waarbij je een line-height van 150% meegeeft in de css, of xml... of waar dat ding z'n info ook vandaan haalt :p

BB-code is alweer een beetje verouderd geloof ik :)

Het heeft als voordeel wel dat het ook werkt zonder Javascript en persoonlijk houd ik niet van tinyMCE e.d., type liever zelf BB-code, maar daar ben ik ook een programmeur voor ;)

Maar houd er wel rekening mee dat als je alleen tinyMCE aanbiedt, mensen zonder javascript helemaal geen opmaak kunnen doen; dat hoeft niet erg te zijn maar het kan best storend zijn.

BB-code is alweer een beetje verouderd geloof ik :)

Het heeft als voordeel wel dat het ook werkt zonder Javascript en persoonlijk houd ik niet van tinyMCE e.d., type liever zelf BB-code, maar daar ben ik ook een programmeur voor ;)
Je kunt ook BB-code inschakelen in tinyMCE, dan krijg je een editor zoals op dit forum en hou je een beetje het midden.

Maar houd er wel rekening mee dat als je alleen tinyMCE aanbiedt, mensen zonder javascript helemaal geen opmaak kunnen doen; dat hoeft niet erg te zijn maar het kan best storend zijn.
Dat is een interessante opmerking. Ik ga het niet uittesten, maar één van de twee editors "enhanced" als het ware een al bestaande textarea (ik denk tinyMCE), en de andere roept via de javascriptcode een textarea aan.

Je moet dus zeker eens gaan testen wat het effect is van het uitschakelen van Javascript. Krijg je dan geen textarea meer, of een textarea waar net wél alle html-opmaak mogelijk is?

Een textarea waar je geen html-code kunt ingeven bestaat ook alleen maar omdat de server side scripting, in dit geval php, alle tags eruit haalt. Standaard geef je mee wat je wil meegeven, dus ook html. Wat je dus niet wil is dat door javascript uit te schakelen je gebruikers "carte blanche" krijgen.

het leuke bij mij is dat er ook mensen die niks van computers snappen het goed moeten kunnen snappen en gebruiken (en geloof me dat is niet makkelijk, ik moest al duidelijk uitleggen hoe je een mailtje verstuurt:P)

Maar dat van javascript niet werken is wel spijtig. Weten jullie misschien bij welke IE javascript ondersteund wordt. En werkt hij ook bij windows 95 (ja sommige mensen hebben deze nog:confused:)

Want als dat veel mensen strijkt dan is het waarschijnlijk beter om als hij js niet ondersteunt een gewone text-area te maken (maar als het goed is zou hij dat textvlak moeten laten zien, alleen die knoppen zullen dan niet werken)
Want dat was ook wanneer mijn code fout was, dan laat hij wel dat tekstvlak zien, maar niet die prachtige extra's

EDIT:
Ik had nog gelijk ook:D
net getest met js uitgeschakeld en ik krijg een gewoon textvlak zonder extra's en het mooiste is dat mijn formulier nog gewoon werkt :)

Ik heb eigenlijk nog wel een klein vraagje:
Bij elke enter doet hij een witregel de code is <p> ik wil eigenlijk dat je 2 enters nodig hebt voor een witregel. Dus als je enter doet dat je 1 naar beneden gaat. Is dat simpel te veranderen in css of zal ik opzoek moeten gaan in de code?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan