bedieningsvraag XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

sgrav000

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2000
Ik zie geen item die over Windows XP gaat zonder eeninstallatievraag, foutmelding of softwarevraag te zijn, dus ik ben onzeker of ik hier goed zit.

Een kennis van mij heeft W XP home, waarvan hij de beheerder is en waar zijn drie kinderen een aparte aanmeldingsmogelijkheid hebben met beperkte rechten. Bij het opstarten kun je dan kiezen naar welke van de vier accounts je gaat. Nu heb ik twee vragen:

vraag 1
is het voor de beheerder/installateur mogelijk dat deel te versleutelen met een wachtwoord of anderszins waarin de "gebruikersaccounts" worden geregeld? Nu kunnen de kinderen b.v. het type useraccount veranderen van beperkt naar beheerder.

vraag 2
in de Verkenner en Deze Computer staan vier mappen (Mijn Documenten van de kennis en drie documentenmappen met de namen van de kinderen). Deze mappen lijken gedeelde mappen en zijn niet te verwijderen. De kennis wil ze verwijderen. Is dat mogelijk?

Graag jullie commentaar,

sgrav000

Vraag 1. Ja, middels policies. Pas de rechten aan op de user accounts van de kinderen.

Vraag 2. Ik ben er niet zeker van, maar dan moet je wel standaardbestandslocatie wijzigen. Windows wil namelijk zijn bestanden in mijn documenten opslaan en kan moeilijk gaan doen als hij die niet meer vindt. Dan kunnen deze mappen verwijderd worden in de verkenner, mits ingelogd als administrator.

Als het gaat om bestanden die je niet met je kinderen wil delen, kan je beter NTFS permissies toepassen. Deny die kinderen de rechten op jouw eigen map.

Je kunt de kinderen overigens ook in een andere groep met beperkte rechten plaatsen (restricted user), dan hebben ze helemaal geen rechten meer om useraccounts aan te passen :p.

documenten gedeeld

Dank, Hangmat, voor jouw meedenken. Het lijkt me een goed idee policies te wijzigen. Maar waar doe ik dat?

sgrav000

policies

Ik heb ze al gevonden.
Nogmaals bedankt!

sgrav000

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan