bedrading verlengen van de voeding

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ronald61

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2000
Ik wil voor mijn PC een externe voeding, in plaats van de inwenige. Dit betekent dat de bedradding verlengd moet worden.
Wie kan mij helpen met de volgende vragen:

1. Wie weet een bedrijf die al de losse stekkers levert voor de hd aansluiting, de floppydrive, het mobo en de stekkertjes voor de fannetjes.

2. Heeft het verlengen van de draden gevolgen voor de werking van de apparatuur (Uitgaand dat ik de draden natuurlijk goed op elkaar aansluit ;-). Ik gebrui nu een 420 watt voeding.

3. Is het technische haalbaar om met een voeding twee PC´s van voeding te voorzien?

Ron

Ron

Een beetje electronicaboer heeft de connectors voor je moederbordaansluiting wel of kan ze bestellen.

Verlengkabels voor hardeschijf aansluiting e.d. kan je gewoon kopen bij een computerwinkel.

Mits je niet overdrijft (meters ofzo) is het verlengen van de kabeltjes geen probleem.

Twee voedingen in een PC is zeker haalbaar, maar niet met de standaard voedingen. Hiervoor zijn speciale (zeer dure) koppelbare voedingen te koop. Maar 420 Watt is voor een zeer uitgebreide PC toch meer dan zat?

bedankt,

voor vraag 3 bedoel ik net andersom:
1 voeding en die levert stroom aan 2 PC´s

Ron

dan moet je er wel rekening mee houden dat als alletwee de pc's flink aan het werk zijn, de voeding erg warm kan worden en de zekering eruit kan knallen, of erger, de bedrading kan smelten. ik zou in ieder geval geen 2 pc's op 1 voeding aansluiten.
gr. erik

Ik zou het ook niet doen. Zo duur is een voeding tenslotte niet.

De derde vraag is meer een theoretische en ik zal ook niet zo gauw 2 PC´s op 1 voeding zetten.

De eerste twee vragen komen voort uit de wens om de voeding uit de PC te plaatsen, op een andere plek neer te zeten en van daaruit met verlengdraden de PC van stroom wordt voorzien.
Waarom?
Omdat ik hiermee op een vrij eenvoudige wijze de PC kan voorzien van een echte silent voeding. De low noise voedingen die te koop zijn hoor je altijd nog wel.
Hoe wil ik dat doen?
De Pc staat op de grond, onder de grond heb ik een keer alle leidingen van stereo, PC naar stereo, geluidsboxen enz enz getrokken. Mijn idee is om daar de voeding te plaatsen (er is daar voldoende ventilatie en geen vocht!). Vandaaruit verleng ik de bedrading van de voeding naar de PC en heb een geluidloze voeding.

Het is nu nog maar een idee...

Het idee is leuk, alleen zorgt de ventilator in de voeding ook voor een stukje luchtstroom in de kast, die kan je dus niet zomaar verwijderen.

Of je neemt watergekoelde voeding+ waterkoeling in je pc. (is wel wat duurder) Maar als je dan toch echt stil wil zijn....

Klopt, tegen waterkoeling kan niets op, zij het dat het een hoop geld kost.
De koeler van de processor is een stille, dus die hoor ik amper.
Ik dacht dus zelf aan een zaterdagmiddagklusje om de draden te verlengen, de voeding onder de grond plaatsen. De stekker van de voeding in een stekkerdoos met schakelaar en de draden van circa 1,5 meter netjes door het gat van de grond te leiden, de stekkers op de draadjes monteren en in de Pc aansluiten.
Is even een werk, maar het scheelt een hoop geld en het geheel moet toch niet veel meer dan 15 of 20 euro kosten.

Is wel een originele en goedkope oplossing inderdaad! Alleen lastig als je een keer de pc moet verplaatsen.

Niet doen!

Zoals tiborv reeds heeft gezegd:
De voeding zorgt ook voor een luchtstroom in de kast. Warme lucht wordt door de ventilator van de voeding uit de kast naar buiten gezogen. De koude lucht komt langs onder binnen.

Dus het verwijderen van die voeding gaat voor een warmteophoping zorgen in de kast, waardoor de interne koeling niet meer gegarandeerd is, met alle gevolgen van dien!

De voeding zorgt ook voor een luchtstroom in de kast. Warme lucht wordt door de ventilator van de voeding uit de kast naar buiten gezogen. De koude lucht komt langs onder binnen.

Dat ligt er helemaal aan of er nog andere casefans zijn. In principe zou 1 casefan, bovenaan, achteraan genoeg zijn. Ik zou eerst even de temps meten voor een nieuwe fan te plaatsen. Als er geen extreme dingen mee gedaan worden, lijkt het mij niet zo'n heel erg groot probleem.

Er er geen details genoemd zijn, ga ik altijd uit van een standaard kast in een standaard situatie.

Nee, er zijn geen casefans in de kast. Want als ik die heb, dan zorgen die voor een dermate veel geluid dat het geen zin heeft om de voeding uit de kast te aheln. Het effect daarvan zou nihil zijn, vanwege het geuid die de casefans nog zouden maken.

Maar inderdaad, ik heb geen rekening houden met feit dat er door het verwijderen van de voeding er een interne warmtestijging in de kast zelf ontstaat. Dus " slechts" het verwijderen van de voeding is niet wijs.

Ron

Je kan het natuurlijk even testen door de voeding iets uit de kast te halen en dan je temps te meten

Ligt aan je systeem het belangrijkste is natuurlijk dat je processor niet te heet wordt. Hier kan je zien hoe heet die dood gaat. :( Verder weet ik niet zo veel over de maximale temp van de harde schijf. Mijn videokaart wordt max 55 graden als deze overgeklokt is (maximaal). Kijk vooral even naar de temp binnenin je kast. Als deze niet al te warm (+/- 35 graden) wordt kun je er redelijk vanuit gaan dat de rest ook niet al te warm zal worden. Ik weet niet of je veel games speelt of echt zware applicaties draait, maar over het algemeen wordt een systeem niet zo heel erg warm, mits normaal geconfigureerd. Een handig progje om je temps bij te houden is speedfan of hardware monitor.

kan je ons eens laten weten wat de specs van je machine zijn...

AMD systeem met een Athlon XP 2000 processor, KT 266 mobo, 512 mb, twee harddisks 80 gb elk, twee cdromsstations en een aantal PCI kaarten, videokaart nvidea geforce 4 (zonder fan).

Neem van mij aan: laat die voeding erin! In tegenstelling tot een intel cpu is een athlon niet intern beveiligd tegen overtemp. Dus in jou systeem is tempcontrole hyperbelangerijk.

Maakt de voeding dan zoveel lawaai?
Er zijn ook ander mogelijkheden:
1) Voor je cpu --> waterkoeling
2) Voor de kast --> magic fleece, of gewoon kurk
3) Een echte stille voeding kopen, of indien de huidige voeding goed presteert, de ventilator ervan vervangen door een PAPST stille ventilo.
Een andere oplossing is bvb je voeding uit zijn behuizing halen, of als je wil de behuizing zo modden dat je er een 120mm fan kan opzetten. De algemene regel is nml dat hoe groter de fan, hoe minder lawaai.

Kijk eens HIER voor een paar voorbeelden.
Indien je zoiets wil doen kunnen we altijd wel extra raad geven. Er zijn hier wel meer leden bezig met casemodding. (crash onder andere...)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan