bedrading verlengen van de voeding

Status
Niet open voor verdere reacties.
wat ik je nog effe wou zeggen. Geluidshinder wordt meestal veroorzaakt door resonantie. DWZ stukjes metaal die meetrillen op de frequentie van roterende onderdelen in de pc. Bij mij maakte bvb de behuizing van de voeding een hels lawaai doordat deze meetrilde op de fan. Behuizing geopend, en het metaal een milimetertje verder geplooid zodat het aangespand zat en het probleem was opgelost. Ook zie je bij veel behuizingen dat er van die kleine gaatjes geboord zijn waar je dan een casefan kan achterzetten. De luchtstroom door deze kleine gaatjes maakt ook meestal een hels kabaal. Dus effe een mooi rond gat uitzagen op deze plek en het is al veel beter. Dit geldt ook voor een voeding. Daar er veel lucht passeert door kleine sleuven, en deze lucht passeert ook nog eens over een hoop componenten, maakt dat allemaal veel lawaai...
 
De voeding is gloednieuw en geeft circa 26 db geluid.
De stilste voeding geeft 22 db. Dat is toch een fiks verschil. Dat zit ém in de fan.
Maar ik dacht dat Papst geen fannetjes maakte die in voedingen geplaatst kunnen worden. Misschien ben ik dan ook voor weinig klaar en een fannetje is in tijd van niks verwisseld.
 
Je hebt gelijk Ojan, maar ik heb al flink geïnvesteerd in geluidsreductie.
Ik heb een Nexus istyle kast gekocht. In die kast zitten geen schroeven. Ik heb speciale isloatiematten aangebracht. De kast heeft inderdaad een gat voor casefan met eel veel gaatjes. Dat is natuurlijk ook een geluidslek.
Verder heb ik liquid bearing hdisks.
Een low noise voeding (maar dus niet de stilste), die met een klein beetje schuimfoam is aangebracht in de behuizing, om resonantie te voorkomen.
Op de videokaart is geen fan, dus dat scheelt geluid.
De enige mogelijkheid tot geluidsrecuctie zitt´um bij mij alleen nog in de voedingsfan (een stiilere en/of een grotere).

Daarna rest mij nog waterkoeling, maar ook een waterkoeling gebruikt een traditionele voeding met luchtfan.
De echte waterkoelers zijn in staat om ook de voedingen te voorzien van waterkoleing ipv de fan, maar dan moet je wel weten wat je doet, want volgens mij kun je waterkoeling in je voeding alleen aanbrengen met zelfbedachte materialen. In de handel is daarvoor niets te krijgen.


Ron
 
Een ander voordeel van waterkoeling is dat je indien je ze zelf maakt je bvb de radiator in een andere kamer kan hangen. Dit hangt allemaal natuurlijk af van hoe je woont. Want de afstand wordt van minder belang. Meer slang, meer water, en in het slechtste geval een iets zwaardere pomp. Kijk eens naar de waterkoelingmod van Steve.
PAPST maakt wel degelijk 80mm fans... Indien je bij die kast een casefan zou gebruiken, toch effe een rond gat maken, ipv die kleine gaatjes, scheelt een hoop lawaai.

Maar al bij al heb je toch al een pak maatregelen getroffen op je pc geluidsarm te maken. Misschien toch die voedngfan vervangen door een stille PAPST?
Nog een andere optie is heel de case van het bureau halen, en het geheel in een gesloten bureaukast steken, maar dan moet je wel in deze kast aan de onderkant een gat voor luchttoevoer voorzien, en achteraan boven een gat voor warmteafvoer. Indien je dit doet betwijfel ik toch sterk dat je je pc nog gaat horen. Een ander nadeel is wel dat je de kast zal moeten openen elke keer je een cd-rom wil gebruiken...
 
Ik ga eerst maar voor die Papst. Ik moet dan wel even uitzoeken wat ik precies nodig heb, want het zou jammer zijn als ik weer net de verkeerde maat koop.
Ik neem aan dat er wel een website si met een duidelijk overzicht en maten, zodat ik weet wat ik precies moet kopen en een lijst met dealeradressen.

Morgen maar weer verder hiermee.

Ron
 
Geplaatst door Ronald61
want het zou jammer zijn als ik weer net de verkeerde maat koop.
Meet gewoon met een latje een zijde van die fan, meestal is dit in een voeding een 80mm ofte 8cm dus.
Voor afmetingen, zie de VORIGE SITE die ik opgaf, in de sectie "fans"...
 
Bedankt, ik weet genoeg, een fan van Papst van 19 db. Dat is voor mij zeker de moeite.
Ron
 
Ron, hou er wel effe rekening mee, dat de fan op zichzelf maar 19Db lawaai maakt, maar dat de luchtverplaatsing tss alle componenten meer herrie veroorzaakt...
 
Ja, ik begrijp het. Ik moet me niet blindstaren op 19 db, want dat zou betekenen dat ik een vrijwel onhoorbare PC heb. In dat geval heb ik mijn verwachtingen te hoog gespannen.
Soms denk ik aan een thermostaatje die je in de voeding zou moeten frutselen. Als de temp te hoog wordt schiet de fan even aan, totdat de temp weer normaal is. Net als bij een auto.
Volgens mij hebben de laptops al een dergelijk systeem. Ik verbaas me toch al over mijn IBM Thinkpad laptop hoe stil die is in vergelijking met mijn andere PC.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan