• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bedrag en categorie koppelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zalm04

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2009
Goedendag,

Ik ben bezig om een boekhoud/gezinsbudget programma te maken met Excel. Op internet staan genoeg kant-en-klare programma`s maar ik maak er liever zelf een. Dan weet ik ook precies waar ik met bezig ben.

Maar nu loop ik tegen iets aan waar ik vaker tegen aan gelopen ben. Op blad 1 (maandelijkse uitgaven)
Heb ik een aantal cellen:

Beschrijving, Categorie, Post (waar wordt het van afgeschreven bank of kluis), begrote kosten, werkelijke kosten en verschil.

Nu wil ik het zo maken als ik kies voor Post: kluis - € 70 dat er van mijn kluis ook € 70,00 afgeschreven wordt.

En als ik kies voor Rekening dat er van de rekening een bedrag wordt afgeschreven.

Er moet dus een koppeling gemaakt worden tussen het bedrag en post en deze is variabel omdat ik kan kiezen tussen rekening en kluis. Het geld dat op mijn rekening staat, bevindt zich dan bij een tabblad Maandelijkse inkomsten.

Daarnaast kan ik ook kiezen waar ik het geld aan uit heb gegeven (categorie). Ik wil aan het einde van de maand een tabel hebben met een overzicht naar welke categorieën het geld is gegaan (zelfde principe).

Hoe maak ik deze koppeling?

Overigens gebruik ik een meerkeuze lijst voor de post: Kluis en rekening, deze wordt later uitgebreid.

Ik hoop dat jullie een begrijpen wat ik bedoel zo niet, dan leg ik graag nog een keer uit.

Zie bijlage.

Bij voorbaat dank!Bekijk bijlage Administratie 2014 programma.xlsxBekijk bijlage Administratie 2014 programma.xlsx

Beste Zalm,

Als ik je goed begrijp is dat je selectief wil optellen, en dan dat totale bedrag van een variabelen (Rekening) afhalen.

Wat je kunt doen is selectief sommen.
Dit is een methode om waardes op te tellen wanneer deze aan een bepaalde eis voldoen.
Dus je kunt op je werkblad een cel maken waarin alle waardes worden opgeteld die bij de waarde KLUIS horen, en een cel maken waarin alle waardes worden opgeteld die de waarde RekeningX hebben etc.
Uitleg hierover vind je: http://office.microsoft.com/nl-nl/excel-help/sommen-als-functie-HA102753226.aspx

Dit totale getal kun je dan vervolgens bij jou kluis of rekening optellen / aftrekken.

Ik hoop dat ik je goed begrepen heb en dat je hiermee verder kunt.

succes

Ik denk dat ik hier wel iets mee kan! Ik ga het even uitzoeken.

Bedankt! Ik laat weten of het is gelukt.

Het is inmiddels gelukt! Vriendelijk bedankt voor de moeite.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan