Beeldscherm heel licht

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gines

Gebruiker
Lid geworden
30 jul 2010
Hallo, als allereerste, dit is een geweldige site waar al veel van mijn problemen zijn opgelost, bedankt hiervoor!:)

Maar dit probleem ben ik nergens tegengekomen, nl. het volgende:

toen ik mijn pc wilde opstarten, was de beeldscherm opeens heel licht, je ziet moeilijk teksten en als je iets schrijft, zie je dit bijna niet. Een uur geleden zat ik nog op de PC en toen was dit nog niet zo.
Ik heb de computer al meermaals opnieuw opgestart en de connectors nagekeken, maar niks bijzonders.
Ik heb de PC ook in veilige modus opgestart, zelfde resultaat en ik heb de beeldscherm eens aangesloten op mijn laptop, en daar is het scherm wel zuiver en heel goed.

Kunnen jullie mij helpen om dit stomme probleem op te lossen?
Alvast bedankt!

Daar zijn we voor!

Welkom op helpmij.nl.

De beeldscherm-instellingen ook al eens nagekeken?
Beeldschermen hebben knopjes (ja, echt waar, naast de aan-uit-knop) waarmee je dingen kunt instellen. Zo ook de lichtheid.
Probeer wat te spelen maar pas op dat je niet een Chinese taal gaat instellen. ;)

Succes! :thumb:

Lol :P
Zo dom ben ik nu ook weer niet xD
Dit heb ik ook al gedaan, met de knopjes zitten spelen en zo, maar er word echt niets veranderd, je ziet dit wel een beetje veranderen, maar hij blijft echt altijd licht.

Echt vreemd dat het opeens heel licht werd :S

Kun je even melden wat je besturingssysteem is?

En uiteraard heb je dan ook configuratiescherm uit gepluisd.
Volgens mij (!?) kun je daar namelijk ook wel donkerheid instellen. :eek:

Even wat links die je mogelijk kunnen helpen.

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/250151-Beeldscherm-Super-licht
(laptop) http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/235328-Licht-van-beeldscherm-lichter

Wat ook kan helpen :

Zoek eens op wat voor merk videokaart je hebt.
Hier kun je drivers en de bijbehorende software bij downloaden.
Tenzij je die al hebt.

De software is mogelijk zo gemaakt dat je ook daarmee de lichtsterkte aan kan scherpen.

Succes! :thumb:

Bijv. nVidia 9600GT videokaart - Download nVidia drivers & software voor je videokaart van hun site.

Ik heb XP Service Pack 3, en ja, ik heb configuratiescherm uitgepluisd, geen enkel resultaat.

En dit vind ik het meest opmerkelijke van al, als je de pc aandoet en je komt in het bootscherm, dan is scherm heel normaal en als XP aan het laden is (het zwarte scherm met die blauwe dingskes) ook :S

Edit: de eerste site dat je me gaf is te moeilijk voor mij, ik ga scherm niet openmaken en dan iets riskeren.
De 2e site is idd voor laptops en die wist ik al, maar dit gaat om een PC, daar staat zulke dinges niet op.

En hoe weet ik welke videokaart ik heb? Door bij uitvoeren "mxdiag" te doen?

Laatst bewerkt:
Kun je aangeven welke videokaart je in je systeem hebt? Waarschijnlijk staat de gamma-waarde in de videokaart driver te hoog, wat een te licht beeld en rare kleuren geeft.

Verklaart ook wel dat het 'm waarschijnlijk in de drivers zit, aangezien tijdens de boot- en laadschermen het beeld wel normaal is. De driver wordt pas aangesproken tijdens het laden van de GUI van Windows.

Laatst bewerkt:
Hier is direct een foto, en je ziet dan ook hoe licht het is.

107kjms.jpg

Als alles hierboven niet wil lukken dan:

configuratiescherm,
apparaatbeheer,
videokaart deinstalleren / verwijderen.

Nu de pc opnieuw opstarten.

De kaart (in jouw geval chip) wordt opnieuw gedetecteerd en je probleem is opgelost.

Heb je recentelijk Windows opnieuw geïnstalleerd ? Het lijkt er namelijk een beetje op alsof je de chipset drivers (+videokaartdrivers van het mobo) niet hebt geïnstalleerd.

Laatst bewerkt:
He, vreemd, op de laptop lijkt de foto heel zuiver, op mijn pc dus niet.
En ik heb idd windows opnieuw geinstalleerd, maar als ik de chip verwijder en pc opnieuw opstart, zoekt hij hem dan vanzelf?

En hoe kan ik de chipset drivers van de pc installeren? Want ik heb er een cd bijgekregen waar alle drivers opstaan, heb die gewoon geinstalleerd en alles werkte perfect tot vandaag...

Ja, maak je je daar geen zorgen over.

Start > Uitvoeren > devmgmt.msc
Beeldschermadapters > Rechtsklik Videokaart > Installatie ongedaan maken.
En dan dus opnieuw opstarten, zoals gast0225 aangaf.

Als er geen resultaat is, raad ik je alsnog aan om drivers en of software te zoeken voor je videokaart.

Zo te zien heb je een VIA 64MB videokaart?
Ook in apparaatbeheer (zie hierboven) staat meestal vermeldt welke videokaart er in zit, bij de adapters dus.

Weet je het niet zeker, kun je altijd nog programma's gebruiken zoals PCWizard of Everest ( Gratis ! ) :thumb:

Succes!

Sorry dat ik niet reageerde, we zitten hier met werken thuis en heb nu pas de tijd om even op pc te komen.
Ik heb nog geen tijd gehad om uit te proberen wat jullie zeiden, dit zal denk ik straks gebeuren, nu nog een paar vraagjes.

-Hoe kan ik de nieuwste drivers installeren voor mijn pc?

-Hoe kan ik het model van mijn pc achterhalen, ik weet alleen dat het een Packard Bell is, maar weet niet welke model?

-gast0225 zegt dat ik de chipset drivers van mijn mobo niet heb geinstalleerd, hoe kan ik ze dan wel installeren en hoe heb je dat gezien dat ik het niet geinstalleerd heb, want bij apparaatbeheer is alles geinstalleerd?

Sorry voor de vele vragen, maar ik hoop dat jullie ze kunnen beantwoorden, groetjes!

Ok, ik heb gedaan wat jullie zeiden, dus videokaart verwijderen, opnieuw opstarten enz.
Dit heb ik gedaan, videokaart is vanzelf opnieuw geinstalleerd, maar nog steeds dezelfde probleem :(

Ik hoop echt dat ik dit kan oplossen :confused:

Mijn videokaart is trouwens VIA/S3G Unichrome IGP

Ik had het geinstalleerd, maar toen werd het beeld nog erger, het was heel groot en de kleuren waren heel lelijk.
Toen heb ik systeemherstel gedaan, en werd het beeld weer normaal, maar het beeld is wel nog heel licht :(

Ik hoop echt dat de beeld nog goed zal komen, want die PC gebruik ik het meest.

Probleem zou wel nog steeds aan de drivers kunnen liggen.
Bijzonderheden in apparaatbeheer?

Zoals ik al eerder aangaf met uitvoeren > devmgmt.msc

Is er ergens een uitroepteken of vraagteken te bekennen? :eek:

Nee, alles is in orde bij apparaatbeheer, echt vreemd.

Voor zover ik kan beoordelen uit de postings heb je nog steeds NIET de chipsetdrivers geïnstalleerd. Als je dat doet zou je probleem wel eens in één klap verholpen kunnen zijn.....................

Dit heb ik toch al gezegd, hoe moet ik die installeren, anders zou ik dit allang gedaan hebben ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan