Beeldscherm werkt onregelmatig (Graphic/Cable probleem?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

19961996

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2015
Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje over de computer van mijn ouders, deze doet al een half jaar vervelend. De monitor geeft regelmatig de foutcode ''No Signal'' aan wanneer de computer wordt opgestart. Soms werkt hij gewoon prima, maar het merendeel van de tijd werkt hij helemaal niet/ of bij de derde-vijfde poging van het opstarten. Ik heb al verschillende beeldschermen geprobeerd aan te sluiten, en met ieder beeldscherm lijkt hetzelfde probleem voor te komen, dus het lijkt er op dat het een interne hardware fout zou zijn, alleen heb ik zelf maar gering verstand van computers, dus vroeg ik me af hoe ik erachter zou kunnen komen waar de fout hem in zit (doorgebrande kabel of iets met de graphic card?) en wat ik zou kunnen vervangen.

Ik ben niet helemaal bekend met dit forum, het probleem ligt dus niet direct bij de monitor, sorry als het in de verkeerde categorie is geplaatst :confused:
Ik kan nu geen specs geven omdat de monitor op dit moment uberhaupt niet werkt, hopelijk kan ik deze later wel geven.

Bij voorbaat dank!

Hoi,

Welkom op Helpmij.nl

Zo te lezen zou het inderdaad de grafische kaart kunnen zijn, maar denk dat je beter even aanwezige hardware en voeding kan melden of als het om een merk pc gaat dan merk en type dan wordt advies geven denk ik wat makkelijker

Omdat het probleem uitsluitend tijdens het opstarten plaatsvindt zou ik vermoeden dat de voeding (niet) goed is danwel te weinig stroom levert.
Leen van iemand een werkende voeding van voldoende sterkte (bijv. 450 watt of meer) en bouw die in. Kijk of het probleem wegblijft.

EDIT: Gedeeltelijke botsing met Modag.

Tijs.

Beiden bedankt! Ik heb de PC net opgemaakt en ik wist niet precies waar ik moest kijken, vandaar de bijlage.
Er staat volgens mij TOTAL MAX 313.9W. Is er nog iets anders waar ik op kan letten? En als ik een 450W koop, zou het dan opgelost kunnen zijn?
Bestand leek te groot om te uploaden, dus ik heb het geüpload op imgur http://imgur.com/Sil7FjV

Of het ermee opgelost is is een grote kans, maar 100% zekerheid is er niet, vandaar mijn suggestie om eerst met een betrouwbare voeding van een ander te gaan testen.
Suggesties voor voeding
Corsair 430CX
Corsair CS450M

Tijs.

Bedankt voor de suggestie - Ik zal het zeker uitproberen :thumb:. Zou het eventueel nog kunnen dat het een probleem is met de grafische kaart, en hoe zou ik daar achter kunnen komen? Computeronderdelen zijn over het algemeen best prijzig, en ik ken niet direct iemand waar ik ze van kan lenen, dus voordat ik iets zou aanschaffen zou ik denk ik eerst liever zeker zijn van het probleem (als dat mogelijk is) en dan de benodigde onderdelen vervangen.

M.b.t. de grafische kaart kun je zelf niet veel anders doen dan 'm eruit halen, contactpunten schoonmaken en weer stevig terugplaatsen.
Maar gegeven de onregelmatigheid én dat het alleen bij het opstarten mis gaat blijft de voeding kandidaat 1, wat mij betreft.

Tijs.

Lees eens de voltages van de voeding uit. Dit kun je uitlezen met het programma HwInfo: klikkerdeklik!

De voeding beschikt over 3 zogenaamde 'rails' (kun je zien als 3 individuele kabels). Over de eerste staat 3,3 volt, over de tweede 5 volt en over de derde 12 volt. Deze rails voeden de onderdelen van de pc. Een voeding kan eigenlijk nooit precies de ideale voltages leveren. Daarom zit daar een marge op. Die ziet er als volgt uit:
3,3 volt rail:
3,15-3,45 volt

5 volt rail:
4,75-5,25 volt

12 volt rail:
11,7-12,3 volt

Wanneer een voeding niet goed meer is, zullen de voltages flink afwijken en ook erg schommelen.

Vink 'Sensors only' aan en run het programma. Maak vervolgens een screenshot van de voltagetabel. Nu je toch het programma open hebt, komt een screenshot van de temperaturen van de hardware ook van pas. Deze vind je wanneer je iets naar beneden scrollt:thumb:.

Bedankt voor je reactie,

ik heb in mijn bijlage een screenshot met het gehele beeld van het programma, want ik wist niet precies waar ik moest kijken.
Ik zie alleen nergens die nummers terug. Hopelijk is dit voldoende.

HWin.jpg

Scroll nog eens helemaal naar boven en doe daar (ook) een schermafdruk van. We hebben nu namelijk (vooral) die temperaturen maar niet de voltage metingen.

Tijs.

@19961996: Ik zie die temperaturen nog niet. Lijkt me niet een fout van jou, gegeven de instructies die je kreeg.
@bassie9: Even 19961996 wat meer gidsen naar de voltage gegevens van HWInfo die we nu nodig hebben zou mooi zijn.

Tijs.

Hoi,

Heb even hier gekeken maar zie nergens voltage staan hw info op de cpu na dan, en denk dat de voltage wel zal kloppen maar wanneer er belasting is wat dan nee even een andere voeding zal de beste optie zijn om even te proberen maar zie nog steeds geen hardware gegevens;)

Het blijkt dat HwInfo de 5 volt rail en de 12 volt rail niet herkent. De 3,3 volt rail ziet er overigens zeer netjes uit. Meestal wijken de 5 volt rail en 12 volt rail het meeste af, dus zegt de 3,3 volt rail niet erg veel.

Ik raad je aan Speccy te downloaden: http://www.piriform.com/speccy/download/standard

Wanneer je deze geïnstalleerd hebt en geopend, klik je op 'Motherboard'. Maak daar een screenshot van. Maak ook een screenshot van het systeemoverzicht in Speccy, dan hebben we direct ook alle specificaties van de pc. Hier op mijn systeem kan ik overigens in Speccy de 5 volt en 12 volt rail niet uitlezen. Dus ik verwacht dat ie dat bij jou ook niet kan. Maar probeer het toch:thumb:.

Heb je toevallig verstand van hoe je BIOS werkt? Anders zou je daarin kunnen kijken onder het kopje hardware monitor (onder een van de tabjes). Daar staat 100% zeker de voltages die de voeding levert. Beschrijf ook eens of je de videokaart wel hoort aangaan wanneer je geen beeld krijgt (draaiende ventilator). Doet de computer anders? Start ie verder wel door, ondanks dat je geen beeld hebt?

Weet iemand voor TS een bruikbaar programmaatje binnen Windows die de spanning op de rails kan uitlezen?

EDIT:
Zoals Modag ook al zegt, het is bijna zeker de voeding. Probeer een andere voeding te regelen.

Laatst bewerkt:
Bedankt! Dit programma gaf voor mij volgens mij wel de volt aan, er staat namelijk bij de 5 een 5,000 maar bij de 12 zit hij zelfs helemaal bij 6...
Ik ben niet bekend met BIOS, maar voor mij lijkt het me nu vrij duidelijk dat er een nieuwe voeding moet komen.
HWin2.jpg

Voor de rest werkt de computer precies hetzelfde als wanneer de monitor wel werkt, de ventilator draait en zoemt, dus het is puur het beeld zelf.

Hoi,

Zie daar 6 volt staan waar 12 volt zou moeten staan als dat het geval zou zijn start de pc niet op maar is wel een indicatie dat de voeding in ieder geval niet in orde is dus wederom doe een test met een leen voeding of koop er 1 bij de meeste winkels mag je hem binnen 14 dagen weer terug brengen bij Paradigit zeker

Als die 12 volt reading klopt, dan ziet het er niet goed uit voor je voeding: 6,144 volt

EDIT: Weer botsing met Modag.

Tijs.

bedankt! Ik ga testen met een andere voeding en zal even laten weten hoe het is uitgepakt. Bedankt voor jullie support!:thumb:

Hoi,

Geen dank en succes en hoop te lezen dat hij weer oke is :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan