beginnen met .php!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

JB'tje

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2004
Berichten
556
hallo,

ik wil een site'tje maken, en daar getallen uit een tabel kunnen invoeren.
ik gebruik dreamwaver MX

- wat voor een tabel moet ik gebruiken (gewoon een excel???)

- hoe kan ik een hokje uit de tabel invoeren in een .php bestand???

- hoe kan ik het hokje ik het .php bestand laten zien???

Heel erg bedankt al vast :)
 
Misschien moet je eerst wat meer gaan leren over php voordat je zoiets wilt gaan doen, je hebt al wel een webserver (apache of zo) opgezet neem ik aan?
 
Aangezien dit in de PHP sectie staat, ga ik ervanuit dat wanneer je het over een tabel hebt, je over een database met tabellen praat ;)
De tabel die je moet gebruiken is van een softwarepakket, namelijk een SQL server. De meest gebruikte databasesoftware op internet is MySQL, die je op www.mysql.com kunt downloaden :)
Een hokje uit een tabel ... ik neem aan dat je een 'cel' bedoeld ;). Dit kun je doen met behulp van een query, google daar maar ff naar.
Hoe je de cel kunt laten zien is door de query uit te voeren en de informatie te 'fetchen' (zoek op www.php.net naar fetch functies, zoals mysql_fetch_object()).

Als je nog niks van dit verhaal snapt, dat kan best ... Uit je post haal ik dat je net begonnen, dus kan dit nogal raar zijn ... :D
 
- wat voor een tabel moet ik gebruiken (gewoon een excel???)
ik denk niet dat het over sql gaat, ik denk wel dat het aardig lastig is om de info uit een excel cel naar een php document te plaatsen, het uitlezen met php van de info is natuurlijk niet zo moeilijk maar ik denk dat dit een beetje een omweg is, bovendien kun je de info ook in een gewoon tekstbestand opslaan en vervolgens met een php script uitlezen.

wat ben je precies van plan JB? misschien is er wel een andere oplossing.
 
wat ben je precies van plan JB
nou, ik denk niet dat jullie het kennen, maar er is een spel op internet (kingsofchaos.com) waar ik me de hele dag mee zit te vermaken... :D.
nu wil ik een kleinere versie voor mezelf en mijn vrienden maken. het leek mij niet echt moeilijk, alleen info uit een fille halen en laten zien op het scherm. later als die persoon iets heeft veranderd moet het weer naar de fille worden geschrefen, en das alles.

ik heb tot nu toe volkomen gesnapt waar alles ofer gaat, ik zal eens op zoek gaan naar die SQL.

JB'tje
 
succes ermee, mocht je alsnog vastlopen dan horen we het wel
 
ik heb my sql gedownload, maar ik snap niet echt hoe ik deze aan een .php fille kan koppelen...:(
kan iemand my helpen???
eeeh, hoe maak ik een sql aan

JB'tje
 
Laatst bewerkt:
Je maakt geen 'sql' aan ... SQL start je op en koppel je aan de webserver, net als PHP (PHP moet je, als je apache en PHP los installeert, meestal handmatig koppelen door wat tekst in te voeren). MySQL (als je dat geïnstalleerd hebt) koppelt zich meestal automatisch aan de webserver. Vervolgens kun je met een PHP bestand MySQL functies uitvoeren, zoals mysql_query(). Zoals ik zei, google ff naar wat tutorials :)
 
Als je apache met php en mysql hebt opgezet kun je naar http://localhost/ gaan, vanaf daar kun je scriptjes invoeren die met je mysql database connecten. er zijn fantastische tutorials online en je komt er vast wel uit als je op google zoekt naar apache+php+mysql

[edit]
JP is me voor
[/edit]
 
[QUOTEJe maakt geen 'sql' aan ... SQL start je op en koppel je aan de webserver[/QUOTE]

eeeh, ik heb een of andere 4.0 gedownload, en nu weet ik niet echt welke .exe ik moet opstarten om sql op te starten...:confused:
oftewel, lukt weer es niet

JB'tje
 
:rolleyes:

SQL
Installeer 4.0 (als je NT based systemen gebruikt kan de connector 3.51 handig zijn). Start WinMySQLAdmin.exe op in de \bin\ map. Blijft het stoplicht op GROEN staan, werkt het. Op ROOD, werkt ie niet.

PHP
PHP:
$connect = mysql_connect("localhost", "root", "") or die(mysql_error());
mysql_select_db("databasenaam", $connect) or die(mysql_error());

zo selecteer je een database ^^

Uitlezen van gegevens

PHP:
$query = "SELECT * FROM tabelnaam WHERE kolomnaam = 'waarde'";
$result = mysql_query($query) or die(mysql_error());
$rij = mysql_fetch_object($result);

echo $rij->kolomnaam;

En de rest zoek je zelf maar uit :p

php.net/mysql_query
php.net/mysql_fetch_object
php.net/mysql_connect
php.net/mysql_select_db
 
denk je dat je alles gehad hebt, kan 't programmatje "libmysql.dll" niet vinden.
terweil die fille gewoon op deze comp staat, 2x zelfs...

JB'tje
 
jahoee, het stopligt blijft op groen, ik kan doorrijden
(ik heb simpelweg die dll fille ook in die bin map gezet)

JB'tje
 
Heel goed :thumb:

Mijn tute, die nog niet geplaatst is :( Staat dat in :)
 
ik wil een nieuwe database maken in die sql, maar dat lukt niet echt...
momenteel gebruik ik iets als dit

PHP:
$connect = mysql_connect("localhost", "root", "") or die(mysql_error());
mysql_create_db("SPELLETJE", $connect) or die(mysql_error());
is niet goed denk ik, omdathet niet werkt...
ik heb ook op die php.net gekeken, maar daak kan ik echt nix weizer worden over hoe een database te maken. weet iemand nog een betere/ andere site???

JB'tje
 
op phpfreakz.nl staan een aantal goede artikelen, op veel andere sites ook, kwestie van googlen. php.net is vooral een goede (en complete) referentie. zoek maar eens op mysql in functies en je ziet er vast wel mysql_connect bij staan en de parameters die je er aan moet/kunt toevoegen.
 
Geplaatst door mvdd
op phpfreakz.nl staan een aantal goede artikelen, op veel andere sites ook, kwestie van googlen. php.net is vooral een goede (en complete) referentie. zoek maar eens op mysql in functies en je ziet er vast wel mysql_connect bij staan en de parameters die je er aan moet/kunt toevoegen.

phpfreakz.nl is voor en door n00bs ...
 
@ masterprut

Daar zijn de meningen natuurlijk over verdeeld. ik vind dat er een aantal goede artikelen staan op phpfreakz. iig denk ik dat JB hier meer aan heeft dan 'nee die site is stom'.
 
Geplaatst door mvdd
Daar zijn de meningen natuurlijk over verdeeld. ik vind dat er een aantal goede artikelen staan op phpfreakz. iig denk ik dat JB hier meer aan heeft dan 'nee die site is stom'.
Ja, maar zodra JB een kijkje gaat nemen in de script library, gaat hij hoogst waarschijnlijk overnemen wat hij daar leest ... En 90% van die scripts zijn gemaakt door amateurs, zitten vol fouten, zijn slecht gescript en zijn ook ontzettend slordig gescript. Of JB daar wat aan heeft betwijfel ik ...

Geplaatst door JB'tje
ik wil een nieuwe database maken in die sql, maar dat lukt niet echt...
momenteel gebruik ik iets als dit

PHP:
$connect = mysql_connect("localhost", "root", "") or die(mysql_error());
mysql_create_db("SPELLETJE", $connect) or die(mysql_error());

is niet goed denk ik, omdathet niet werkt...
ik heb ook op die php.net gekeken, maar daak kan ik echt nix weizer worden over hoe een database te maken. weet iemand nog een betere/ andere site???

JB'tje
mysql_create_db() is vast een hele leuke functie, maar ik raad toch aan om het gewoon bij query's te houden.
Er bestaat namelijk een query waarmee je een database kan aanmaken => *klik*.
Verder ligt het niet zozeer aan de code gegeven door masterprut, hij is denk ik alleen even vergeten dat hij niet handelt met een erg ervaren persoon ;)
Probeer dit script eens:
PHP:
$sql_host = "localhost"; // 99% van de gevallen 'localhost'
$sql_user = ""; // Je MySQL gebruikersnaam
$sql_pass = ""; // Je MySQL wachtwoord
$connect = mysql_connect($sql_host,$sql_user,$sql_pass) or die("Kon geen verbinding maken met de MySQL server: " . mysql_error());
$query = "CREATE DATABASE `SPELLETJE`";
$result = mysql_query($query) or die("Kon database niet aanmaken: " . mysql_error());
Succes :thumb:
 
Geplaatst door JPeetje
Verder ligt het niet zozeer aan de code gegeven door masterprut, hij is denk ik alleen even vergeten dat hij niet handelt met een erg ervaren persoon ;)

Hoezo? Er is mij niks over een 2e pagina verteld of een database aanmaak query / functie ;)

@ mvdd -> Wat JP vertelde bedoel ik ook overte brengen ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan