Beginnen

Status
Niet open voor verdere reacties.

dendrobatus

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2009
Ik wil gaan beginnen met programmeren maar hoe moet ik begin en met welke programmeertaal.???

Alvast bedankt Dendrobatus

Ik wil eerst simpel beginnen en later kleine programmatje's enzo schrijven ik weet er eigenlijk nog niets van ik kan net een simpele website programeren

Zoals Lita112 al zegt: Bedenk eerst wat je wil gaan doen. Voor het maken van een website hoef je niet te kunnen "programmeren". Er zijn vele progammeertalen en iedere taal heeft z'n eigenschappen en zijn voor het ene project beter te gebruiken dan het andere. Denk er trouwens wel om dat je niet in een maand klaar bent. Wil je echt kunnen programmeren ben je lange tijd aan het studeren.

ik weet dat het een lange tijd duurt ik wil bijvoorbeeld simpele spelletjes maken

Ik zou beginnen met C++ als je games wilt gaan ontwikkelen. Leer eerst de basis, en ga daarna verder kijken. Zo is het met C++ in combi met bijv. SDL of Allegro best makkelijk om een simpele game als Pong, Kruisje-Nulletje of Tetris te maken.

Voor goede C++ tutorials kun je hier kijken. Als IDE (ontwikkelingsomgeving) zou ik Code::Blocks kiezen, welke je hier kunt vinden.

Denk er wel om dat C++ bekend staat als een arbeidsintensieve programmeertaal, wat inhoud dat je best veel moet programmeren om een actie gedaan te krijgen, maar met C++ is dan ook bijna niets onmogelijk.

@Bertus: C++ is ook heel leuk ;)

Laatst bewerkt:
dankje voor de reacties is zou ook graag nog wat tips hebben omdat ik er nog niks van af weet

dankje voor de reacties is zou ook graag nog wat tips hebben omdat ik er nog niks van af weet

Ik ben begonnen op de bovengenoemde site, en ben toen verder gaan zoeken op google naar andere tutorials. Dit heb ik net zo lang gedaan tot ik enkele zeer simpele applicaties op het scherm kon toveren. Toen ben ik me gaan richten op het ontwikkelen van games, aangezien je hiervoor bepaalde libraries* gebruikt welke hun eigen commando's hebben. Ik heb toen gekozen voor de Allegro** library*. Ik ben met het zogenoemde trial'n'error (proberen en door je fouten leren) al een heel eind gekomen, dus ik zou zeggen begin gewoon en bekijk waar het schip strand.

* Een library is een groep bestanden welke door een persoon zijn geschreven met een doel. Zo is bijvoorbeeld de Allegro Library ontwikkeld om in de '90s grafische werken op de computer mogelijk te maken (zoals games en interactieve presentaties)

** Ik heb eventueel de intentie later over te stappen op een nieuwere library waarmee het mogelijk word om ook 3d games te gaan ontwikkelen. Ik zit hierbij te denken aan SDL in combinatie met OpenGL

ps. De "vaktermen" in deze reactie worden waarschijnlijk duidelijk als je enige ervaring met C++ hebt opgedaan, dus waar wacht je nou nog op?¿¿?

Laatst bewerkt:
hoe voer ik dit
// my first program in C++

#include <iostream>
using namespace std;

int main ()
{
cout << "Hello World!";
return 0;
}

Uit in Dev-C++

gewoon een nieuw empty project aanmaken, en dan een source file daar schrijf je het in, daarna klik je op compil an run ergen links boven in.

Als je spelletjes wil maken en je wilt niet te lang wachten.

Dan is mijn advies echt. begin met C#.

het is een soort van combinatie van C++ en Java. en het mooie is dat je een soort library kan toevoegen die heet XNA. dat is een library special gemaakt voor het creeren van games, het mooie ervan is is dat het erg makkelijk is een veel voorgeprogrammeerd handige functies kent.

Ook weet ik dat dit op hogescholen gebruikt wordt voor een opleiding. dus voor eindprojecten gebruiken ze op het moment ook C# met XNA.

Ik heb een fantastische video tutorial voor je om mee te beginnen. heel erg goed uitgelegd alles wordt uitgelegd en het is nog van Microsoft zelf.
Getting Started
Je kan kiezen tussen 2D en 3D.

een compiler kan je Hier vinden

daarna moet je XNA downloaden en installeren die je Hier vind.

Succes!!

ik weet dat het een lange tijd duurt ik wil bijvoorbeeld simpele spelletjes maken
Dat zal dan maximaal 2 dagen duren en dan heb je een hartstikke mooi spel

Laatst bewerkt:
Dat zal dan maximaal 2 dagen duren en dan heb je een hartstikke mooi spel

Dit is na een beetje oefening met C++ ook mogelijk, en dit is vaker professioneler gebruikt omdat je nog meer functies hebt die het programmeren makkelijker maken en meerdere dingen mogelijk maken.

ik ga toch voor C++ dit omdat je er meer mee kunt het duurt langer maar dan heb je ook wat

Dit is na een beetje oefening met C++ ook mogelijk, en dit is vaker professioneler gebruikt omdat je nog meer functies hebt die het programmeren makkelijker maken en meerdere dingen mogelijk maken.

Ja alleen zonder ervaring krijg je niet in 2 dagen een C++ game in elkaar en daarna ook nog begrepen heb wat je gedaan hebt.

Al doe ik zelf ook C++, ik weet gewoon dat een spel maken met XNA in het begin makkelijker is om mee te beginnen dan C++

Laatst bewerkt door een moderator:
ik ga toch voor C++ dit omdat je er meer mee kunt het duurt langer maar dan heb je ook wat

Oke nou dan wens ik je hartstikke veel plezier en succes ermee!!

Ik weet niet of je goed bent in engels maar het boek Beginning C++ Game Programming van Michael Dawson is een goed boek met duidelijke voorbeelden om de aspecten van game programmeren te leren.

Ik ben wel goed met engels

maar welke prog's moet ik gebruiken en ik heb het liefste een online tutorial weet iemand een goede

Ik ben wel goed met engels

maar welke prog's moet ik gebruiken en ik heb het liefste een online tutorial weet iemand een goede

Je Hebt Dev-Cpp of Visual C++.

online tutorials. het ligt eraan. wil je meteen met games beginnen of eerst leren C++ programmeren?

want voor games kan je bepaalde librarys gebruiken. als Allegro. of iets als GLUT.

Hier een tutorial voor C++
Tutorial

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan