Ben op zoek naar DE perfekte slideshow (net als iedereen?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

103720

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2006
Hallo,
Ik ben op zoek naar de perfekt slideshow voor mijn site. Ik heb inmiddels rond de 1.000 (overdrijven maakt de zaak duidelijker) voorbeelden bekeken via Google, maar bij elke slideshow mis ik iets.

Waar ben ik naar op zoek? Naar een slideshow in de vorm van onderstaande layout (dus met onderin een balk waarin alle foto's voorbij komen) en op het moment dat je op 1 van die onderstaande thumbnails klikt moet die foto dan verschijnen in het grotere beel daarboven. Maar...... op het moment dat je dan weer op die foto klikt moet die foto (net als bij lighbox of zo) weer verschijnen in het originele formaat (dus nog groter en dan als pop-up).

Bestaat zoiets wel?

1273140848-320.jpg

Hoi 103720,
Jij wilt een carrousel met mini, medium en maxi formaat afbeeldingen? Tuurlijk bestaat dat!
En als het niet bestaat, dan maken we het. :D

Deze stond natuurlijk net op nr. 1001 bij Google:
En daar valt wel wat van te maken, lijkt me.
In die versie zit er nog niets op de klik op de medium afbeelding, en er zit nog geen doorschuifstrook onder.

Maar op de klik is een javascript/css "pop-up" te zetten, d.w.z. een grote afbeelding die op dezelfde pagina getoond wordt (en dus geen buitengaatse pop-up in een nieuw venster wordt). In één moeite door kan de achtergrond van de pagina tijdelijk op zwart of pimpelpaars worden gezet, zodat je de foto ongestoord kunt bekijken.
Klik op de grote afbeelding, en je zit weer terug op de pagina zoals ie was, zonder dat je een pop-up venster hoeft weg te klikken en zonder dat je naar een vorige pagina terug hoeft.

Het prettige van dit mechaniekje is, dat het ook werkt als javascript uit staat: dan ga je wel even naar een losse pagina met de grote afbeelding, zonder mooie zwarte achtergrond. Maar je ziet niet niks!

En met javascript aan wordt de grote afbeelding altijd uit zichzelf gecentreerd op het midden van de pagina: die zoekt ie bij elke grote afbeelding met een willekeurig formaat automatisch op.

Evenals een "echte pop-up" heeft deze constructie het voordeel dat de grote afbeeldingen pas ingeladen worden op het moment van oproepen: ook bij 999 afbeeldingen in de kleine uitvoering blijft de pagina snel (want de 999 grote hoeven niet tegelijkertijd gedownload te worden).
Aldus:
Nu hoeft alleen het schuifje nog. ;)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Dank U,

echter ik ben een totale leek in dit gebeuren. Het zelf aanpassen van het programmaatje zal me dan ook niet lukken. Ik zou het wel graag leren te begrijpen maar heb er eenvoudig niet de tijd voor om vanaf start alles te leren.

Hé, nou dacht ik dat ik gisteren hier nog een reactie had geplaatst, maar heb kennelijk na "Voorbeeld van bericht" niet meer op "Reactie plaatsen" geklikt. :o

De reactie was: oeps, er zat nog een foutje in het script. Dit is inmiddels opgelost, en het script is ook sterk vereenvoudigd: door de grote afbeelding als background-image op te nemen in de "verduister"-<div>. Dan kan de grote afbeelding makkelijk met { background-position: 50% 50%; } gecentreerd worden, in plaats van dat er allerlei javascript aan te pas moet komen om dit te doen bij een image op de voorgrond waar je tevoren de maten niet van weet. Alle eerder genoemde voordelen blijven van toepassing:
Als grappig bijverschijnsel zit er nu nog een extra voordeel bij. Met een rechtermuisklik kan je niet even snel de grote afbeelding downloaden. Daar zit geen speciaal "verboden te rechtsklikken" script achter, maar het gebeurt vanzelf omdat de grote afbeelding "on the fly" wordt getoond, en niet als html op de pagina staat. Dat maakt het de ijverige thuiskopieerder / downloader / plagiaatpleger iets moeilijker (maar het bestand staat uiteraard wel in de internet-cache van de browser [voor wie die weet te vinden], en tegen een screenshot kan natuurlijk niemand opboksen).

Verder wil ik nog wel eens kijken of ik iets voor het schuifje met de strook onderop kan fabrieken (zou in principe met javascript te doen moeten zijn, maar ik beloof niets).
- Dus als iemand anders hier al iets voor op de plank heeft liggen, komt u maar! :d

Maar hoe ziet de pagina er uit, waarop dit alles zich moet afspelen? Heb je een link naar waar we iets kunnen zien?

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Haha nice ik was zelf bezig zoiets te maken, eens kijken wat ik hiermee kan dus :P

Geweldig hoe je dit zo even in elkaar zet trouwens ;)

O, wat er met de testversie "carrousel mini-medium-maxi" nog moet gebeuren: het schuifje verbergen als javascript uit staat. - Want dan werkt 't niet!
(De medium-afbeeldingen krijgen dan een eigen "schuifje": een scrollbar omlaag/omhoog).

Het schuifje zou trouwens ook zelf met een eigen scrolbarretje te maken moeten zijn, dan hoeft dat niet eens met javascript.
Waarvan dan weer het nadeel lijkt, dat je het niet kan automatiseren *) als je honderden of duizenden afbeeldingen hebt. Zonder javascript moet elke nieuwe mini apart in de html gezet worden (in plaats van dat je de nieuwe mini, medium en maxi afbeeldingen alleen hoeft toe te voegen in de images-map, en de rest automatisch gaat).

@bruglione: gratias!

Met vriendelijke groet,
CSShunter

*) Niet gedaan in de testversie, basis wel aanwezig. ;)

Laatst bewerkt:
Hé, nu kom ik er toevallig achter: het schuifje bestaat al! (exact het hele voorbeeldje van de eerste post !) :p
Alleen kan je hier niet doorklikken om een nog grotere afbeelding te krijgen. Misschien is dat met een kleine ingreep in het Joomla-script aan te passen.
Nadeel in deze oplossing: zonder javascript kan je niets schuiven.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

@csshunter, je kan in dat Joomla geval wat je net post wel doorklikken

Dubbelklik op de foto en hij opent hem vergroot (lightbox effect) maar om de een of andere reden opent hij telkends de 1ste foto :P

@bruglione:
't Is waar! - Ik denk dat Yash Vyas stiekem mee zit te lezen en er vlug eerst een dubbelklik op heeft gemonteerd (om mij te plagen), en er na jouw reactie weer vlug een enkelklik van heeft gemaakt (om jou te plagen). :D
En één klein dingetje gewijzigd heeft in z'n MooTools-script *), om de klik steeds naar de eerste foto te laten gaan. :p

Maar misschien is dit alleen in de demo zo, en werkt het correct in de echte versie.

CSShunter

*)
In de html staat de goede link (bij rechts-klik en openen gaat het ook goed), dus het zal ergens in één van dichtgedrukte scripts moeten zitten... :rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan