• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bepaalde opmaak en invoer na bepaalde datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

raijmakersmarc

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2010
Ik ben een huurdersbestand aan het opzetten. Er komen meerdere huurders onder elkaar te staan.
Hierna de gegevens van die desbetreffende huurovereenkomst.

De huur van een woning loopt bijvoorbeeld 1-5-2012 af. Dan geef ik de huurder 3 maanden huurvrij. Daarna gaat hij weer huur betalen maar een ander (hoger) bedrag. Nu wil ik per huurder deze criteria aangeven, de ene huurder krijgt 1 maand huurvrij, de ander weer meer of minder.

Er is een gedeelte waar ik de gegevens van de huurder invul zoals, maandhuur, expiratiedatum contract, maanden huurvrij en de hoogte van de nieuwe huur.
En een gedeelte welke gekoppeld is aan deze gegevens. Het moet een automatische som worden die het volgende doet: "de huur moet na de expiratiedatum 3 maanden huurvrij zijn, daarna moet de nieuwe huur ingevuld worden en het vakje moet een bepaalde kleur krijgen. dus "3 maanden na die datum moet dat getal er inkomen met die kleur. En dit alles moet ingevuld worden in het gedeelte waar de gegevens in staan van de huurperiode.

Deze vraag is in een andere vorm al een paar keer voorbij gekomen. Echter gaat het hier telkens om een bepaalde datum die in het desbetreffende veld staat. In mijn geval staat de datum boven het geldbedrag (maandhuur) van alle huurders, centraal dus. De opmaak die ik wil toekennen aan de nieuwe huur wil ik gebruiken om bij de optelling van de huur, daarop te selecteren. Dit doe ik dan met een VBA-code voor ""SomBruinGevuld" (bijvoorbeeld). Deze code ken ik al, dus daar hoef ik geen antwoord op. Puur ter verduidelijking van mijn bedoelingen.

Is dit mogelijk? En zo ja, Hoe doe ik dit? Het is een hele tekst, hopelijk is het duidelijk.

Ik heb een bijlage toegevoegd met verdere uitleg om een idee te krijgen van mijn bedoeling.

Mocht het niet duidelijk zijn dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor de moeite.

Bekijk bijlage Helpmij testbestand.xlsm

Laatst bewerkt:
Aan de hand van de gekozen periode en voorwaarde wordt in bijgevoegd bestand het schema opgebouwd.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Ik weet niet zeker of de kleuring correct verloopt maar heb een en ander gedaan met Voorwaardelijke Opmaak.
Wijzig de datum maar eens in D9 en de kleuring verloopt dan hopelijk naar wens.

Bijlagen

Hey Cobbe en Roncancio, Heel erg bedankt voor jullie antwoorden en oplossingen.

Roncancio, die van jou lijkt vooralsnog perfect te werken. Ik ga het even testen op mijn daadwerkelijke bestand.
(Jij maakt je "Mega Honourable Senior Member" status wel waar)

Cobbe, in jouw bestand zie ik eerlijk gezegd niet zoveel gebeuren...?

Ja dat zal dan wel aan u liggen.

@Cobbe, ja ik denk dat het aan mij ligt. Ik zie nergens formules in zitten of zo.

@Roncancio, het systeem werkt zoals ik het wil, maar als ik het verleng naar meerdere jaren dan gaat het mis. Dus bij het doortrekken naar rechts gaat het mis.
Ook ben ik benieuwd waar de kleuren vandaag komen. In de formule zitten geen kleur-criteria verwerkt toch?
Het gaat ook mis als de expiratiedatum in 2013 of 2014. Ik wil het eigenlijk 10 jaar doortrekken. Dus tot 2021.

Als de expiratiedatum op 1-5-2012 staat dan moet het contract ook aflopen. Nu loopt hij een maand later af. Volgens mij moet er dan ergens "1-dag" ingevoegd worden, maar ik weet niet waar.

Gr. Marc

Laatst bewerkt:
hallo Mark
je zegt:
Dit doe ik dan met een VBA-code voor ""SomBruinGevuld" (bijvoorbeeld)
hou je er rekening me dat de kleur van een cel de oorspronkelijke kleur van de cel is en niet de kleur die de cel via de voorwaardelijke opmaak heeft.
misschien zie ik spoken, maar als het niet werkt kan het daar aan liggen.

groet sylvester

Dag Sylvester-ponte,

Het klopt ja, daar loop ik nu tegenaan. Het volgende probleem.
Ik weet ook niet precies waar de kleur vandaan komt in de formule. Ik zie dat het klopt maar ik had verwacht dat er dan ook een bepaalde kleurcode in zou moeten staan. Dit maakt in principe niet uit, omdat het nou eenmaal werkt.

Maar nu wil ik dus een "SomWitGevuld" maken. Dit werkt niet. Wanneer er een, vanwege voorwaardelijke opmaak, blauw of groen vakje in de som zit dan krijg ik "#waarde!".

Ingewikkelde materie voor mij als "noob".

Gr

Hey Sylvester,

Ik heet trouwens geen Davit. :)

Bedankt voor je link. Ik heb de functies toegevoegd aan mijn VBA. Echter weet ik niet echt goed hoe ik dan verder moet.
Ik loop dus nog steeds vast op dat probleem.

Ik ga weer even verder zoeken denk ik.

Edit: Ik kom er zo langzamerhand achter dat het gewoon niet mogelijk is om te doen wat ik wil. Is het echter wel mogelijk om uit een kolom met daarin cellen zonder voorw.opmaak en cellen met voorw.opmaak de cellen zonder voorw.opmaak op te tellen?
Als ik dit zou kunnen kan ik daarna een gewone som van de kolom doen minus de som van de cellen zonder voorw.opmaak....

Ik heb dit geprobeerd met de functie:
--------------------------------------------------------------
Function SomNietGevuld(MyRange As Range)
SomNietGevuld = 0
For Each cell In MyRange
If cell.Interior.Color = 16777215 Then
SomNietGevuld = SomNietGevuld + cell.Value
End If
Next cell
End Function
--------------------------------------------------------------

Alleen komt er dan #waarde! te staan...

Iemand?

Gr. Marc

Laatst bewerkt:
Ik heet trouwens geen Davit.
sorriy Mark:o

het kan allemaal wel, maar er staan allemaal ingewikkelde formules in de voorwaardelijke opmaak .
en er zijn ook weer ingewikkelde formules nodig om de voorwaardelijke kleur weer uit te lezen.
het is in jouw geval misschien eenvoudiger om de cellen met een macro te vullen en deze macro ook echte kleuren in de cel te laten plaatsen.
dan werkt jouw "kleur_optel_fromule" wel.

groet sylvester

Hey Sylvester,

Het is Marc :) hehe

Balen, jammer dat het niet werkt. Ik heb geen idee hoe ik dit moet doen via macro en of het dan net zo goed werkt. Ik krijg ook niet zo snel gevonden hoe ik te werk moet gaan met een macro. Het doet dus precies een handeling na die ik eerder heb opgenomen.

Ik ga weer even verder zoeken.

Gr. Marc

Hey Sylvester,

We zijn idd nog een stapje dichterbij gekomen. Ik kan op deze manier wel de goede optelling maken.
Echter staan er nu geen regels meer in voorwaardelijke opmaak. Eerst kon ik de vulkleur van de voorw.opmaak nog wijzigen. Nu staat er niks meer in. Hoe kan dit?

Ook is het zo dat als ik bijvoorbeeld de maandhuur of datum delete, ik deze actie niet meer ongedaan kan maken. Dan moet ik hem opnieuw invullen. Dat is niet zo erg maar toch niet zo handig. Ook als ik een hoop handelingen doe in bepaalde gedeeltes, kan ik dit niet meer ongedaan maken en gewoon opnieuw beginnen.

Als ik het veld uitbreid en doortrek en er wat nieuwe kolommen met informatie tussen doen worden er nog wel eens wat vakjes blauw in de rechtse kolom van de invoerdata.

Nogmaals heel erg bedankt voor je hulp. Het is een moeilijk vraagstuk. Hopelijk komen we eruit.

hallo Mark
Echter staan er nu geen regels meer in voorwaardelijke opmaak. Eerst kon ik de vulkleur van de voorw.opmaak nog wijzigen. Nu staat er niks meer in. Hoe kan dit?
de macro (zie module1) gebruikt de kleuren van jouw kleuren pallet in het blad.

Ook is het zo dat als ik bijvoorbeeld de maandhuur of datum delete, ik deze actie niet meer ongedaan kan maken. Dan moet ik hem opnieuw invullen. Dat is niet zo erg maar toch niet zo handig. Ook als ik een hoop handelingen doe in bepaalde gedeeltes, kan ik dit niet meer ongedaan maken en gewoon opnieuw beginnen.
dat klopt na het runnen van een macro is er geen weg meer terug.
als je dat wil is het mogelijk om de macro te starten met een knop ipv automatisch zo als nu.

Als ik het veld uitbreid en doortrek en er wat nieuwe kolommen met informatie tussen doen worden er nog wel eens wat vakjes blauw in de rechtse kolom van de invoerdata.
de macro kijkt of er in de datumRij iets staat,
als er iets staat dan kleurt hij de onderliggende cellen (als in de rij een waarde veranderd)
dit is eventueel te ondervangen.

gebruik jij je blauwe optel functie alleen per rij?
als we je "kleurenoptelfunctie" aanpassen is het probleem misschien eenvoudiger op te lossen

stuur eens een voorbeeld met hoe je die functie gaat gebruiken

groet sylvester

Laatst bewerkt:
Hey,

Ik gebruik de optelfunctie per kolom. Onderaan de door de macro gegenereerde huurgegevens.
Als ik de knop voor handmatig macro activeren toe wil voegen krijg ik de foutmelding dat de macro niet geactiveerd is of niet beschikbaar is.

Dus stel dat ik de berekening handmatig laat uitvoeren dan kan ik gewoon eerst alle input gegevens invullen waarna ik de berekening uitvoer.
Is het mogelijk om eenvoudig automatische berekening van de macro aan of uit te zetten? Misschien met behulp van een knop?

Hieronder de manier waarop ik het wil optellen.
Bekijk bijlage kleuren.xlsm

Gr.

Hey Sylvester,

Super, echt bedankt! Zo gaat het prima. Na je laatste aanpassing zie ik dat de blauwe velden ook een invulling hebben (0). Is het mogelijk dat ik die nul vervang door een ander getal welke ik net zoals de "nieuwe huur" kan invullen?

Dan zou die perfect zijn voor zover ik nu kan zien.

Gr. Marc

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan