• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bereken behaalde rente met periodieke inleg en eindbedrag is bekend

Status
Niet open voor verdere reacties.

lodewijk007

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2014
Berichten
15
Beste Excel experts,

Ik heb het volgende probleem:

Ik zou graag een formule willen weten waarmee je het jaarlijkse rente kan berekenen indien je het startbedrag, periodieke inleg, periode en het eindbedrag weet.

Startbedrag: 0 euro (Als niet kan dan 10 euro)
Jaarlijkse periodieke inleg: 10 euro
Periode: 20 jaar
Eindbedrag: 250 euro

Rente wordt aan het einde van het jaar uitgekeerd.

Alvast hartelijk bedankt!!!
 

Bijlagen

  • rente.xlsx
    8,3 KB · Weergaven: 160
rente

kun hier iets mee
 

Bijlagen

  • rente1.xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 252
Hartelijk dank voor het bestand. Helaas is dit geen antwoord op mijn vraag want ik weet juist het eindbedrag de periodieke inleg en de periode maar niet de rente. Met het bestand dat je me toegestuurd heb kan ik aan de hand van verschillende rente waardes kijken wat er in de buurt ligt van het eindbedrag.

De vraag is nogmaals ik wil dat in cel B3 een percentage verschijnt wat de benodigde rente moet zijn. Hierin moet dus een formule komen te staan die aan de hand van het eindbedrag de periodieke inleg en de periode een rente berekent.
 
deze function geeft een benadring:
Code:
Function RenteBenadering(PeriodiekeInzet As Double, AantalPeriodes As Double, WensBedrag As Double, Optional AbsoluteToegestaneAfwijkingVanEindbedrag As Double = 0.0000001)
    Dim Rente1 As Double, Rente2 As Double, Rente3 As Double
    Rente1 = 1:    Rente2 = 4
    Do
    If Rente1 = 1 Then Rente1 = Rente1 + 0.00000001 'om niet door 0 te delen
    If Rente2 = 1 Then Rente2 = Rente2 + 0.00000001 'om niet door 0 te delen
    A1 = PeriodiekeInzet * (1 - Rente1 ^ AantalPeriodes) / (1 - Rente1)
    A2 = PeriodiekeInzet * (1 - Rente2 ^ AantalPeriodes) / (1 - Rente2)
    If A1 = A2 Then A2 = A2 + AbsoluteToegestaneAfwijkingVanEindbedrag  'om niet door 0 te delen
    Rente3 = Rente1 - (Rente2 - Rente1) * (A1 - WensBedrag) / (A2 - A1)
    A3 = PeriodiekeInzet * (1 - Rente3 ^ AantalPeriodes) / (1 - Rente3)
    If A1 < A2 Then
        Rente2 = Rente3
    Else
        Rente1 = Rente3
    End If
    teller = teller + 1
    Loop Until Abs(A3 - WensBedrag) < AbsoluteToegestaneAfwijkingVanEindbedrag Or teller > 1000
    RenteBenadering = Rente3 - 1
End Function
 
Hartelijk dank voor alle moeite die erin is gestopt. Echter zou ik graag willen dat dit in een formule staat i.p.v. een macro. Ik heb ondertussen nog op andere websites gekeken en ik kom op de volgende formule:

vw = (i * ((1 + r) * (((1 + r)^n) - 1) / r) + (hw * (1 + r)^n)

vw= verwachte waarde
hw = huidige waarde
r = rente
n = looptijd in jaren
i = jaarlijkse inleg

Het moet mogelijk zijn om de r naar de andere kan te halen zodat deze als enige onbekende op te lossen is. Hieronder nog een voorbeeld hoe bovenstaande formule kan worden toegepast indien in mijn voorbeeld de rente wel bekend zou zijn:

hw = 10
r = 0,05
n = 20
i = 10

vw = (10 * (1,05) * (((1,05)^20) - 1) / 0,05) + (10 * (1,05)^20)
vw = 347,20 + 26,53
vw = 373,72

Op deze website wordt het voor je uitgerekend. Helaas kan ik de formule niet achterhalen die wordt toegepast.
http://www.berekenhet.nl/modules/beleggen/rendementuitinleg.html
 
Hoi Lodewijk,

Een kwestie van goed de letters vervangen door cellen:
Code:
=(B4*((1+B3)*(((1+B3)^B5)-1)/B3)+(B2*(1+B3)^B5))

Groet,
Jeroen
 
Met de formule die je me gegeven hebt kan ik het eindbedrag mee berekenen. Dit wist ik al. Het gaat nogmaals om dat ik de rente wil berekenen indien ik het eindbedrag, startbedrag, periodieke inleg en de periode weet!!!!
 
Het moet mogelijk zijn om de r naar de andere kan te halen zodat deze als enige onbekende op te lossen is.
doe dat dan eens voor, ik ben benieuwd.

ps mijn "macro" is een formule gewoon te gebruiken als iedere excel formule (als je hem in een module hebt geplaatst)
 

Bijlagen

  • rentebepaling 1.xlsm
    14,9 KB · Weergaven: 87
Laatst bewerkt:
Rente kan berekend worden met de functie Rente (nl excel versie, ander iets in van interest of zo)
=RENTE(B5;B4;0;B6;0;)
Let op dat de inleg en het eind bedrag een tegengesteld teken moeten hebben.
Excel gaat er van uit dat je in de inleg betaald en het eind bedrag terug krijgt (of andersom natuurlijk)
 

Bijlagen

  • RenteBerekening.xlsx
    9,2 KB · Weergaven: 105
mvdbend, weet u misschien of er een formule bestaat om die rente te gerekenen
of hoe excel dat doet?
 
Sylvester,

In de vorige post heb ik geprobeerd een excel te uploaden met de functie RENTE die het zou moeten bereken(zit onder de 2%).
Ik heb er ondertussen ook nog mee zitten "spelen" en het blijft lastig vinden.
Zeker als je niet met hele jaren werk maar met maanden.
Het zelf uitrekenen met een macro is misschien zo gek nog niet.

Groetjes Maarten
 
Maarten, weet jij de wiskundige formule om de Rente te berekenen? de periodes mogen best hele jaren zijn .
 
Laatst bewerkt:
Sylvester,

Ik denk achteraf dat je beter iets met google kan opzoeken, of een of ander boek uit de bieb kan halen (iets met bedrijfscalculatie)
Sowieso moet je beginnen met jezelf af te vragen of het "rente op rente" is of niet.
Daar begint het al mee.

Ben bang dat ik je niet echt verder kan helpen.

Groetjes Maarten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan