eventjes het bestandje van Tech8 gekopieerd en aangepast.
Blijkbaar zitten daar wel nog wat oude cijfers en aannames bij, dus daar moet je de nodige voorzorgen nemen.
Ik heb in K17 ook nog een percentage "zelf gebruiken" toegevoegd, dat is wat je dus onmiddellijk of via batterij zelf kan verbruiken en dus niet op het net steekt, waarvoor je toch (kwasi) niets voor terug krijgt. Als je even googlet, dan zie je vaak iets van een 25-30% zelfverbruik, dus dat is een nogal doorslaggevende factor, die je dus best goed zelf gaat inschatten.
Dan heb je rechts 2 kaders, de 1e is om de kosten en opbrengsten van de zonnepanelen weer te geven over alle jaren heen. Daar zit niets bij over de financiering (eigen geld of hypotheek), dus enkel onderhoud en opbrengst (eventueel ook subsidies). Met 50% zelfverbruik kom ik hier over die 25 jaar aan een jaarlijks rendement van 9.2% (in I20). Dat is ruim boven de 5% die nodig is om eventueel onze hypotheek af te betalen, moest je die nodig hebben en ook boven de intrest die je krijgt op je klassiek spaarboekje of andere geldmiddelen, dus GO !!!
Het 2e kader toont hoe het er aan toegaat met je eventuele hypotheeklening, bijvoorbeeld over 10 jaar à 5%, dus je zal 10 jaar lang jaarlijk 712€ moeten ophoesten.
Dan krijg je in kolom M de jaarlijkse cashflow, het geld dat je ontvangt/uitgeeft en dus de rode jaren moet er geld bij ... .
Nu kan je gaan stoeien
* met de eigen verbruik (K17)
* met de gebruiksduur van je panelen, nu 25 jaar, maar je zou kunnen voorzichtig spelen en maar 20 jaar in rekening brengen, dus zet je de laatste 5 jaar (K41:K45) op 0
Samenvatting, zolang het rendement in L20 voldoende groter is dan wat je anders met je geld zou verdienen (afbetalen van je hypotheek of ontvangen via intresten) mag je die zonnepanelen leggen.
Ik zou alvast beginnen met mezelf niet te bedriegen en dat zelfverbruik ergens op het gemiddelde (dus 25-30% leggen).