• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

berekenen wettelijke handelsrente

Status
Niet open voor verdere reacties.

fofel

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 jul 2010
Ben al een tijd met het volgende aan het stoeien. Als een bedrijf een schuld heeft openstaan, is daarover wettelijke handelsrente verschuldigd. Het rentepercentage wordt 2 keer per jaar vastgesteld (soms verandert het, soms blijft het gelijk). Zie mijn bijlage voor de percentages vanaf 1 januari 2006. Er is rente over rente verschuldigd, maar steeds pas na 1 nieuw jaar volgende op de vervaldatum van de factuur. In mijn sheet heb ik een voorbeeld opgenomen: stel vervaldatum van een factuur van € 2.365 is 23 april 2008. Over de hoofdsom van € 2.365 gaan dan voor het eerste jaar drie renteperioden: van 23 april 2008 tot 1 juli 2008, van 1 juli t/m 31 dec 2008 en van 1 januari t/m 22 april 2009. Na dat eerste jaar wordt de totale rente tot dan toe bijgeschreven bij de hoofdsom, zodat de hoofdsom+rente na 1 jaar (dus op 23 april 2009) € 2.615 bedraagt. Uiteindelijk moet de totale rente tot en met vandaag eruit rollen.

Ik krijg dat maar niet in een formule geperst. Allereerst moet excel begrijpen dat de datum 23 april 2008 in de periode 01012008 - 01072008 ligt. En bijv. de datum 28 augustus 2009 in de periode 01072009-31122009. Ik begrjip dat dat met de functie VERT.ZOEKEN zou moeten kunnen. Daarna moet excel de hoofdom gaan vermenigvuldigen met het rente percentage dat geldt voor die periode en tenslotte moeten al die rentebedragen op de juiste manier bij elkaar worden opgeteld. Ik heb in mijn sheet de juiste berekening van de voorbeeldvordering van 23-4-2008 ad € 2.365 opgenomen. Alleen........ ik moet van meer dan 1.000 vorderingen de rente tot vandaag berekenen. Op het 2e tabblad heb ik een aanzet gegeven hoe mijn lijst eruit zou moeten gaan zien. Uw hulp stel ik hierbij zeer op prijs.

mvg,

Fofel.

Bijlagen

Thanks

YES !!! Award winning! Ik word hier heel blij van. Ik heb de lijst met formules nog aangevuld voor vorderingen uit begin 2006 (de lijst liep onvoldoende naar beneden door) en alle velden naast elkaar gezet, zodat ik nu in cel A1:A99999 een lijst met vorderingen + in B1:B99999 alle vervaldata van de facturen kan noteren. Vervolgens alle formules naar beneden gekopieerd, en hij rekent alles uit. Zeer bedankt, dit scheelt me een hoop tijd. Zonder je hulp was ik er niet uit gekomen. THANKS!

definitieve bestand?

Ik lees dat je het excel-bestand nog verder verbeterd hebt... Omdat ik op zoek ben naar een vergelijkbaar bestand, zou ik je willen vragen om het aangepaste bestand in het forum te plaatsen?

Bij voorbaat dank!

@stegeman33 Deze topic is dusdanig gedateert dat deze met rust gelaten mag worden. Topic gaat op slot en wordt overgedragen aan de afdeling BNw(Betere Naslagwerken)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan