• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

berekening. eindbedrag bekend, begin bedrag berekenen. kringverwijzingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vossie75

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2011
Goedendag,
Ik heb een excel file met inkoopprijzen van een leverancier.
Hier wil ik nu de laagst mogelijke verkoopprijs van berekenen zodat ik nog een bepaalde winst over hou.
Hierbij moet ik rekening houden met inkoopprijs, vaste commissie die ik moet afdragen, procentuele commissie die ik moet afdragen en BTW.
Heb daar een paar pogingen mee gedaan maar loop steeds vast op kringverwijzingen.
Bijgesloten een voorbeeld bestand waar ik mee moet werken.

Uitleg kolommen:

A - De advies verkoopprijs maar deze is veelal veel te hoog waarmee ik me uit de markt prijs.
B - de inkoopprijs die ik betaal
C - BTW percentage van produuct
D - verkoop prijs incl btw. en verzendkosten - dit is dus de waarde die ik uiteindelijk wil berekenen
E - de BTW die in het bedrag in kolom D zit
F - een vaste kostenpost (1 euro in dit geval)
G - Percentage van uiteindelijke bedrag in kolom D wat ik moet afdragen
H - Bedrag wat komt uit % van G over D
I - totaal van kolom F + H
J - de verzendkosten die ik als kostenpost heb
K - dit is het bedrag dat ik uiteindelijk als winst wil overhouden =D-E-I-J en dan moet de uitkomst dus 5 euro zijn.

Waarde in kolom K stel ik dus zelf in. J G en F zijn dus bekend en D wil ik berekenen.
Maar pas als je D hebt komen er waardes in E en H en I.
Paar pogingen gedaan maar krijg dus steeds kringverwijzingen.
Is dit in het geheel wel mogelijk om als berekening uit te voeren en zo ja hoe?
Zie bijlage voor voorbeeld.

Groet

DanielBekijk bijlage rekenvoorbeeld.xlsx

Als je nu eens je kale verkoopprijs bepaalt, daarover de BTW berekent en je opslagpercentage, de gewenste winst en verzendkosten erbij optelt heb je toch je "all-in" verkoopprijs?

In jouw voorbeeld wil je terugrekenen van je "all-in" verkoopprijs. Lijkt me niet zo handig...

Zie bijlage voor opzetje mijnerzijds.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi,
bedankt voor je reactie.
De waarde in D heb je hier handmatig bepaald?
en hoe heb je die vastgesteld?
Groet

Daniel

Nog ter info: hiermee wil ik niet de uiteindelijke verkoopprijs in mijn webshop bepalen.
Wat ik hier wil doen is de absolute minimum prijs voor een product bepalen zodat ik er nog 5 euro op verdien. en voor andere producten zal dat 2 euro of 10 euro kunnen zijn wat ik wil verdienen.
Deze absolute minimum prijs komt in systeem te staan en is de basis voor een repricer die vervolgens aan de hand van prijzen van concurenten dus de uiteindelijke verkoopprijs bepaald. maar wat ik hier dus bereken is daarbij de ondergrens waar repricer niet doorheen mag gaan.

Laatst bewerkt:
absolute minimum prijs voor een product bepalen zodat ik er nog 5 euro op verdien.
Maar wanneer verdien jij er nog 5 euro op dan? Ik zie geen enkel referentiekader. M.a.w. hoe weet ik nu wat je kostprijs is, en wat je verkoopprijs is?

De absolute minimumprijs lijkt mij inkoopprijs + BTW + alle opslagen + gewenste winstpercentage...

Maar wanneer verdien jij er nog 5 euro op dan? Ik zie geen enkel referentiekader. M.a.w. hoe weet ik nu wat je kostprijs is, en wat je verkoopprijs is?

De absolute minimumprijs lijkt mij inkoopprijs + BTW + alle opslagen + gewenste winstpercentage...

probleem daarbij is dat de commissie zoals die in jouw voorbeeld staat dus uiteindelijk geheven wordt over het bedrag in kolom L.

De normale verkoopprijs in mijn webshop bereken ik als Inkoop x 1,8 (of andere factor voor bepaalde merken).
Winst bereken ik dan door btw over die uitkomst te berekenen.
15% commissie over die prijs te berekenen.
en dan verkoop - btw - commissie vast - commissie % - inkoop = winst.

Maar dan heb ik op het ene product 1 euro verlies en op andere 250 euro winst

Ik zoek dus manier om met formule of iets dergelijks snel voor 9000 producten een verkoopprijs te bepalen waarbij ik dus nog x aantal euro winst maak.

Nu zou ik daarvoor dus handmatig prijzen moeten invoeren en dan elke prijs net zo lang veranderen tot de uitkomst van de som b.v. 5 is

Wat ik dus zoek is een manier waarop in kolom D van mijn voorbeeld een bedrag ingevuld wordt welke net zo lang veranderd tot er in kollom K met de volgende formule een bedrag van om en nabij de 5 uitkomt:

D - BTW - F - 15% van D - J

D moet dus net zo lang aangepast worden dat K = 5 (of wat ik daar instel) met bovenstaande formule.

Laatst bewerkt:
Daniel,

hier een voorbeeld dat (als ik je vraag goed gelezen heb) voldoet aan je wensen.

Bekijk bijlage 326219

Gr.
Lambert

ziet er interessant uit, maar is nog net niet helemaal.
in kolom E is het nu =H5*D5
Maar dit is in werkelijkheid =J4*D4 (die commissie gaat over verkoop inclusief BTW en verzendkosten).
Dan veranderd de winst in controle berekening van 5 euro naar 1,57 euro.
zit hem er als ik goed zie dus in dat in kolom H nu /(1-D4) gedaan wordt waardoor dus te weinig commissie berekend wordt (nu dus over ex btw en moet over incl btw.).
Groet

Daniel

zit nu met =(B4+C4+F4+G4)/(1-D4*1,21) in kolom H en dan is uitkomst wel weer 5. nu weer even de berekening andersom testen om uitkomt et controleren

Daniel,

poging twee :)
commissie nu over verkooprijs incl btw.
Bekijk bijlage 326253

Lambert

wow.....
=(B4+C4+F4+G4)/(1-D4-(I4/(1+I4)))
Ik kan hem niet eens zo volgen/controleren die formule, zit met volgorde van berekenen in de knoop.
Maar zover ik zo kan controleren klopt uitkomst helemaal.

zeg ik nu juist als ik zeg dat manier van berekening als volgt is
(1+I4)
(I4/(1+I4))
1-D4
(1-D4-(I4/(1+I4)))
(B4+C4+F4+G4)
en dan
(B4+C4+F4+G4) - (1-D4-(I4/(1+I4)))

hmmm nee duidelijk niet, dan krijg ik namelijk de volgende rekensom:

(1+I4) - 1+21% = 0,79
(I4/(1+I4)) - 21% / 0,79 = 26,58
1-D4 - 1-15% = 0,85
(1-D4-(I4/(1+I4))) - 0,85 - 26,58 = -25,73
(B4+C4+F4+G4) - 81,61+1+4,95+5 = 92,56
en dan
(B4+C4+F4+G4) - (1-D4-(I4/(1+I4))) - 92,56--25,73 = 118,49

terwijl uit formule 136,83 komt.

Probeer de formule te begrijpen maar kom nog niet uit.

oke,
per forum dus anders wat gewenst is. Ik ben gewend via quote te reageren.

Daniel,

twee foutjes in jouw berekening:

(1+I4) ==> 1+21% = 1,21
(I4/(1+I4)) ==> 21% / 1,21 = 0,1735
1-D4 ==> 1-15% = 0,85
(1-D4-(I4/(1+I4))) ==> 0,85 - 0,1735 = 0,6765
(B4+C4+F4+G4) ==> 81,61+1+4,95+5 = 92,56
en dan
(B4+C4+F4+G4) / (1-D4-(I4/(1+I4))) ==> 92,56/0,6765 = 136,82

eerste regel 1 + 0,21 = 1,21. Niet 0,79
laatste regel is delen. niet aftrekken.

hoop dat je 'm zo duidelijk hebt.

Lambert

Daarom staat hier de informatie in de link die ik meestuurde.

Oke super bedankt Lambert,
heb hem nu helemaal.
deed inderdaad wat fout en die 21% /1,21 geeft op rekenmachine een onjuiste uitslag bij zo direct invoeren maar begrijp het nu.

Nogmaals super bedankt, dit zal ik nog heel veel kunnen gebruiken en maakt mijn leven stuk makkelijker.

Overigens ook AlexCEL bedankt voor meedenken.
Groet

Daniel

Ik had even wat minder tijd om de wiskunde op te pakken, maar gelukkig ben je goed verder geholpen. Succes ermee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan