• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

berekeningen voetbal klasement

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo, Dirk

Bedankt voor de tip, eerlijk gezegt had ik daar nog niet bij stil gestaan.
Maar ga daar dadelijk werk van maken.
Zal eens zien of ik het reglement zal vinden.

Rudy

voetbal enz

Hallo Rudy,

Ik denk dat je hiermee verder kunt:
http://www.footbel.com/nl/KBVB/bondsreglement_consultatie.html

http://extranet.e-kickoff.com/project/publiek/reglement/reglement_nl.pdf

23. Bijzonderheid voor de competitie van Nationale afdelingen Heren:
Wanneer meerdere ploegen evenveel punten bekomen, worden deze gerangschikt volgens:
- het grootste aantal overwinningen;
- het beste doelpuntensaldo;
- het grootste aantal gemaakte doelpunten;
- het grootste aantal doelpunten gemaakt op verplaatsing;
- het grootste aantal overwinningen op verplaatsing;
- de einduitslag van een te spelen barragematch, met eventueel verlengingen en een strafschoppenreeks.

Er is werk aan de winkel.

Groet

Dirk

Hallo, Dirk

Hartelijk bedankt voor deze inlichting.
Het beste dat ik kan doen is terug begingen van voor af aan.
Dit zal wel een poosje inbeslag nemen, maar ik denk dat ik reeds een bestand heb dat ongeveer in deze richting gaat "Euro 2008".
Dus hopelijk tot weldra, alvast bedankt voor al je hulp.
Zodra ik vordering gemaakt heb zal ik iets laten weten op dit forum.

Groetjes, Rudy

voetbal enz

Hallo Rudy,

Euro 2008 heeft heel andere regels, zou ik niet doen. Ik zou gewoon twee kolommen toevoegen en klaar is Kees (Rudy).
B.v. in kolom BP de formule:
=SOM.ALS(R:R;BD9;V:V)+SOM.ALS(AH:AH;BD9;AK:AK)
om het aantal doelpunten in uitwedstrijden te tellen en
in de kolom BQ de formule:
=SOM.ALS(R:R;BD9;AA:AA)+SOM.ALS(AH:AH;BD9;AP:AP)
om het aantal winstpartijen in uitwedstrijden te tellen.

Vervolgens de faktor in kolom BT aanpassen in:
=BI9*10000000+BF9*1000000+BL9*100000+BJ9*10000+BP9*1000+BQ9*100

Verder nog even een controle of er toch nog teams gelijk zijn geeindigd op de plaats 6 en 7. B.v in de cel CL28 :=ALS(EN(VERT.ZOEKEN(6;CJ9:CK24;2;ONWAAR)=2;VERT.ZOEKEN(7;CJ9:CK24;2;ONWAAR)=2);"Beslissingswedstrijd";"")

Groet

Dirk

p.s. ik kan natuurlijk het bestand beter met mijn ideeen toevoegen

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo, Dirk

Aller eerst hartelijk bedankt voor het bestand.
Jullie hebben gelijk, waarom diep gaan zoeken als het ook simpel kan.
Die formulle voor de doelpunten in uitwedstrijden en voor winstpartijen in uitwedstrijden, die gebruikte ik zelf al, ik moest er maar aan denken.
Verder kan ik maar niet volgen waarom die formule's zo simpel lijken voor jullie, ik heb al een beetje geleerd, maar jullie ..................

Verder is het nu aan mij, want je had gelijk over de play-offs.
Hier de beschrijving volgens een krant: enkel voor play-off 1

- iedereen behoud de helft van de punten uit de reguliere competitie
- eindigt een club met bv.59 punten dan rond men naar boven af (60)
en start die club de nacompetitie met 30 punten.
- eindigen de play-offs met een gelijke stand dan worden de naar boven afgeronde
punten in mindering gebracht.

Groeten, Rudy

voetbal enz

Hallo Rudy,

Oke, ik neem aan dat je nu met je laatste opmerkingen verder gaat. Ik ben benieuwd.

Citaat: - eindigen de play-offs met een gelijke stand dan worden de naar boven afgeronde
punten in mindering gebracht.

Dit heb ik niet in het reglement gevonden

Groet

Dirk

Laatst bewerkt:
Hallo, Dirk

Dit had ik gevonden in de krant ( het laatste nieuws van 23/06 ) samen met de voetbalkalender.

Groet, Rudy

voetbal enz

Hallo Rudy,

Je bent dus verder gegaan met het “oude” bestand. Goed idee. Ik heb er even nagekeken en ik heb een paar opmerkingen. Ik heb in het bestand een aantal uitslagen gewijzigd. Volgens het aangepaste bestand zou Roeselare de kampioen zijn en Moeskroen als 6e eindigen. Ik denk het niet. Ik denk dat Moeskroen de nieuwe kampioen is en Roeselare als 2e eindigt in de competitie. Zie bijgaand bestand.

Ik baseer dit op de volgende regels uit het reglement:

Artikel 1536 1ste nationale afdeling

222. Voor de aanvang van deze eindronde, krijgen de clubs 50% van het aantal punten toegewezen dat zij in het kampioenschap bekomen hadden.
Indien dit geen geheel getal is, wordt het afgerond naar de hogere eenheid.
223. Na tien wedstrijden wordt er, rekening houdende met punt 222. hiervoor, een rangschikking opgemaakt volgens de schikkingen van artikel 1531.23.

De kolommen AT en AU aangemaakt. De kolom AY moet nog worden aangepast (gelijk aan kolom BT van het tabblad “2009-2010”) en dan zal er een juiste rangschikking plaats vinden.

Verder lijkt mij het blokje CW12:DH18 op het tabblad “2009-2010” een beetje teveel van het goede. Immers deze gegevens staan ook al C13:L28.

Het blokje AZ2:BD6 op het tabblad “Play off 1” lijkt mij niet juist. Zie bovenstaande regels. Hier gaat het volgens mij fout.

De tekst in cel BR10 lijkt mij niet juist. Er zijn in dit voorbeeld geen gelijk geëindigde teams.

Ik stop er nu even mee en wacht eerst je reactie af.

Groet

Dirk

Bijlagen

Hallo, Dirk

Wat betreft de kolomen CW13 tot DH18 in het tabblad 2009-2010, dat is de aangepaste rangschikking indien er een barage wedstrijd gespeeld word, kijk maar in Cel CW18,
verder staan er in de laatste kolomen de afgeronden punten plus ook de helft van de punten.

Wat betreft Cel BR10, wel daar zal altijd staan " twee gelijke teams", reden, in het klassement staan twee fictieve ploegen.

Maar wat ik niet goed begrijp is, als er een gelijke stand is, worden dan de 50 procent terug afgetrokken van die twee ploegen of hoe zit dit.

Groet,Rudy

Laatst bewerkt:
voetbal

Hallo Rudy,

Oke, CW18 snap ik nu, je moet het juiste team op de 6e plaats hebben.

Cel BR10 moet dan worden aangepast.

De 50% regel begrijp ik ook niet, nergens gelezen, maar ik neem aan dat je het met mij eens bent, dat het nu niet goed gaat.

Wie is volgens jou de kampioen in het voorbeeldbestand?

Groet

Dirk

Hallo, Dirk

Je vraag over wie is kampioen, Moeskroen, heb de kolom AY aangepast.

De cel BR10 heb ik ondertussen aangepast " ALS(AL10;ALS(BP10>=5;Tekst!A34;ALS(EN(BP10=4);Tekst!A35));"") "

Nu nog even over die gelijke stand,

Eindigen de play-Offs met een gelijke stand dan worden de naar boven afgeronde punten in mindering gebracht. ( volgens Het Laatste Nieuws )

Wat ik daar onder begrijp is dat men als er twee ploegen op de eerste plaats eindigen, dat men dan bv. als een een ploeg 59 punten had in de reguliere kompetitie werd dat 60, dus + 1, men dit punt aftrekt in de play-Offs, of ben ik verkeerd.

Daarom die kolomen AY tot BD, ik had wel een fout gemaakt in kolom BB,daar stond,
=AP2-'2009-2010'!DG13
en dat moest zijn
=AP2-'2009-2010'!DH13

Groet, Rudy

voetbal enz

Hallo Rudy,

Oke, duidelijk waarvoor het blokje AZ2:BD8 voor dient. Ik heb de aanpassingen ook gedaan. Nu nog het probleem bij gelijk eindigen. In het bijgaande bestand eindigen de nrs 1 en 2 gelijk. Volgens mij volgt er nu een barrage/beslissingswedstrijd.

Groet

Dirk

Bijlagen

Hallo, Dirk

Hier het bestand met een eventuele barage wedstrijd.
Had ondertussen nog een fout gevonden in kolom BF, is nu opgelost.

Groet, Rudy

Bijlagen

Laatst bewerkt:
voetbal enz

Hallo Rudy,

Een nieuw bestand en dus weer een stapje verder. Toch nog iets gevonden. Op het tabblad Play-off 1 in cel AN4 staat de formule: =SOM.ALS(P3:P50;AK4;AA3:AA50)+SOM.ALS(R3:R50;AK4;A3:AA50)

dit moet zijn:
=SOM.ALS(P3:P50;AK4;AA3:AA50)+SOM.ALS(R3:R50;AK4;AA3:AA50)

dus A3 moet zijn AA3

Op het tabblad Play-off 2 dient de factor in kolom BA op dezelfde wijze te worden bepaald als op de andere tabbladen. Citaat uit het reglement: artikel 1536.23. “Indien clubs een gelijk aantal punten behalen, wordt hun rangschikking bepaald conform artikel 1531.23.”

Of het bestand nu volledig is, weet ik niet. Volgens mij speelt de winnaar van de play-off 2 nog een testwedstrijd. Ik heb geen idee wat een testwedstrijd is in België. Artikel 1536.24

Nog een kleine opmerking. Je gebruikt nogal eens een hulpcel/kolom. Het uiteindelijk resultaat wordt er niet beter of slechter van, maar het is soms even puzzelen waar de gegevens vandaan komen en naar toe gaan en waarom.
Bijvoorbeeld cel AL12. en Cel B6

Cel AK16 doet volgens mij niets.

Ik heb het bestand met een aantal uitslagen ingevuld waarbij de nrs. 1 en 2 gelijk eindigen en de nrs. 3 en 4 gelijk eindigen. Bij de nrs 3 en 4 gaat de regel in werking door vermindering van 1 punt door de afronding. Praktisch zal de kans nihil zijn voor een dergelijk eindstand, maar theoretisch vond ik het leuk om het uit te proberen.

Groet

Dirk

Bijlagen

Hallo, Dirk

Voor je reactie had ik reeds veranderingen aangebracht in alle tabbladen, maar die tip die je gaf van die gelijke spelen vondt ik interesant, daarom heb ik iets uitgeprobeert.
Hopelijk is het resultaat dat wat je bedoelde.

Groet, Rudy

Bijlagen

voetbal enz

Hallo Rudy,

Even gekeken, volgens mij gaat het niet goed indien er een besliisingswedstrijd wordt gespeeld. De juiste kampioen staat niet in cel C30. Ik ga voor de volgende formule in C30:

=ALS(AL11<60;"";ALS(AANTAL.ALS(BH2:BH7;1)=1;C19;ALS(AANTAL(E8:G8)>1;ALS(E8>G8;C8;I8);"")))

Morgen verder

Groet

Dirk

Laatst bewerkt:
Hallo, Dirk

Het probleem met het klassement na een baragewedstrijd is opgelost.
Hoe het nu verder moet in play-Offs 2 is mij een raadsel,
Ik denk dat we er zijn (hopelijk).

Groet, Rudy

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan