bestand Davilex kwijt

Status
Niet open voor verdere reacties.

henryy

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2003
gisteren viel de stroom uit en een openstaand adressenbestand (.adr) van Davilex is nu verdwenen. Eerst file not found, maar nu op bestandsnaam ook helemaal niet meer te vinden. Is er nog iets aan te doen? (ik hoop dat het bestand nog automatisch gerepareerd wordt als ik opnoieuw opstart, maar misschien kan ik beter eerst iets anders doen?) Ik heb gezocht op bestandsnaam en op .adr, alles verschijnt maar niet het verloren bestand.

Er staat voor mij veel van waarde in, ik ben heel blij met antwoord! groeten Henri

Kan misschien schijfcontrole iets terugvinden?

Meestal... meestal worden geopende bestanden ook nog ergens in een temp map geplaatst.
Je hebt een kansje dat ie ergens nog rondzweeft met een andere naam en extensie.

Zoek eens op datum en tijdstip, en kijk of er ergens met de juiste datum / tijd een temp bestandje wordt gevonden. Wil niet altijd werken, kans is aanwezig...

Succes! :thumb:

erg bedankt edelschaap vooral!ik heb mijn bestand gelocaliseerd na schijfcontrole; het was goed verstopt in de Program File van Davilex.
Nu het volgende probleem: ik kan het bestand niet openen . Tekst-"is geen windows 32 bestand"-openen met en dan davilex opzoeken , dan krijg ik het ikoontje niet in de lijst geklikt.
Nu heb ik het bestand geimporteerd in het Davilex open-programma, maar het staat niet in de lijst adresenbestanden (die ik in Mijn documenten heb opgeslagen.)
Hoe krijg ik het weer open? (maar geweldig hoor, ik heb het vast terug.)

groeten Henri

Je heb het bestand gevonden.
Is de naam van het bestand en vooral de extensie nog intact?
Kopieer het bestand dan ook naar het mapje van davilex en probeer het opnieuw.
De extensie die je nodig heb, geeft davilex aan als je het bestand probeert te openen.

Bijvoorbeeld, voor een word-document heeft een bestandsnaam de extensie *.doc
Jouw bestand moet de juiste extensie die davilex gebruikt hebben, anders zal davilex idd in het menu openen het bestand niet zien.

In verkenner of een cmd-box kun je de extensie wijzigen van je bestand als dat nodig is.

Succes! :thumb:

bedankt voor je antwoord. De extensie van Davilex is .adr, maar ieder bestand heeft ook een .ldb en een .bak bestand. Ik weet niet wat dat is.

Als ik nu met jouw tip de extensie verander, dwz het bestand heet duitsland en ik plak er .adr aan, dan reageert er een tekst: duitsland.adr.adr is geen geldig windows bestand. Blijkbaar zit in de kale naam duitsland al een .adr verstopt. Toch werkt klikken op het ikoontje van het bestand ook niet. Wat is die cmd-box waar je het over hebt? Kun je me aub nog een stukje verder helpen?

Vast veel dank captain Schaap voor je nadenken.

groetne Henri

Ik begrijp hieruit dat ieder bestand dus in feite uit 3 bestanden bestaat, een .adr - bestand, een .ldb en een .bak bestand.

De .bak en .ldb geven informatie aan davilex over het .adr bestand.
Bijvoorbeeld Duitsland moet uit 3 bestanden bestaan.
De ene staat er al, die gaan we straks hernoemen van duitsland.adr.adr naar duitsland.adr (1 extensie, ipv 2).

Als die andere 2 bestanden (.ldb en .bak) nog wel in die map staan is er niets aan de hand.
Zijn die ook verdwenen uit de davilex map, dan moeten we die nog opsporen, zoals je dat met de eerste heb gedaan.
Vind je die inderdaad elders dan in de Davilex map, kopieer ze dan daar ook heen.

Nu, die CMD - box is gewoon de DOS-prompt, de goeie ouderwetse DOS waarin het nog mogelijk is om ook bestanden die reeds een geregistreerde extensie in windows hebben, te wijzigen.
Zoals ik begrijp, heb je die niet nodig, want de extensie is al goed, alleen moeten we de dubbele extensie uit het bestand duitsland.adr.adr halen, dit kan gewoon in windows verkenner.

Mocht dit geen effect hebben... dan ben ik bang dat het bestand corrupt is geworden door je stroomuitval.
We kunnen het een en ander misschien nog redden, hierbij heb ik wel wat meer info nodig, je besturingssysteem, welk programma van davilex.

Als het nodig is bestaat er ook nog een goed programma die corrupte bestanden en verloren bestanden met een stroomuitval terughaalt.

Kost ff wat tijd, maar t zal lukken! :)

Hallo Rene!

Wil je me nog even helpen? Ik heb het te druk gehad, maar ik hoop dat ik nog een beroep op je kan doen.

Ik heb nu in de Davilex -map drie bestanden, t.w. Duitsland.ldb (1kb) Duitsland.bak (768 kb) en dan de bestanden met een fout: de een heet DUITSLAN (736 Kb)en als ik op openen druk geeft Windows als tekstblokje: Duitsland.adr.adr is geen geldig WIndows 32 bestand.
Het laatste bestand heet DUITSLND (768 KB, net als BAK bestand) en als ik die wil openen komt er hetzelfde tekstblokje met DUITSLND.adr is geen geldig WIndows 32 bestand.
Kun jij daar wijs uit? Kan ik dat zo nog herstellen?

Hartelijk dank voor je moeite vast.

groeten Henri

Laatst bewerkt:
Ik kan een aantal opties proberen.

Misschien, als je 't wat lijkt, kan ik via hulp op afstand proberen dit voor elkaar te krijgen.

Als je me 'n mailtje stuurt met je email, dan geef ik je mn support emailadres door, kunnen we dit via hulp op afstand wel oplossen denk ik.

Ik hoor 't wel.:thumb:

hallo Rene!

heb je nog tijd om die grote truc te doen? Ik ben er blij mee!

veel groeten henri

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan