Bestanden delen via SMB werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

postvoordennis

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2008
Ik heb onlangs mijn Windows 7 geüpgraded naar Windows 10. Hiervoor werkten mijn Dune en Netgear mediaplayer goed, maar sinds de update naar Windows 10 zijn de bestanden niet meer via SMB te benaderen. De Dune ziet nog wel mijn computer, maar de mappen en de bestanden zijn niet zichtbaar. De configuratie wizard van de Netgear geeft op mijn PC zelfs de melding 'File sharing is not enabled on this PC', terwijl alle mappen zijn gedeeld.

Ik heb het volgende geprobeerd:
- alle mappen gedeeld
- virusscanner/firewall uitgezet
- gedeeld op 128 bit en op een lager aantal bits
- de volgende key aan het register toegevoegd: AllowInsecureGuestAuth

Wie kan mij helpen en heeft de oplossing voor dit probleem?

Zo een paar tips:
a. In Netwerkcentrum, ben er zeker van dat de locatie op Thuisnetwerk staat.
b. Check dat "delen zonder wachtwoord" is toegestaan. Zal ook wel in Netwerkcentrum zijn.
c. Check de deelrechten én bestandsrechten van de gedeelde mappen. Voeg (desnoods) de groep Gasten toe aan zowel de deel- als bestandsrechten als rechthebben.
d. Zet evt. ook de firewall software uit. Bekijk hierbij ook firewall componenten van Internet Security suites, à la Kaspersky Internet Security, Norton 360 etc.

Tijs.

Ik heb alles geprobeerd, maar niets werkt. Wanneer ik op de PC bij 'Netwerk' kijk en de computernaam aanklik, dan zie ik wel de gedeelde mappen staan. Geen van mijn mediaplayers kunnen echter de mappen en bestanden bereiken.

hier lijken goede tips te staan. Ik ken die Share Manager niet, maar wat die doet lijkt zinvol ihkv. je probleem: Security niveau van de SMB/CIFS communicatie terugbrengen naar 'kinderniveau', zodat de mediaplayer etc. er bij kan.
Ook de tip over Openbare mappen delen kan goede invloed hebben. Zet (daarna) ook eens wat bestanden in die openbare mappen. In een andere discussiedraad was het alleen mogelijk vanaf de mediaplayer om in de Openbare mappen te komen, niet in andere gedeelde mappen.

M.b.t. de eerste paragraaf hier boven: Dat Share Manager doet een aantal zaken, waarvan ik vermoed dat die neerkomen op de volgende registry-ingrepen:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Lsa
NoLmHash = 0
everyoneincludesanonymous = 1
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\LanmanServer\Parameters
restrictnullsessaccess = 0

Zo'n beetje alles wat relevant is is hier te zien (vertaald).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip, maar ook dit is helaas niet de oplossing voor het probleem. Nog steeds dezelfde situatie:

Dune HD TV-303D ziet nog wel mijn computer (workgroup), maar vervolgens krijg ik de melding 'Leeg' en zijn de mappen en de bestanden niet zichtbaar. De configuratie wizard van mijn Netgear EVA9150 geeft op mijn PC nog steeds de melding 'File sharing is not enabled on this PC', terwijl alle mappen zijn gedeeld. Ik denk dat ik morgen Windows 10 eraf ga halen en weer terug ga naar Windows 7, toen werkte SMB perfect.

Lees nog 1x mijn vorige posting. Ik heb daar enkele zaken toegevoegd die je mogelijk niet gezien hebt.

Tijs.

Ik heb je toevoegingen bekeken en gecontroleerd in mijn computer, maar alles stond al op die manier ingesteld. Via UPnP kan ik de bestanden wel zien, maar via SMB nog steeds niet helaas.

Ok, dan houdt het op voor mij. Dan zou een downgrade naar W7 zinvol zijn, inderdaad. Per slot is er nog 5 jaar goede support voor W7, dus er geen enkele dwang om te upgraden naar W10.

Tijs.

Ik heb inderdaad Windows 7 nu opnieuw geïnstalleerd. Ik heb Windows 10 nog wel op een aparte schijf staan, dus kan in de toekomst nog relatief gemakkelijk het één en ander testen. Bedankt voor je hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan