bestanden server maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

benne_ss

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2007
hallo, hier thuis zijn we met 7 en natuurlijk hebben wij dan ook een paar pc's(5 en een laptop). niemand heeft hier een vaste pc, en dat kan dan wel eens problemen opbrengen voor aan bestanden en dergelijke te kunnen. daarom zou ik een server willen maken op een van de pc's waar iedereen zijn bestanden heeft opstaan.

als een van de andere pc word opgestart zou iedereen zijn naam en paswoord moeten intypen, dan word je aangemeld op windows en kan je aan je bestanden . dit op elke pc in huis.

een soort systeem zoals in de meeste scholen.

maar ik weet niet hoe ik hier moet aan beginnen, op het internet vind je alleen maar voor webservers te maken.

en is het ook mogelijk om met een andere pc buitenshuis(via het internet dus) aan die bestanden te graken ??

greetzz;)

en wat is je voordeel dan, het heeft alleen maar nadelen lijkt mij.
total geen controle meer over je pc, daarom is dat vaak in scholen zo

veel, ik weet ondertussen al dat je gebruikers verschillende rechten kunt toewijzen
dus geef iedereeen admin rechten en de controle is totaal geen probleem meer :D
en iedreeen kan aan zijn bestanden :p

greetzz

Wat jij wilt zijn de basis-functionaliteiten van windows 2003 server in een Active Directory Domein.

Je installeert dan de sever, richt hem in als domeincontroller (dcpromo) en kunt vervolgens de andere computers hieraan toevoegen (Wel windows xp professional of win 2000)
Vervolgens kan je gebruikers aanmaken op het domein, die je dan een roaming profile kunt geven. Hierdoor kunnen ze overal inloggen en krijgen ze altijd dezelfde instellingen. Ook documenten enzo kunnen centraal opgeslagen worden op eenvoudige wijze.

In dit topic staan wat interessante links hierover.

Succes, en als je nog tegen problemen/uitdagingen loopt kan je ze natuurlijk altijd hier voorleggen.;)

ok bedankt voor de info

maar hoe moet je de pc's programeren voor te loggen op de server, em moet de router ook nog geconfigureerd worden?

Als je rechtermuisknop doet op deze computer, en dan kiest voor eigenschappen. Dan kan je bij het tabblad computernaam de naam wijzigen of toevoegen aan een domein of werkgroep.
Als je hem daar toevoegt (via de wizard) aan een domein, dan kan je daarna de computer toevoegen aan het domein, en kunnen de gebruikers inloggen met hun nieuwe accounts.

Ik zou het eerst even gaan testen, want het is natuurlijk niet een standaard windows-ding. Het omvat iets meer dan een paar klikjes ;)

Wat je in je router moet aanpassen is eigenlijk weinig, je kan het beste de dhcp-server van de router uitschakelen, en die van je domaincontroller (server) inschakelen, omdat je dan wat beter de instellingen kan bepalen. De dns-instellingen van je clients moeten namelijk verwijzen naar de dns-server op je server.

Ik heb pas ook een server geinstaleerd. met windows 2003 smal bussiness erop. Als het geinstaleerd is wijst het vanzelf.

en wat is je voordeel dan, het heeft alleen maar nadelen lijkt mij.
total geen controle meer over je pc, daarom is dat vaak in scholen zo

Rare conclusie?
Voordeel: je kunt overal bij je bestanden. De beperking die op, bijvoorbeeld scholen, wordt opgelegd is dat het profiel niet weggeschreven wordt. Dit kun je gewoon doen en dan heb je óók je profiel van de externe locatie. Met een netwerkprofiel (zeker als administrator) heb je gewoon volledige controle over je PC.

Ik zou er overigens voor kiezen om een netwerk-schijf aan te schaffen en de data daar op te plaatsen. Zo is die toch overal te bereiken. Mocht je namelijk met netwerkprofielen willen werken dien je een domeinserver te hebben. Dit moet geregeld worden via Windows NT, 2000 of 2003 en dat kost € €. Windows Home Server is nog niet beschikbaar. Ik vraag me af of je het wel zo complex wilt gaan maken. Een netwerkschijf is simpeler qua bestandsdeling. Het enige nadeel wat je hebt is dat de instellingen per PC wat verschillen, maar deze kun je desgewenst op één PC maken en overzetten met de ingebouwde wizard.

Rare conclusie?
Voordeel: je kunt overal bij je bestanden. De beperking die op, bijvoorbeeld scholen, wordt opgelegd is dat het profiel niet weggeschreven wordt. Dit kun je gewoon doen en dan heb je óók je profiel van de externe locatie. Met een netwerkprofiel (zeker als administrator) heb je gewoon volledige controle over je PC.

Ik zou er overigens voor kiezen om een netwerk-schijf aan te schaffen en de data daar op te plaatsen. Zo is die toch overal te bereiken. Mocht je namelijk met netwerkprofielen willen werken dien je een domeinserver te hebben. Dit moet geregeld worden via Windows NT, 2000 of 2003 en dat kost € €. Windows Home Server is nog niet beschikbaar. Ik vraag me af of je het wel zo complex wilt gaan maken. Een netwerkschijf is simpeler qua bestandsdeling. Het enige nadeel wat je hebt is dat de instellingen per PC wat verschillen, maar deze kun je desgewenst op één PC maken en overzetten met de ingebouwde wizard.

ok en hoe kan ik instellen dat ze niet in elkaars map zit ??

ok en hoe kan ik instellen dat ze niet in elkaars map zit ??
veel, ik weet ondertussen al dat je gebruikers verschillende rechten kunt toewijzen
dus geef iedereeen admin rechten en de controle is totaal geen probleem meer :D
en iedreeen kan aan zijn bestanden :p

greetzz

Dat is toch een paradox.

Waarom geen gedeelde schijf, waar iedereen opkan, ook met HFS.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan