bestandsassociatie-probleem

• Onderwerp starter Onderwerp starter @xa
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

@xa

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2001
Hallo, ik heb het bestand “ bootmgr “ willen openen en kladblok geselecteerd dit uit te voeren en nu geeft hij uiteraard ook dit pictogram van kladblok aan, hoe nu terug dit te herstellen in het originele bestand (EFI). Wie kan mij daar in verder helpen dit terug te krijgen waarvoor mijn dank.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Je kunt proberen om opstartherstel uit te voeren.
In windows 7 doe je dat als volgt; pc opstarten met de DVD, kies eerst de taal > opties voor systeemherstel>uw computer herstellen> Selecteer de Windows-installatie die je wilt herstellen en klik op Volgende.

Dat zou moeten werken, succes!!

Bedankt voor je reactie maar is dit niet wat ver gezocht! het is jammer dat nu alle BOOTMGR bestanden uitzien als kladblok en dat door deze stomme zet.

Misschien wel off topic, maar als je 'rare' dingen uithaalt met systeem bestanden, dan kun je problemen verwachten.

Misschien heb je geluk, en start de pc gewoon op, zo niet, zal je inderdaad opstart herstel moeten uitvoeren.

Nog een tip: Stel dat je (zo nu en dan) een bestand wilt openen in Kladblok, ook al is dat geen bestand met de standaard extensie .txt, dan kun je het volgende doen:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> shell:sendto
Maak in de geopende map een snelkoppeling naar notepad.exe en noem de snelkoppeling Kladblok
Wil je dan een bestand openen in kladblok, terwijl het (mogelijk) geen .txt bestand is, dan op dat bestand rechtsklikken -> Kopieren naar -> Kladblok
Zo houd je de koppelingen van bestandstypes ongewijzigd, terwijl je wel bestanden in Kladblok kunt openen zonder al te veel moeite.

Is bijv. nuttig bij het openen van httpd.conf bestanden die wel gewoon tekst-documenten zijn (nl. met apache/wamp/xamp configuratie-instellingen) maar die geen .txt extensie hebben.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Volgens mij heb ik me een beetje verkeerd uitgelegd, ik heb dit bestand geopend in een map waar ik een DVD met Windows 7 heb naar toe gekopieerd op mijn tweede harde schijf en daar dit BOOTMGR bestand in heb geopend met kladblok. Verder loopt en start mijn pc op zonder enige problemen, alleen bij het controleren van de op mijn pc geïnstalleerde Windows 7 zag ik dat daar nu ook deze (bootmgr) bestanden waren veranderd in kladblok afbeelding maar wel de vermelding dat het een EFI bestand is zoals het hoort te zijn.
Dus ik heb NIET in mijn OS dit BOOTMGR bestand geopend per abuis met kladblok maar op een andere schijf in mijn pc . Mijn OS met W7 staat op een aparte SSD schijfje met de programma's die ik gebruik, het overige op een andere schijf waar dit dan ook op is gebeurt helaas.

Hallo allemaal, houd het hier nu echt op na bovenstaande antwoorden of ben ik nu echt de eerste die een "bootmgr" EFI bestand heeft geopend met het verkeerde programma en dan ook nog niet heeft opgelet het vinkje weg te halen bij: Dit type bestand altijd openen met dit programma.
Op deze manier is het probleem ontstaan en heeft mijn OS ook deze kladblok afbeelding overgenomen, ik zou ook niet weten met welk programma er dan wel het "bootmgr" EFI bestand zou moeten worden geopend laat staan het weer terug te krijgen in de oorspronkelijke staat ook dat zou handig zijn te weten.
Systeemherstelpunten heb ik niet aanstaan, waar ik wel aan denk te gaan doen is de tip wat Rickvi68 aangeeft opstartherstel maar is dan niet alles weg!! verdere tips zijn altijd welkom waarvoor mijn dank.

Groet.

Probeer het volgende:
a. Open/start CMD.EXE
b. Kijk na of er een associatie is met <lege extensie>, dus een associatie met kale '.':
assoc .
Indien er iets wordt teruggemeld, dan die associatie verwijderen:
assoc .=

Kijk of het dan beter gaat na een herstart van Windows (of mogelijk meteen al).

@rickvi: Mijn methode voorkomt dergelijke problemen in de toekomst voor wat betreft Kladblok/Notepad.exe, maar is geen oplossing voor het probleem dat de topic-starter nu over zichzelf heeft afgeroepen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dag Tijs, als ik CMD.EXE uitvoer opent zich een klein zwart (DOS) venster, daar staat het volgende in: C:\Users\mijn naam> meer staat er niet in dit venster. Het zal wel zijn dat ik het weer niet begrijp maar daar ben ik hier voor op dit forum om daar juist achter te komen.

Bedoeld is dat je in dat CMD venster de commando's geeft die ik aangaf bij b.
Dus eerst (in het CMD-venster) kijken OF er een associatie is met de kale '.' en indien je een associatie teruggemeld krijgt, die dan (nog steeds in dat CMD-venster) te verwijderen met het commando dat ik daarna aangaf.

Tijs.

Dag Tijs, dus bij het geopend venster het volgende zo ingeven: C:\Users\mijn naam>assoc . en indien er iets wordt terug gemeld, dan op deze manier: C:\Users\mijn naam>assoc .= verwijderen en dit kan geen kwaad doordat mijn pc dadelijk niet meer opstart want dan heb ik echt pas een probleem vandaag. Geef anders even een voorbeeldje zoals ik ook probeer aan te geven boven dit lijkt in mijn situatie beter te werken gezien mijn ziektebeeld.
Sorry voor mijn late reactie moest even tussendoor naar het ziekenhuis, ik woon daar een paar minuten vandaan (AZM)

Even voor je beeldvorming: Als er geen associatie is met kale '.' dan krijg je de melding: "Bestandskoppeling niet gevonden voor extensie ." [of vergelijkbare terugmelding]
Staat er iets als .=txtfile of .=%SystemRoot%\system32\NOTEPAD.EXE %1 of .=notepad.exe etc, dan zou je dus met het commando eronder die associatie moeten kunnen verwijderen.

Tijs.

Dag Tijs, ik heb dit ingevoerd: C:\Users\mijn naam>assoc . en kreeg gelijk de melding die jij aangaf "Bestandskoppeling niet gevonden voor extensie ." dus dit moet dan volgens jou schrijven in orde zijn. En hoe nu verder? ik geef het nog niet op om tot formatteren over te gaan, heb je nog wat in je toverhoed zitten dan hoor ik dit graag waarvoor mijn dank.

Ik was ervan uitgegaan dat het bestand een lege extensie had (zie eerdere postings van mijn hand).
Nu zie ik dat het bestand een .efi extensie zou kunnen/moeten hebben.

Doe dus hetzelfde, maar nu met .efi
Dus (in CMD-venster):
assoc .efi
en als dat een bestandskoppeling teruggeeft
assoc .efi=

Tijs.

Dag Tijs, ook niets gevonden zelfde melding als boven "Bestandskoppeling niet gevonden voor extensie ."

Welke extensie heeft dat bestand dan?
Als ik je goed begrijp staat het bestand in de Boot submap van C: ? Indien ja, kijk dan even na welke extensie er aan hangt:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd.exe
dir /a C:\Boot\bootmgr.*

Overigens zou je alvast dit programma kunnen downloaden, uitpakken en dan starten om associaties in beeld te krijgen. Heeft natuurlijk pas zin zodra je achterhaalt hebt welke extensie er nu eigenlijk aan het bestand hangt (zie eerste paragraaf om het uit te zoeken).

Tijs.

Laatst bewerkt:
bootmrg.jpg Hoi Tijs, ik weet niet of je hier wat aan hebt als het invoegen tenminste is gelukt. Ik heb nog nooit een afbeelding op het forum geplaats dus!! Deze afbeelding staat inderdaad in mijn OS in de map BOOT, daar staat: bootmgfw, bootmrg, memtest, allen in de afbeelding kladblok verandert door deze stomme actie van mij. Het bovenste wat je aangeeft heb ik ook uitgevoerd maar geeft ook niets aan.

Start eens dat programma dat ik aangaf in de tweede paragraaf van mijn vorige posting.

En ik heb de extensie opdrachten ook veranderd in diezelfde posting. Zie overigens dat (in de titel van deze discussiedraad en overal verder) het woord bootmrg gebruikt maar je schermafdruk laat zien bootmgr . De instructie gaat uit van de juiste benaming, oftewel bootmgr . Kijk nog eens, maar ik krijg het idee dat de extensie .efi is, die je in dat programma zou moeten kunnen opzoeken.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan