Beste en snelste SSD 1TB

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H&S en Office 2021 Prof Plus
Deze ter vervanging van een interne Samsung HD103SJ 1000,2 GB Serial ATA SATA/300?

Hi, Nogal afhankelijk van wat voor SATA poort de computer heeft. SATA 2 met 300 MB/s zal de computer wel niet meer hebben. Lees wat de SATA poorten kunnen op deze pagina bijvoorbeeld en bedenk dat de cijfers optimistisch zijn maar dat geldt ook voor de SSD specificaties.

Met de Samsung 860 EVO 1TB €109,- (Tweakers) kan je prima uit de voeten. Deze zou lezen (sequentieel) 550MB/s en schrijven (sequentieel) 520MB/s. Wat overeenkomt met SATA III (ook wel revision 3.x of SATA 6Gb/s).

Het belangrijkste punt wat er voor pleit is dat deze schijven Samsung Magician software hebben, dat de status van de schijf desgewenst weergeeft en de bestanden van veel geschreven delen automatisch verplaatst naar nog ongebruikte. Een dergelijk grote schijf verdient dat. Hiervoor moet je trouwens wel een extra partitie laten maken, de grootte kan dan aanmerkelijk minder zijn dan 1 Tb. Er staat tegenover dat deze "Over Provisioning" partitie later ook weer verwijderd en naar wens kleiner gemaakt kan worden. Ik heb er zelf trouwens 2 van in de computer want voor de GoPro filmpjes. Geen aandelen Samsung.

Knipsel Magician.JPG

Laatst bewerkt:
Beste Senso,
geheel of topic, maar ik ben op zoek naar een printplaat van een HD103SJ 1000GB. Is ie te koop na vervanging door een SSD?

@srpchulp
maar ik ben op zoek naar een printplaat van een HD103SJ 1000GB. Is ie te koop na vervanging door een SSD?
Helaas, nee, er zitten twee gelijke in de pc en ik houd deze ter vervanging van de andere en ik heb een docking station.

@Alfred2
Bedankt voor het antwoord. Er staat SATA-type SATA-II 3.0 GB/s in Speccy.
Doel is om sneller interne back-ups te maken van de INTEL SSD (50GB in gebruik=de bestandsgrootte) naar de nieuwe Samsung SSD.

Dat Samsung model is dan best wel van goede kwaliteit en de "snelste" hoeft die voor uw SATA 2 poort niet te zijn maar in een volgende computer zal het dus meestal ook niet sneller hoeven te zijn. Een nieuwe PC heeft daarbij ook een slot op het moederbord en die M4 geheugenkaart poorten zijn zo veel sneller dat het van een andere orde is. Ik zou voor nu tevreden zijn met de lagere snelheid want dan wordt niet het uiterste ervan gevergd en als het besturingssysteem er niet op staat dan zal je meestal geen verschil merken.

Computers met SATA 2 kunnen vaak uitgebreid worden met een SATA 3 PCI-E controller kaart. Dat is afhankelijk van een beschikbaar, kort, PCI-E slot op het moederbord en de specificatie van x1, x2, x4, x8 of x16, deze moet passen bij de kaart. Vanaf PCI Express x2 kan je dan de hogere snelheden van SATA 3 halen. Een dergelijke kaart moet uit betrouwbare bron zijn en liefst goede beoordelingen hebben maar hoeft niet meer dan €40 te kosten en er zitten meestal meerdere aansluitingen op. De door u genoemde 2e schijf, die vervangen moet worden, is trouwens een SATA 2 (SATA-300). De langzaamste schijf bepaalt de snelheid.

Laatst bewerkt:
Ja goed, jij hebt er verstand van. Ik lees ook en dat zijn van die "kaarten" zonder behuizing die dan rechtstreeks op het moederbord kunnen met veel en veel hogere snelheden. Maar het is een 10 jaar oud moederbord AsRock Extreme 666 en daar zal dan wel niet zo'n poort opzitten en op de gok bestellen kun je niet. Er is ook niemand in de buurt/omgeving woonplaats die daar verstand van hebben zoals jij. Ga je naar een computershop doen ze direct weer moeilijk. Weinig tijd, kost een hoop geld en ook vaak nog te weinig kennis in huis.

Bedoel je dat je een AsRock X58 Extreme 6 hebt?
Daar zitten standaard al SATA3 aansluitingen op.
Wil je sneller dan kun je overwegen om een PCIe (x4)->M2 kaart aan te schaffen
Maar of het verschil in de praktijk merkbaar is weet ik niet, in theorie zou het wel moeten.

Ja, klopt, sorry, X58 had ik er bij moeten zetten.

TS vergat de chipset te melden......
Zijn meerdere borden met de toevoeging extreme 6.
B.v.
https://www.asrock.com/mb/Intel/X58 Extreme6/index.asp

Daarnaast zijn vrijwel alle goede merken SSD's snel en al die waarden zeggen maar weinig, je merkt er in gebruik 0,00% iets van.

Ga je naar een computershop doen ze direct weer moeilijk. Weinig tijd, kost een hoop geld en ook vaak nog te weinig kennis in huis.
Zijn vele goede PC shops hoor, maar ja, als je een negatief zelfbeeld hebt......
https://tweakers.net/shopreview/
En daar zijn ook vele echte shops bij, bestel zelf meestal bij Azerty maar er zit ook Hardware Expert hier met veel kennis waar ik spul haal als ik het gelijk nodig hebt, idd wat duurder maar je hebt het wel gelijk.

Zijn vele goede PC shops hoor, maar ja, als je een negatief zelfbeeld hebt......
Wat dat met zelfbeeld te maken heeft ontgaat mij. Geld speelt geen rol, ik weet wat ik wil, laat opdrachten uitvoeren, maar vervolgens kan het niet etc. of zijn er weer moeilijkheden. Ja, dat schiet op! Azerty heeft mijn PC zeven dagen in bezit gehad en ze maakten niets klaar! Opdrachten waren niet uitgevoerd, alleen de "artefacts" waren verholpen. Waarschijnlijk door nieuwe installatie van de videodriver.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan