Beste gratis antivirus

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn glazen bol doet het momenteel niet, dus geen idee.
Het is gewoon heel vervelend en Canonical is druk bezgi om er iets op te verzinnen. Er komt heus wel een oplossing.

Maar mocht je geen samsumg hebben ne zo, dan moet je soweiso de EUFI securityboot uitschakelen in je bios.
 
je kan net zo goed Linux & Avast! virusscanner erop zetten. Ben je ook van de problemen af :thumb:.
Het duurt ff, maar dan heb je ook wel wat. :D
:shocked: virusscanner :shocked: met linux, waarvoor.
 
Mijn glazen bol doet het momenteel niet, dus geen idee.
Het is gewoon heel vervelend en Canonical is druk bezgi om er iets op te verzinnen. Er komt heus wel een oplossing.

Maar mocht je geen samsumg hebben ne zo, dan moet je soweiso de EUFI securityboot uitschakelen in je bios.
RedHat en dus ook Fedora schijnen er een oplossing voor te hebben.
 
nee Linux zal geen schade opbrengen aan de laptop. Als ik jou was zal ik geen UEFI erop zetten(voor de zakerheid). Maar als jij denkt da dat is, is het je eigen risico.

ik zal het niet doen:confused:
 
nee Linux zal geen schade opbrengen aan de laptop. Als ik jou was zal ik geen UEFI erop zetten(voor de zakerheid). Maar als jij denkt da dat is, is het je eigen risico.

ik zal het niet doen:confused:

Wat zal jij niet doen?
 
UEFI zelf is niet zo'n probleem, het gaat meer om de safeboot implementatie. UEFI heeft helemaal niks mee te maken wat voor OS je op een PC draait. UEFI geeft alleen de mogelijkheid tot een extra bescherming om te voorkomen dat er een andere (stukje)OS op je PC wordt gezet.
Op een pre-instal met Windows 8 wil MS deze beveiliging er standaard op hebben. Vervolgens werd er gesuggereerd dat Linux hier nog niet klaar voor was en MS (lekker) wel. En dat die vervelende Linux gebruikers maar weer Windows moeten gaan gebruiken omdat het anders niet meer werkt.

Koop je een PC zonder OS dan speelt dit dus al helemaal niet. Heb je een pre-instal dan zijn er een paar mogelijkheden.
1 de beveiliging uitzetten
2 een Distro kiezen die met deze beveiliging kan om gaan.
3 Je van de pre-install ontdoen en zelf opnieuw opbouwen.

Vanuit Linux zal optie 2 worden aan geboden. Fabrikanten zorgen voor optie 1. persoonlijk zal ik gaan voor optie 3 en met een schone W8 beginnen in dualboot met Linux. Of je eigen PC in elkaar zetten en alles zelf installeren.

EUDI kan je er dus zelf niet opzetten, dat is vanuit de fabriek al gedaan.
Sommige moederborden hebben dat nu icm Windows 8.

Lees dit artikel: http://computerworld.nl/insider/139...paign=Feed: computerworldfeed (ComputerWorld)

Lees dit maar eens, dat is voor de jongen met de HP pc wel interessant: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=nl&lc=nl&dlc=nl&docname=c02473871
 
Laatst bewerkt:
Oke. Mijn laptop kwam voorgeïnstalleerd met Windows 8. Kan ik er nu gewoon al Linux opzetten als ik dat wil, of moet ik dus eerst een van de bovenstaande opties uitvoeren?
 
Als ik jou zo hoor, dan zou ik als ik jou was, een dualboot van maken. Juist omdat ik denk dat je het nog niet helemaal snapt en straks ben je alles kwijt.

Als je nu eerst eens een live-cd van Ubuntu op een schijfje zet (of usb stick) en daar eens mee opstart, dan kan je eerst eens kijken hoe je het vindt, of het wel opstart, hoe het werkt enz.
 
Nee, want een live-cd doet niets aan je systeem. Als je jezelf nu eens wat beter inleest wat en hoe, dan leer je daar enorm veel van hoor!
Dan weet je ook hoe ubuntu werkt en dat je een live-cd kan uitproberen zonder dat er wat aan je systeem gebeurt. En dat je gewoon dingen kan uitproberen.
Zodra je op ubuntu install klikt, ja.....dan gaat het installeren. Maar dan nog hoeft het niet fout te gaan, als je weet wat je doet.

Start de live-cd niet op of deze doet niets of geen geen goed beeld of wat dan ook, dan is 1. je pc te oud (hardwarematig) of 2. er is iets anders aan de hand.
 
De problemen worden veroorzaakt door de Unified Extensible Firmware Interface (UEFI) van de laptops,

De Samsung modellen die in ieder geval last hebben van het probleem zijn van het type 300E5C, NP700Z5C, NP700Z7C en 530U3C. De laatste drie modellen worden ook in Nederland aangeboden. Samsung heeft nog geen duidelijkheid gegeven over een datum waarop een oplossing verwacht kan worden.


Steve Langasek van Canonical, de ontwikkelaar van Ubuntu, geeft aan dat het verstandig is om de meest recente versie van Ubuntu van de website van Canonical te downloaden. Deze image forceert systemen om middels de BIOS op te starten in plaats van UEFI.


Als jij dat dus niet hebt, je echt de laatste versie download, wat er dus staat!! dan is er niets aan de hand. En als je het niet aandurft, dan doe je het niet. Simpel toch?
 
Laatst bewerkt:
Is dat dan 12.10? Omdat er staat via de website, en voor 13.04 Daily build moet je toch via iets anders downloaden?
 
13.04

Dat is het jaar 2013 en de maand april. Dus...............................................................................
degene die je kunt downloaden is voor tester onder ons, zij die een test pc hebben of zo, die graag de dingen willen testen voordat het uitkomt. En dan kunnen ze fouten ontdekken en die doorgeven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan