Beste virusscanner

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robertusje

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 nov 2007
De vraag is al vele keren gesteld maar aangezien virusscanners blijven veranderen zou ik graag eens ervaringen horen over virusscanners.
Mijn abonnement van NOD32 loopt af op 31 dec en gebruik deze nu alleen nog op de laptop van mijn vriendin.
Zelf ben ik, nadat NOD32 bij mij 2 virussen niet had opgemerkt eens overgestapt op de gratis virusscanner van Microsoft security essentials.
Ik las nu overigens ergens dat deze virusscanner niet actief scant als je op internet surft dus kun je een virus op het internet meenemen? Zou dat kloppen of weet iemand of dit waar of geen waar is
en daarnaast: Wat zijn jullie ervaringen en wat vinden jullie de beste virusscanner?

Hoi,

Ja is inderdaad al vaker langs geweest zal dus weer verschillende meningen opleveren maar nod 32 is niet slecht zelf heb ik g-data ben daar zeer tevreden mee tot op heden.

Hoi,

Microsoft Security Essentials is niet één van de beste virusscanners, wat betreft Zero-day malware presteert het programma erg slecht. In de recente testen van MRG Effitas zie je dan ook goed dat de detectie van Microsoft Security Essentials minimaal is.
http://www.mrg-effitas.com/current-tests/flash-test-results/

Wat betreft een gratis virusscanner is Avast momenteel erg goed, het programma heeft ten opzichte van de andere gratis virusscanners veel opties en de detectie is erg goed, zie ook de afbeelding MRG Effitas
Meer informatie over gratis virusscanners vind je op de onderstaande links.
Overzicht gratis virusscanners
Gratis of betaalde virusscanner?
Antivirus & Antimalware software [Veelgestelde vragen]

Wat betreft betaalde beveiligingssoftware is Emsisoft Anti-Malware erg goed, dit programma kan in tegenstelling tot andere beveiligingspakketen zowel als aanvullend gebruikt worden. Echter blijft wel van toepassing dat als je Emsisoft Anti-Malware aanvullend gebruikt dat je in beide programma's dient aan te geven dat ze elkaar niet hoeven te controleren.
Meer informatie en test-resultaten zijn te vinden op: http://www.anti-malware-recensies.nl/

Zero-Hour.jpg

Bijlagen

• Zero-Hour.jpg
    Zero-Hour.jpg
    89,9 KB · Weergaven: 60
Laatst bewerkt:
Het gaat me niet om een gratis virusscanner hoor, ik heb al 10 jaar een gewone betaalde versie. Omdat NOD32 2 virussen doorgelaten heeft heb ik deze verwijderd want dat heeft me nu wel geld gekost omdat deze alleen verwijderd kon worden door een ict bedrijf. Ik heb ook Gdata even uitgeprobeerd maar ik werd eerlijk gezegd een beetje gek van de meldingen die ik kreeg. Als ik die moest geloven waren er constant aanvallen op mijn systeem en werden er steeds virussen gevonden. Het werd me echter nooit duidelijk waar die dan zouden zitten want de locatie kon ik nooit vinden op mijn laptop.

Hoi,

Laat ik beginnen met het feit dat geen enkel beveiligingspakket 100% bescherming kan bieden, zodra er namelijk nog geen defintities zijn voor de malware en deze niet op basis van heuristiek of gedrag gedetecteerd kan worden kan deze gewoon langs de actieve beveiliging komen.
Wat betreft de meldingen bestaat er ook geen enkel programma wat geheel zonder meldingen kan functioneren en het systeem kan beveiligen, het is namelijk onmogelijk om dit geheel te automatiseren aangezien er toch interactie van de gebruiker benodigd moet blijven die de uiteindelijke beslissing moet nemen.

De vraag? wat vinden jullie de beste virusscanner? kan beter veranderd worden in wat vinden jullie de beste beveiligings setup?
Met alleen een virusscanner, internet security pakket ben je er tegenwoordig niet als het gaat om de algehele beveiliging van de computer. Niet geheel onbelangrijk is namelijk alle software up-to-date houden aangezien malware over het algmeen een systeem infecteert doordat het vulerabilities (kwetsbaarheden) in software misbruikt om een systeem te infecteren, zie ook het onderstaande artikel voor meer informatie.

Hoe malware een systeem infecteert en binnen kan dringen.

Als we het hebben over beveiligingssoftware is het gebruik van een virusscanner natuurlijk een minimale vereiste, maar dan wel één die naast het detecteren van malware op basis van definities ook het systeem beschermt door middel vaan aanvullende technieken zoals, heuristiek, gedrag en bestandsbewaking waarmee schadelijke software gedetecteerd kan worden.

Om een systeem zo te beveiligen dat je een malwareinfectie echt tot het minimum beperkt kan je gebruik maken van een goede Firewall met HIPS (Host Intrusion Prevention Systemen). Een goede firewall met HIPS zoals bijvoorbeeld Online Armor .
Veel gebruikers vinden een firewall maar lastig gezien de meldingen om applicaties en verbindingen toe te staan, maar zodra je een firewall helemaal tot in de puntjes hebt geconfigureerd en weet hoe het programma werkt heb je hier totaal geen omkijken meer naar en profiteer je alleen nog maar van het gemak en natuurlijk niet onbelangrijk de geboden bescherming.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Om een systeem zo te beveiligen dat je een malwareinfectie echt tot het minimum beperkt kan je gebruik maken van een goede Firewall met HIPS (Host Intrusion Prevention Systemen). Een goede firewall met HIPS zoals bijvoorbeeld Online Armor .
Veel gebruikers vinden een firewall maar lastig gezien de meldingen om applicaties en verbindingen toe te staan, maar zodra je een firewall helemaal tot in de puntjes hebt geconfigureerd en weet hoe het programma werkt heb je hier totaal geen omkijken meer naar en profiteer je alleen nog maar van het gemak en natuurlijk niet onbelangrijk de geboden bescherming.

Ik had ook altijd begrepen dat een router al een firewall heeft en dat je dan geen extra firewall nodig hebt. Nu heb ik gewoon de firewall van Windows7

Hoi,

Een router heeft inderdaad vaak een hardwarematige firewall, echter die blokkeert alleen de inkomende verbindingen. Deze kan verder niet bepalen of een websites c.q. verbinding al dan niet veilig is. Een softwarematige Firewall kan dit echter wel aangezien deze volgens een vooringestelde set richtlijnen werkt en zelf geheel naar wens is te configureren.
Daarnaast is een softwarematige firewall met HIPS weer een extra beschermingslaag, sowieso is de firewall van Windows maar een éénrichtings firewall met heel beperkte mogelijkheden, deze kan je niet vergelijken met bijvoorbeeld Online Armor.

Hallo,ik gebruik avast free en ben er zeer tevreden over.geen valse meldingen zoals bij avg.

Succes

Gr.jan

Ik had altijd begrepen dat een firewall een beveiliging is tegen "inbrekers" zeg maar. Ik wist niet dat die je beschermt tegen virussen als je surft.

Hoi,

Een firewall beschermt inderdaad eenvoudig gezien tegen "inbrekers", en dit is ook precies wat de firewall van bijvoorbeeld een router doet.
Een softwarematige firewall met HIPS daarentegen is een echt beveiligingspakket, als deze goed staat ingesteld heeft malware namelijk voor 99,99% geen kans om actief te worden of je moet het zelf dan toestaan.

Het probleem met dergelijke dingen, juist instellen enz. is voor mij altijd een probleem. Ook weet ik nooit wat ik met meldingen moet doen omdat ik niet precies weet wat ze inhouden. Daarom zet ik altijd alles op fabrieks-aanbevolen instellingen. Als het programma dan ook nog eens in het Engels is wordt het helemaal een probleem.
Ik heb gekeken op Online Armor en daar zag ik dat je ook een pakket kunt nemen. Emsisoft Internet Security Pack.
Ik moet het allemaal nog eens goed lezen want het is voor mij altijd, zoals ik schreef, erg ingewikkeld dit soort dingen.

Hoi,

Misschien is het verstandig om als je een nieuwe virus scanner installeert ook een schone installatie uit te voeren ben je van alle eventuele rotzooi kwijt denk dan wel aan de bestanden die je wilt bewaren;)

Hoi,
Ik heb gekeken op Online Armor en daar zag ik dat je ook een pakket kunt nemen. Emsisoft Internet Security Pack.
Ik moet het allemaal nog eens goed lezen want het is voor mij altijd, zoals ik schreef, erg ingewikkeld dit soort dingen.
Dat klopt de Emsisoft Internet Security Pack is een combinatie van Emsisoft Anti-Malware en Online Armor van beide programma's is een zeer duidelijke Nederlandstalige handleiding beschikbaar waarbij alle functies, mogelijkheden en dergelijke in begrijpelijke taal staan beschreven.
Wat betreft de meldingen van deze software kan je altijd terecht op fora waarvoor daar speciale support wordt gegeven, dit kan op bijvoorbeeld het forum van Emsisoft, PC Web Plus of Nucia.

Hoi,

Misschien is het verstandig om als je een nieuwe virus scanner installeert ook een schone installatie uit te voeren ben je van alle eventuele rotzooi kwijt denk dan wel aan de bestanden die je wilt bewaren;)

Die is helemaal schoon, Windows is maar nog pas net opnieuw geïnstalleerd.
Ik zal de komende dagen alles eens goed nalezen.

Laatst bewerkt:
In de tussentijd gebruik ik voorlopig even Microsoft Security Essentials en ik vraag me af of er mensen zijn die daar ervaring mee hebben?

Microsoft security essentials is echt geen goede virusscannner dan was je nod stukken beter zelfs ,maar als je een van de beste gratis antivirus wil hebben adviseer ik u avast!7 gratis versie, kijk maar op de tabel van maxstar ;-
ik gebruik al jaren gratis avast en ben zeer tevreden erover :thumb:

Bedankt voor de tip maar ik hoef niet persé een gratis.
Dan vermoedelijk maar weer een NOD32

of probeer EMSISOFT antivirus is de betalende dan wel ;) is beter dan eset Nod32 ....

Die had Maxstar ook al aangeraden maar dan moet je zelf een hoop instellen en daar zie ik tegenop want dat vind ik altijd te ingewikkeld.Vaak weet ik dan niet wat het beste is.
NOD32 ben ik gewend en daar moet je eigenlijk niets zelf instellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan