Betalingstermijn - Formule in rapport

Status
Niet open voor verdere reacties.

pommeke

Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2007
Hallo,

In een rapport (dat een factuur is) heb ik volgende expressie staan in een label:
Code:
=IIf(Month([FactuurDatum])=12;DateSerial(Year([FactuurDatum])+1;1;1);DateSerial(Year([FactuurDatum]);Month([FactuurDatum])+1;1))

Bedoeling hiervan is dat het de datum weergeeft voor wanneer het factuur moet betaald zijn.
Altijd de 1ste van de volgende maand.
Werkt prima! (vb: factuur november)
goed.png
Alleen met jaarwissel niet. Voor deze maand geef hij #Type! weer. (vb: factuur december, hier moet dus 01/01/2022 staan)
fout.png

Meestal zet ik dan de datum van de pc op 1 januari van het volgende jaar, maar dat wil zeggen dat de mensen een maand extra de tijd hebben om de factuur te betalen.
(wat niet de bedoeling is)

Kan iemand zeggen dat er fout is in de formule?

Laatst bewerkt:
Erg onhandig dat je de vraag (vermoed ik) op een telefoon o.i.d. maakt, want je code en tekst ziet er behoorlijk lelijk uit zo. Maar goed, daar doe je nou denk ik niets meer aan. Je formule zou moeten kunnen werken. Zelf zou ik dit soort formules in de query van het rapport zetten, en het tekstveld op het rapport aan het queryveld hangen. Lijkt mij een stuk makkelijker. Maakt dus voor de berekening nog steeds niet uit :).

Probeer anders deze formule eens, zonder IIf.

Code:
DateSerial(Year(DateAdd("m", 2, [FactuurDatum]));Month(DateAdd("m", 2, [FactuurDatum]));1)

Vreemde formule overigens, om altijd de eerste van de volgende maand te pakken. Iemand die op 1 november koopt heeft dan 30 dagen de tijd, iemand die hetzelfde koopt op 29 november moet binnen 2 dagen betalen?

Erg onhandig dat je de vraag (vermoed ik) op een telefoon o.i.d. maakt, want je code en tekst ziet er behoorlijk lelijk uit zo. Maar goed, daar doe je nou denk ik niets meer aan. Je formule zou moeten kunnen werken. Zelf zou ik dit soort formules in de query van het rapport zetten, en het tekstveld op het rapport aan het queryveld hangen. Lijkt mij een stuk makkelijker. Maakt dus voor de berekening nog steeds niet uit :).

Probeer anders deze formule eens, zonder IIf.

Code:
DateSerial(Year(DateAdd("m", 2, [FactuurDatum]));Month(DateAdd("m", 2, [FactuurDatum]));1)

Vreemde formule overigens, om altijd de eerste van de volgende maand te pakken. Iemand die op 1 november koopt heeft dan 30 dagen de tijd, iemand die hetzelfde koopt op 29 november moet binnen 2 dagen betalen?

Hierbij krijg ik een error:
Bekijk bijlage 361341

Vraag is gewoon via pc gemaakt hoor.
Is het omdat de foto's zo klein zijn? Je kan er toch op klikken?

De iif werkt idd prima, alleen met de jaarwissel niet.

Druk je dan te snel op de <enter> toets? In ieder geval druk je te vaak op de <QUOTE> toets :). Haal svp die nutteloze quote weg.
en je plaatje is niet te bekijken; die moet je via <Ga geavanceerd> toevoegen. Foutje in de forum software.

En je IIf doet het dus niet prima, want je hebt niet voor niets een probleem met december. Liever had ik gelezen dat je mijn voorstel,had uitgeprobeerd.

Ik heb wel degelijk je formule gebruikt, hierbij krijg ik een error (de bijlage)
2021-12-11 12_45_52-Microsoft Access.png

Voor mij is de opbouw van mijn vraag overzichtelijk zo, spijtig dat dit voor u anders overkomt.

Omdat ik je db niet heb, heb ik de formule in VBA gemaakt. Je zult de komma’s dus nog moeten vervangen door puntkomma’s.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan