Beveiligen Draadloze router

Status
Niet open voor verdere reacties.

ahmed010

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2008
Hallo,

Ik wilde mijn draadloze router beveiligen, maar ik ben mijn wachtwoord en gebruikersnaam vergeten, daardoor kan ik niet inloggen. Dit is als ik mijn ip adres invoer.

Kan iemand mij helpen?

Ahmed

Dan is ie in ieder geval al beveiligd ;)

Maar goed: als je zelf nooit een naam/wachtwoord hebt ingegeven, dan zal er een standaard combinatie op staan die afhankelijk is van het merk/type router.
Deze moet met wat Googlen wel op te zoeken zijn.

Als je wel zelf deze ooit hebt ingegeven, dan zul je moeten uitzoeken hoe je de router kunt resetten, er zal meestal wel ergens een pinnetje inzitten die je (met een pen) kunt indrukken voor een reset. Hopelijk gaat de router dan terug naar zijn beginwaardes en kun je weer opnieuw beginnen.

Dan is ie in ieder geval al beveiligd ;)

Maar goed: als je zelf nooit een naam/wachtwoord hebt ingegeven, dan zal er een standaard combinatie op staan die afhankelijk is van het merk/type router.
Deze moet met wat Googlen wel op te zoeken zijn.

Als je wel zelf deze ooit hebt ingegeven, dan zul je moeten uitzoeken hoe je de router kunt resetten, er zal meestal wel ergens een pinnetje inzitten die je (met een pen) kunt indrukken voor een reset. Hopelijk gaat de router dan terug naar zijn beginwaardes en kun je weer opnieuw beginnen.

Je uitleg is wel erg beknopt. Terugzetten naar een fabrieksinstelling vraagt in de regel een procedure van een schakelaartje indrukken (pinnetje) in combinatie met de aan-uit of voedingsspanning. Even kijken in de handleiding.

Dat komt omdat ik ook niet meer weet dan dat ik typ.
De vragensteller heeft geen merk/type van de router erbij gezet, dus wat het standaard inlog/wachtwoord is, kan ik dan niet weten.
Hetzelfde geldt voor het resetten van een router. Bij de ene router moet je, zoals jij beschrijft, een pin in combinatie met voedingsspanning. Een andere router moet een resetknop 15 seconden ingedrukt hebben om terug te gaan naar de fabrieksinstellingen.

Dat komt omdat ik ook niet meer weet dan dat ik typ.
De vragensteller heeft geen merk/type van de router erbij gezet, dus wat het standaard inlog/wachtwoord is, kan ik dan niet weten.
Hetzelfde geldt voor het resetten van een router. Bij de ene router moet je, zoals jij beschrijft, een pin in combinatie met voedingsspanning. Een andere router moet een resetknop 15 seconden ingedrukt hebben om terug te gaan naar de fabrieksinstellingen.

Blijkbaar weet je toch meer dan hetgeen je in eerste instantie schreef ;)

Ik heb een linksys A+G wireless acces point.
Dus wat kan ik nu doen om mijn draadloze accespoint te beveiligen.

Als ik het goed heb opgezocht, dan ga je naar de router via ip nr 192.168.1.245
De gebruikersnaam moet je leeg laten
Bij het wachtwoord vul je admin in.
Dit zijn de standaard waardes van deze router.
Hierna zou je in het instellingen scherm van de router moeten zitten en kun je naar hartelust beveiligen.

Mocht dat niet helpen, dan hoort er achterop de router een reset knop te zitten.
Als je deze voor 30 seconden ingedrukt houdt, dan gaat de router terug naar de fabrieksinstellingen.

Een (engelstalige) handleiding kun je hier (klikkerdeklik) vinden

Mijn ip adres is 192.168.0.1 moet ik de router resetten of de draadloze router?

Nu houdt mijn kennis wel wat op.
Ik ging er zelfs van uit dat de router en draadloze router één en dezelfde waren (de linksys) en daaruit heb ik wat informatie opgezocht. Maar verder heb ik er geen ervaring mee, dus specifieke adviezen over wat je precies moet resetten geef ik niet, omdat ik niet de gevolgen daarvan weet.
Misschien dat anton44 meer kennis hiervan heeft?

Ok, dan ga ik nu wel suggereren, maar als je met 192.168.0.1 naar je router toe gaat, dan heeft die dus een andere naam/wachtwoord, omdat mijn suggesties hiervoor waren toegespitst op het access point (wel degene die ik verwachtte overigens).

Dus om het nog lastiger te maken ;), heb je ook het merk/type van de router?

Als je na het intypen van 192.168.0.1 een wachtwoord krijgt, lijkt het erop dat deze om een wachtwoord vraagt. Van de sitecom kan ik geen standaard inlognaam / wachtwoord vinden.
Om deze te resetten heb ik in een oud bericht van dit forum gevonden:

Uitzetten, resetknop ingedrukt houden tijdens aanzetten, ingedrukt houden tot ie 2x knippert.

Maar nogmaals, mijn kennis is hier wel zeer beperkt van en dus weet ik niet hoe de router / internet connectie reageert op een reset...

de defaultsettings komen terug na een reset. je zal de router opnieuw moeten configureren... als je buiten pc's nog andere netwerkapparaten in je netwerk hebt, zoals bv een printserver is het raadzaam deze even los te koppelen van het netwerk voor de reset. mogelijk moet je die ook opnieuw configureren...

Als je nou meteen allebei doet heb je als je het goed configureert meteen een netwerk dat zeker goed is ingesteld.;):thumb:

Dus eerst de accespoint dan de router resetten allebei 30 min van stroom eerst router erin en dan accespoint en als het goed is moet ik dan via 192.168.0.1 gebruikersnaam leeg en wachtwoord admin invullen.???

Ik zou eerst accespoint en router loskoppelen.

Dan beiden resetten.

Dan eerst router configureren zoals hij hoort tot hij werkt (hij zal dus even fysiek moeten verbonden worden)

zodra dat gebeurt is en je een stabiele routerconfiguratie hebt kan je het accespoint gaan toevoegen om het volgens de juiste procedure te gaan configureren.

Dan zou toch ook dat password in de handleiding moeten staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan