• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

beveiligen

Status
Niet open voor verdere reacties.

W Bloemendal

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2001
is het mogelijk om enkele regls of cellen in een werkmap te beveiligen zonder dat het blad beveiligd is

wim

Ja. Door eerst alle cellen te selecteren > rechtermuisknop > celeigenscahppen > tabblad Bescherming > Geblokkeerd uitvinken.

Vervolgens de cellen die je wel wilt beveiligen selecteren en daar het vakje Geblokkeerd wel aanvinken. Als je vervolgens het blad beveiligd zijn alleen die cellen beveiligd.

het blad is beveiligd zodat er niets per ongeluk veranderd word nu is het de bedoeling dat de beveiliging er af gaat zodat er iets gewijzigd kan woden maar het is de bedoeling dat er bepaalde cellen niet veranderd kunnen worden.

wim

Standaard staan het vinkje 'Geblokkeerd' op het tabblad beveiliging (onder celeigenschappen) voor elke cel op elk werk blad aan.
Dit betekend dat als je een blad beveiligd je geen enkele cel kunt wijzigen.

Door nu de cellen (één voor één of als range) te selecteren waar je later wel wijzigingen in wilt toestaan en het vinkje weg te halen zullen deze onbeveiligd, dus te wijzigen zijn, als de bladbeveiliging aan gezet wordt.

... of wil een een soort dubbele beveiling, één waarbij niets te wijzigen is en één waarbij slechts een deel te wijzigen is, maar nog steeds een deel van de cellen niet.

Laatst bewerkt:
.
ik wil het blad beveiligen zodat er niets per ongeluk veranderd wordt

als er iets veranderd moet worden dan moet er eerst de beveiliging af gehaald worden

Dit heb ik al werkend in het programma.

maar nu staan er in het programma enkele cellen die niet gewijzigd mogen worden.

is hier iets voor

wim

Wat wil je nu precies? Alle cellen beveiligen of maar een aantal cellen.

Je zou een knop aan kunnen maken die de beveiliging er af haalt.

handmatig: selecteer volledig blad. Geblokkerd uitvinken.
Selecteer de cellen die je wilt beveiligen en plaats een vinke bij "geblokkeerd"
Maak een wachtwoord aan.... en voila...

Let wel even op dat er gen formules in de cellen staan, want die worden namelijk uitgeschakeld door de beveiliging.

Volgens mij bedoel je:
Je wilt een document beveiligen voor alle gebruikers,
speciale gebruikers mogen bepaalde aanpassingen maken,
jij mag alle aanpassingen maken.

Je zou dit kunnen oplossen met een macro. Je hebt het bestand (geheel) beveiligd voor normale gebruikers. Voor speciale gebruikers plaats je een knop op het werkblad. Na het klikken opend een schermpje waarin gevraagd wordt om een wachtwoord. Als het wachtwoord X is, dan wordt de beveiliging van sommige cellen aangepast en het werkblad opnieuw beveiligd, als het wachtwoord Y is, dan wordt de beveiliging volledig opgeheven.
Het si daarbij wel belangrijk dat je ook je macro met een wachtwoord beveiligd ;)

Hopelijk is dit een zetje in de goede richting.Laat maar weten als je hulp nodig hebt bij de macro.
John

ja zoiets is de bedoeling de eerste beveiliging mag zonder wachtwoord.

dan is het de bedoeling dat er enkele regels toch beveiligd moeten blijven dit zijn de eerste 2 of 3 regels en b.v. regel 12 18 23
de gebruikers moeten dan wel regels kunnen tussenvoegen en verwijderen.

dan veranderen rgelnummers 12 18 en 23

deze regels veranderen niet maar worden alleen opgeschoven.

nu ik dit aan het typen ben denk ik dat ik de oplossing gedeeltelijk heb

1 Blad beveiligen met wachtwoord.
2 macro maken om blad beveiliging er af te halen.
wat gewijzigd mag worden blokeren blad beveiligen

nu kan er wel opeen gedeelte van het blad gegevens veranderd worden

maar hoe kan ik maken dat nu regels 1 2 3 12 18 en 23 geblokkeerd worden als dit niet elke keer het zelfde is

1,2 en 3 is vast de andere zijn variabel
de andere hebben in kolom A wil een naam bv in A12 staat bv FIETS

Moet ik als nog iets aan de betreffende regels veranderen dan kan ik dit door de beveiliging er handmatig eraf te halen

wim

Laatst bewerkt:
Het wil niet lukken om een bepaald gedeelte te beveilighen en het andere niet.

dit komt doordat de regelnummers steeds anders zijn die beveiligd moeten worden,daar er steeds regels ingevoegd en gewist worden.

Of weet er iemand een oplossing

wim

Laatst bewerkt:
Je gebruikers opvoeden!

Meestal werk je met volwassen mensen die voor rede vatbaar zouden moeten zijn. Een korte uitleg van de reden waarom en de gevolgen van veranderingen werken vaak beter/efficienter/goedkoper dan de best bedachte beveiliging.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan