• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Beveiliging excel sheets

Status
Niet open voor verdere reacties.

ddr780

Gebruiker
Lid geworden
4 okt 2009
Hallo,

Ik zou graag willen weten hoe ik een excel bestand kan beveiligen.
Ik heb het document om te kunnen bewerken beveiligt met een ww. Zonder ww kan je het openen als alleen-lezen.
In de alleen-lezen modus kan je nog wel de cellen selecteren en kopiëren.
Bedoeling is dat het echt alleen-LEZEN is en dus niet NIET-AANPASSEN is.

Als ik het bestand open met ww dan zou ik wel alle mogelijkheden willen hebben.

Is het bijvoorbeeld mogelijk om het bestand te beveiligen met het wachtwoord wat ik ook gebruik om het bestand te openen zodat ik het kan bewerken?

Ik zou het erg jammer (lastig) vinden als ik elke keer de beveiliging uit moet zetten en na het aanpassen weer aan moet zetten.

Ik hoop dat jullie mijn 'probleem' snappen.

ik hoor het graag.

Oja, ik werk met een engelse versie van excel 2016.
Ik kan het eventueel zelf omzetten, maar als het 1:1 te kopiëren is, dan heeft dat mijn voorkeur ;);)

alvast bedankt,

Diederick

Laatst bewerkt:
Probeer dit eens, na het bewerken van je sheet hoef je de beveiliging niet weer terug te zetten,
opslaan is voldoende bij het de volgende keer openen van de sheet is alles weer beveiligd

Plaats de code in Thisworkbook van je bestand wel opslaan als xlsm

Code:
Private Sub Workbook_Open()
	Dim wSheetName As Worksheet
	For Each wSheetName In Worksheets
		wSheetName.Protect Password:="Jouw wachtwoord", UserInterFaceOnly:=True
		Next wSheetname
End Sub

en anders even een voorbeeld bestandje met wat je nu juist wilt

Laatst bewerkt:
Ik kan het niet volgen. Lijkt mij dat de Helpfunctie binnen het programma zelf de aangewezen weg is om dit op te lossen. Deze nog wel gevonden.

Probeer dit eens, na het bewerken van je sheet hoef je de beveiliging niet weer terug te zetten,
opslaan is voldoende bij het de volgende keer openen van de sheet is alles weer beveiligd

Plaats de code in Thisworkbook van je bestand wel opslaan als xlsm

Code:
Private Sub Workbook_Open()
	Dim wSheetName As Worksheet
	For Each wSheetName In Worksheets
		wSheetName.Protect Password:="Jouw wachtwoord", UserInterFaceOnly:=True
		Next wSheetname
End Sub

en anders even een voorbeeld bestandje met wat je nu juist wilt

Hierbij een voorbeeld bestand. ww = test

Bijlagen

Dit is wat ik er kan van maken :

Bedankt,

Het kan werken, maar ik had gehoopt dat het mogelijk zou zijn dat het password wat gebruikt wordt om het bestand van read-only te ontgrendelen (bij het openen van het bestand) ook gelijk de beveiliging uitschakelt.
De oplossing die je voorsteld is wel makkelijk te 'breken' aangezien in de beveiligde situatie de macro te lezen is en ook daarmee het wachtwoord.
Voor echte noobies werkt dit.

Ik hoop dat iemand met een 'slimmere' oplossing komt.
Hoedanook bedankt!:thumb:

Ja dat klopt dat je de macro kan lezen wil je dat ook voorkomen zet dan ook op het Vba project het wachtwoord
dan is het niet meer te openen en wat je voorstelt met dat Read only dan kan je altijd de cellen selecteren en kopieren
maar niet bewerken dus als je echt alles ontoegankelijk wil maken is dit de enige oplossing naar mijn inzicht.

En daarbij op deze manier val je de gebruiker ook niet lastig met het vragen om een paswoord wat hij toch niet weet

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan