beveiliging op router

Status
Niet open voor verdere reacties.

gompie1304

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 jan 2002
Ik werk met een Edimax router waarop 4 PC's zijn aangesloten. 1 van deze PC's moet volkomen onafhankelijk staan van de andere drie, maar alleen de mogelijkheid hebben tot internetten. Die ene PC mag dus geen toegang hebben tot de harde schijven van de andere drie.
Kan ik de router zo instellen, en zo ja, hoe moet dat? Zou het evt. ook kunnen met een functie van Sygate firewall?
BVD

Nee, wat je wel kan doen is met je rechtermuisnop op de hd die niet iedereen mag zien dan klik je op delen en dan doe je password ofzo dus dan kan je wel op die hd komen alleen je moet het wachtwoord weten

Greetz

In de router zijn geen mogelijkheden hiervoor. Wel kun je dit instellen via de software van Windows.

JBS, kan je iets van je geheimen prijsgeven? Waar kan ik dat in Windows (XPpro) vinden?

Wat het mooiste werkt is dan NTFS. Je maakt dan gebruikers aan en alleen die gebruikers geef je rechten tot de schijven.

De laatste pc (gebruiker) zet je dus niet bij de gebruikers en die kan dan nergens bij

Betekent dat dan dat ik alle partities in NTSF moet conferteren? Ik heb nl. gemerkt dat dat met het maken van backups in Ghost problemen kan opleveren. Ook heb in Win98 er nog naast draaien, kan die ook op NTSF?

Nee 98 kun je niet omzetten in NTFS

Vertel eens welke besturingssystemen er draaien en welke pc met welk besturingssysteem geen toegang mag hebben

Je kunt dit doen, door een aparte groep van gebruikers te maken. En deze toestemming geven voor je HD.

Vertel eens welke besturingssystemen er draaien en welke pc met welk besturingssysteem geen toegang mag hebben [/B]

Er draaien 3 PC's op dualboot: Win'98 en XP. Deze drie zouden eigenlijk onderling moeten kunnen communiceren, zeg maar: volledige toegang tot alles. Daarbij is benadering van de Win '98 partitie van ondergeschikt belang.

De vierde, die dus overal buiten moet blijven behalve de internetverbinding, draai alleen op XP.

Geplaatst door JBS
Je kunt dit doen, door een aparte groep van gebruikers te maken. En deze toestemming geven voor je HD.

Hoe doe ik dat JBS? Ik heb nu op 1 PC gebruikers aangemaakt met ieder eigen instellingen (bureaublad, e-mail, etc) maar dat is volgens mij niet wat jij bedoelt. Kan ik hierover ergens iets nalezen?

Ik heb inmiddels mijn partities omgezet naar NTFS. Nu wil ik per schijf machtigingen gaan instellen. Als ik op het tabblad 'beveiligingen' op 'machtigen' klik, krijg ik de melding uit de bijlage. Wat doe ik verkeerd?

Bijlagen

Dit is toch de simpelste methode,

Met rechtermuisknop op een map, en via rechten toegang geven tot de map, of net géén rechten.

Maak wel voor de gebruikers groepen aan. Via het geven van rechten via een groep is dit iets gemakkelijker.

Zorg wel dat je altijd de administrator rechten hebt.

Ik doe denk ik iets fout.
Ik ga naar de map en klik met r.muis. Ik deel de map en ga naar machtigingen. daar staat alleen maar "iedereen". "iedereen" heeft alle rechten, dus die vink ik uit. Ik voeg alleen mijzelf toe als gebruiker en ken mezelf alle rechten toe. Nu log ik in op naam van een andere gebruiker en probeer de map te benaderen. En dat lukt dan ook, terwijl ik net alleen aan mezelf rechten heb gegeven. . Hoe kan dat?
Daarnaast wil ik ook andere PC's in mijn netwerk (die allemaal onderdeel uitmaken van dezelfde groep MSHOME) toegang geven tot deze computer, bijv. de PC op de logeerkamer. Maar die vind ik niet als ik naar die locatie zoek.

Je moet die rechten wijzigen en aanpassen als je als administrator ingelogd bent, anders heeft het geen zin.

aha, is dat het. ik dacht dat ik dat op m'n eigen naam kon doen als ik dezelfde rechten had als administrator.
vind ik op deze manier ook mijn andere computers?

nog ff een vraag. als ik de PC opstart, zie ik alleen maar de inlogmogelijkheden van gebruikers die ik zelf heb aangemaakt. hoe log ik in als administrator?

Als je je eigen naam ziet, verander die in administrator.

Geplaatst door JBS
Als je je eigen naam ziet, verander die in administrator.

geprobeerd, maar wordt niet geaccepteerd. ook niet bij andere accounts. ik krijg de melding dat er al een account is met die naam....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan