BIOS ziet geen SATA Hardeschijven meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

winchris

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2011
Beste forumleden,

Ik heb al een hele lange tijd een probleem met mijn desktop computer waar ik niet meer uit kom.

Het probleem wat ik zie is dat de BIOS geen Sata Hardeschijven meer vind. Soms krijg ik hem weer aan de praat en het kan soms weken weer goed gaan. Ik heb het probleem nu al heel lang waar ik uiteindelijk toch wel gek van word. Gek genoeg gebeuren er verschillende dingen.

Het begon met een blue screen. Ik was gewoon bezig met mijn pc en kreeg toen een bluescreen waardoor hij gewoon weer netjes herstarte. Dit was ook wisselend. Soms had ik er 10 op een dag en dan ging het een week weer goed. Tot dat hij herstarte en de leuke melding kreeg: "Disk boot failure, Insert system disk and press Enter". Ik heb toen gekeken in de BIOS en inderdaad was er volgens de BIOS geen Hardeschijf meer aanwezig.

Ik heb van alles geprobeerd. Soms werkte het weer na een draadje in en uit, en soms als je het hele systeem uit elkaar haalde. Ik heb o.a. gedaan:
BIOS reset
Een aantal onderdelen eruit gehaald
Hardeschijf getest in andere computer
Andere kabels gebruikt
Losse SATA controller erin gezet
Nieuwe batterij erin gezet.

Ik heb er twee SATA hardeschijven in en hij pakt ze tegelijk niet. En zoals ik al zei is het heel afwisselend waneer hij het weer doet.

Ik heb al verschillende dingen opgezocht op Google, maar daar word ik ook niet wijzer uit. Ik hoop dat ik voldoende informatie heb geschreven en dat daarmee iemand mij kan helpen.

Op het moment van spreken krijg ik mijn computer niet aan.

Is er nog iets aan toe doen?? Of is het einde verhaal???

Alvast bedankt voor het reageren!

Met vriendelijke groeten,
Christiaan

Welk moederbord heb je ?
Bios al geflashd naar de nieuwste versie ?

Hallo,

Ik heb een moederbord van Gigabyte : GA-MA78GM-S2H

Ik heb hem nog nooit geflashd. Ik zou ook niet weten hoe dat moet.
Kan dat helpen denk je ??

Laatst bewerkt door een moderator:
Het moederbord is in 2008 geupdate. Het kan natuurlijk altijd zijn dat de BIOS corrupt geraakt is.

Ik zou het bios en alle drivers (-in ieder geval de amd chipset driver-) eerst updaten

De chipset drivers instaleer ik via windows neem ik aan??

Op dit moment draait het weer, maar ik kreeg gisteren weer bluescreen. Ik verwacht dat hij het binnen een aantal dagen niet meer gaat doen.

Bios met een usb of floppy updaten ( veiligste manier ; maar het kan ook onder windows )
Download de nieuwste bios versie en pak die uit op een usb/floppy (fat32/16 geen ntfs)
Bij start scherm druk je op -end - en gebruik dan q-flash utility van gigabyte - zie blz 64 ev. van je handleiding

De chipset drivers installeer je onder windows.

Kun je ook aangeven wat de rest van je pc specificaties zijn
processor - grafische chip - geheugen - voeding ( slechte/zwakke voeding kan ook voor onregelmatige problemen zorgen )

Laatst bewerkt:
Processor: AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 5600+
Moederbord: GA-MA78GM-S2H
Geheugen: 2GB
Videokaart: Nvidea Geforce 9800GT

Ik heb een voeding van 235W. Het is weinig, maar toen ik er een voeding in heb gezet van 500W bracht het geen resultaat.

Ik heb een voeding die bij me kast in zat. Hij is van AOpen.
Het is inderdaad weinig.

Maar als ik er een voeding in zet van 500W moet het toch direct weer werken?

Als het moederbord van tijd tot tijd dit soort kuren vertoond lijkt het mij wel zo verstandig om het moederbord te vervangen. Dat heb ik in ieder geval onlangs wel gedaan. De voeding is wel wat aan de karige kant, maar als het geheel eerst een tijd goed gedraaid heeft dan denkt ik dat het toch aan het moederbord ligt.

Ik ben inderdaad ook bang voor het moederbord.

Ik denk wel dat het geen zin meer heeft om een nieuw moederbord te kopen voor z'n oud systeem.

Heb je nog geprobeerd het bios te flashen en alle drivers updaten?

Dit is geen oud systeem hier kan nog een phenom X4 cpu op en met je 9800gt kun je nog redelijk vooruit

Als het mobo stuk is kun je altijd voor onder de €40 een nieuw bordje kopen

Laatst bewerkt:
Ik heb de chipset drivers wel geupdate maar de bios nog niet geflashd. Op dit moment draait hij nog. Ik kreeg van de week weer een aantal keer een bluescreen. Ik heb toen Het programma Whocrashed erbij gepakt en kreeg toen de volgende log:

On Sat 26-11-2011 1:01:50 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\112611-20092-01.dmp
This was probably caused by the following module: ataport.sys (ataport+0x1E93C)
Bugcheck code: 0x7A (0xFFFFF6FC400073B8, 0xFFFFFFFFC0000185, 0x84B3860, 0xFFFFF88000E7793C)
Error: KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR
file path: C:\Windows\system32\drivers\ataport.sys
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: ATAPI Driver Extension
Bug check description: This bug check indicates that the requested page of kernel data from the paging file could not be read into memory.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system which cannot be identified at this time.

Maar als ik een nieuw moederbord koop, dan koop ik liever een moederbord,processor,geheugen,voeding voor een Intel Core I7. Kan ik er wel weer een tijdje mee vooruit. Videokaart, hardeschijf, behuizing kan ik nog allemaal gebruiken.

Een fout met de driver van de hardeschijf aansluitingen ( ataportsys )
Flash het bios eens met q-flash zoals ik een eindje terug heb beschreven !
En verwijder de driver van de ide/atapi controller - in apparaat beheer ( windowstoets+pauze) - rechtsklik op de ......contoller en dan installatie ongedaan maken

Laatst bewerkt:
Is het verstandig om de bios te flashen voor dat hij uitvalt of pas als hij uit valt?

Flashen gaat meestal in de dos mode ; jouw storingen zijn windows gerelateerd
DE pc valt toch niet uit in het post scherm v/d bios ?

Als ik die foutmelding lees denk ik aan iets met de satapoorten en/of de driver daarvan
Je voeding is ook op het randje ; als er iets meer gevraagd wordt van dat ding ; kan het zijn dat de voeding dat net niet kan leveren met als gevolg uitval van bep. onderdelen
Dat kan mede de oorzaak zijn van onregelmatige uitval/storing

Als je de bios flashed ,trek dan alle hdd cdrom en eventuele case fans los van de voeding.
Sluit na de flash alles weer aan en deinstalleer die driver v/d ide/atapi controller .

Laatst bewerkt:
Het is allemaal een beetje verwarrend. Nu draait het systeem en krijg ik af en toe een bluescreen. Maar waar ik deze topic over gestart heb gaat over het feit dat ik de foutmelding krijg: "boot disk failure insert system disk and press enter"

De BIOS zegt dat er op dat moment geen enkele hardeschijf meer aanwezig is. Terwijl er toch 2 stuks in zitten. En het ik heb toen van alles geprobeerd, en dan plotseling doet hij het weer. Maar als ik de volgende keer het zelfde doe geeft het geen resultaat. Ook als ik dan een voeding van 500W erin zet wat ik al geprobeerd heb.

Op dit moment draait hij nog en dat kan ook nog wel 2 week volhouden. Maar er komt vanzelf weer een dag dat hij niet meer opstart. Ook heb ik Windows al geherinstalleerd in de tijd dat hij wel opstartte. Dat heeft toen niet geholpen. Dus ik vind het een beetje raar als dat probleem op windows zit.

Nu vraag ik me dus af of het verstandig is de Bios te flashen zodra die niet meer opstart, of zodra ik hem niet meer aan krijg.

Het is allemaal een beetje verwarrend. Nu draait het systeem en krijg ik af en toe een bluescreen. Maar waar ik deze topic over gestart heb gaat over het feit dat ik de foutmelding krijg: "boot disk failure insert system disk and press enter"

De BIOS zegt dat er op dat moment geen enkele hardeschijf meer aanwezig is. Terwijl er toch 2 stuks in zitten. En het ik heb toen van alles geprobeerd, en dan plotseling doet hij het weer. Maar als ik de volgende keer het zelfde doe geeft het geen resultaat. Ook als ik dan een voeding van 500W erin zet wat ik al geprobeerd heb.

Op dit moment draait hij nog en dat kan ook nog wel 2 week volhouden. Maar er komt vanzelf weer een dag dat hij niet meer opstart. Ook heb ik Windows al geherinstalleerd in de tijd dat hij wel opstartte. Dat heeft toen niet geholpen. Dus ik vind het een beetje raar als dat probleem op windows zit.

Nu vraag ik me dus af of het verstandig is de Bios te flashen zodra die niet meer opstart, of zodra ik hem niet meer aan krijg.

Ik blijf daarom ook bij mijn advies om het moederbord te vervangen.
Het minste probleem geeft dan natuurlijk om exact hetzelfde moederbord er in te zetten; dan hoeft zelfs windows niet opnieuw gestart te worden. wellicht voor een paar euro op marktplaats te koop?

En anders een heel nieuw/modern moederbord en alle andere zaken die toch aan vervanging toe waren, nieuw te kopen. Nu alles nog net werkt is dat een goed moment om alles veilig te stellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan