Blijkbaar kan ieder programma zo maar wat toevoegen aan het contextmenu

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H&S en Office 2021 Prof Plus
Blijkbaar kan ieder programma zo maar wat toevoegen aan het contextmenu.
De lijst daar wordt steeds langer, zie de afbeelding. Hoe krijg ik daar grip op. Met CCleaner en Glary Utilities is het mij niet altijd duidelijk wat de entry precies is. Is er software die dat beter laat zien waar het om gaat.Controle terugkrijgen.jpg

Ik heb net deze getest.
Werkt prima voor verwijderen en/of toevoegen.
Wel bij de eerste start even Engels activeren:

Post 2 is het probleem niet.

In de ContextMenuManager is het nog lastig. Vertel mij waar ik de bovenste 7 van de screenshot kan vinden. Ik zie ze niet.

@Senso Het lijkt vooral in het Windows-systeem te zitten. Kijk eens in het register bij:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Classes\*\shell
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\*\shell
HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Shell Extensions
Kan je daar wat vinden? Laat even weten a.u.b! Ben benieuwd....

In de afbeelding staat wat ik zoek, in eerste instantie de bovenste 7. Hoe komen die daar? Hoe schakel ik die uit? Register moet niet nodig zijn.

Grote kans dat die in het register staan, net als alle andere 100.001 configuraties van Windows.
Give it a try.....

Ja, die werkwijze dat mensen dat soort dingen in het register moeten doen is idioot en gestoord. En inderdaad het klopt, op internet staan tig registervideo's.

Beste Microsoft, deze werkwijze is schandalig. U hoort die items zonder toestemming al helemaal niet toe te voegen en als u dat al doet zorg dan dat klanten ze via een instelling snel kunnen uit te schakelen.

Huh? Windows bestaat uit (zeg maar) 100.001 mogelijkheden, en omdat je met één mogelijkheid niet blij bent, en die uit wilt schakelen, moet je het register in. Maar dat vind je weer onzin?

Dus zou Microsoft dan een tool moeten maken al die 100.001 features in- en uitschakelbaar te maken? Dat doet het register dus al. Vergeet niet dat jij niet de enige gebruiker bent die Windows gebruikt, maar wees wel blij dat ze een oplossing hebben. Ook al is het geen riante oplossing.

Met de tool in #3 zou je ze moeten kunnen uitschakelen.
Werkt hier prima.

Met de tool in #3 zou je ze moeten kunnen uitschakelen.
Dus je weet het niet zeker.

Werkt hier prima?

Laat eens zien hoe de eerste zeven dan omschreven zijn in dat programma.

@Aar
Ik heb niet om die toevoegingen gevraagd. Als een programma dat vraagt of je kunt het onder voorkeuren aanvinken dan is dat heel wat anders. Je kunt je toch voorstellen dat die lijst als maar langer en onwerkbaar wordt.

Volgens mij is Microsoft een felle tegenstander dat mensen in het register gaan werken. Microsoft zegt dan altijd pas op het systeem wordt instabiel en/of de pc werkt helemaal niet meer.

Laatst bewerkt:
Geen idee.
Denk eraan dat de entries in een context menu voor iedereen anders kunnen zijn.
Die bovenste 7 van jou heb ik niet, de bijbehorende programma's zelf ook niet.
Vandaar ook "zou".

Als ze überhaupt niet herkenbaar zijn, hoe wil je dan de juiste uitschakelen?

In Winaero heb ik er één van de zeven concreet gezien en uitgeschakeld. Volgens mij die van Clipchamp.

Als je de tool waar ik naar verwees start zullen ze bij jou wel te zien zijn.

Terug
Bovenaan Onderaan