Blue Screen of Death na vijf dagen IE8. Toeval of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ron_EL_Corredor

Gebruiker
Lid geworden
20 apr 2007
Woensdag 29 april 2009 heb ik Internet Explorer 8 geïnstalleerd (bij automatische update van Windows XP). 's Avonds 4 mei 2009 kreeg ik een Blue Screen of Death bij het aanklikken van een ander tabje in IE8. :shocked:

Omdat de BSoD slechts een halve seconde in beeld was en de laptop opnieuw opstartte, kon ik niet zien wat de foutmelding was. (De automatische restart na BSoD heb ik nu uitgeschakeld).

De laptop met Windows XP is 2,5 jaar oud, ik heb een half jaar geleden 1 GB intern geheugen vervangen door 2 GB intern geheugen. De afgelopen anderhalve maand heb ik geen software geïnstalleerd behalve de automatische updates van XP, Office 2003 en Norton Internet Security 2009. Ik geloof dat Adobe Acrobat reader een maandje geleden ook een update had.

Ik weet dat er alternatieve browsers (zoals Firefox) zijn maar ben altijd erg tevreden geweest met IE6, IE7 en (slechts) 4 dagen met IE8. Ik heb bewust op de uitrol via de automatische update gewacht in plaats van IE8 zelf te downloaden op de Microsoft-website, juist om kinderziektes te voorkomen.

Gelukkig had ik alleen Outlook en IE8 openstaan en geen belangrijke, nog niet opgeslagen documenten.

Dit is de eerste BSoD die ik gehad heb.
- Komt dit door de nieuwe IE of door hardware wat aan het kapot gaan is?:(
- Hoe kan ik nagaan wat de foutmelding/aanleiding van de BSoD was?
- Zijn er meer mensen met dit probleem?
- Hoe kan ik dit voorkomen?
- Is teruggaan naar IE7 een goed advies?

Laatst bewerkt:
Vóórdat je zelf gaat sleutelen aan je systeem, vraag Microsoft om raad. Je hebt binnen 1 dag een antwoord van een Microsoft techneut als je hier je vraag stelt. Die techneut helpt je vervolgens verder, net zolang totdat het weer werkt.

Antwoord van Microsoft

Ik heb contact gehad met een techneut van Microsoft support.
Door luiheid heb ik mijn openingspost gecopy-paste in de klachtomschrijving.
Hierop kreeg ik de o.a. het volgende antwoord:

-------------------------
- Komt dit door de nieuwe IE of door hardware wat aan het kapot gaan is?
Dit probleem wordt niet door Internet Explorer 8 veroorzaakt anders zou iedereen het zelfde probleem moeten hebben. Het is goed mogelijk dat het probleem door een driver of hardware wordt veroorzaakt.

- Hoe kan ik nagaan wat de foutmelding/aanleiding van de BSoD was?
U kunt kijken of de fout in het logboek is opgeslagen. Ik begreep dat u herstart bij systeemcrash hebt uitgezet. Als het goed is kunt u bij de volgende BSOD de foutcode opschrijven. Hebt u nog een BSOD gehad na het uitschakelen van de herstart na systeemcrash optie?

- Zijn er meer mensen met dit probleem?
Niet bij ons bekend. Na een Windows update komt een BSOD eigenlijk nooit voor. Soms lijkt het probleem door een update te zijn ontstaan, maar dat komt denk ik omdat er regelmatig updates geïnstalleerd worden waardoor de kans groot is dat mensen het verband tussen een update en BSOD gaan leggen.

- Hoe kan ik dit voorkomen?
Een BSOD is eigenlijk niet te voorkomen. Je komt er pas achter wanneer het te laat is. Een BSOD kan ook veel verschillende oorzaken hebben.

- Is teruggaan naar IE7 een goed advies?
U geeft zelf al aan dat BSOD’s op het moment niet meer voorkomen. Dit geeft al aan dat het niet aan de update heeft gelegen of dat het probleem bij Internet Explorer 8 ligt. Anders moet de BSOD terug blijven komen.

Bij het inzien van de logboeken zag ik het volgende:

Om 20:02:09 een Save Dump:
De computer is opnieuw gestart na een foutencontrole. Foutencontrole: 0x1000008e (0xc0000047, 0x804fcf44, 0xb45d33d8, 0x00000000). Er is een dump opgeslagen in: C:\WINDOWS\Minidump\Mini050409-01.dmp.
Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.

Na een mail naar de techneut hierover kreeg ik de volgende reactie:
Het is moeilijk om te zeggen of de foutcode 0x1000008e in het BSOD stond. Als het probleem inderdaad voorkomt in IE8 dan heeft Windows niet de kans gehad om de foutcode op te slaan in het logboek. De enige manier om hier achter te komen is wachten totdat weer een bluescreen voorkomt zodat we de foutcode kunnen bekijken nu herstart na systeemcrash uitstaat. Komt er binnen korte tijd geen BSOD voor dan kunnen we niets anders doen dan het hier bij laten en concluderen dat het een eenmalig incident betreft.

Ik heb geen BSOD meer gehad na die ene van 4 mei en hoop dat het iets eenmaligs was.
De laptop functioneert nu ongeveer 3,5 dagen probleemloos met IE8.

Bij het googelen naar de foutcode concludeerde ik zelf dat het mogelijk met het intern geheugen of met de Nvidia Geforce-videokaart in de laptop te maken heeft.
Is dit een goede conclusie?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan