Blue Screen Windows 7 (ik word er echt gek van)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja, PC Wizard ken ik.

Die de (2de) link naar de MSI-site in mijn vorige posting als je nog een poging wilt doen met MSI firmware.

Tijs.

Ja, PC Wizard ken ik.

Die de (2de) link naar de MSI-site in mijn vorige posting als je nog een poging wilt doen met MSI firmware.

Tijs.
Met firmware bedoel je de BIOS neem ik aan. Ik wacht daar nog maar even mee. Vraag me af of dit echt gaat helpen..............

Default_bucket_id: Vista_driver_fault

Waarom ga je zo gemakkelijk voorbij aan het bericht van @rasengannl ?

Ik heb daar reeds op gereageerd. Hij had het erover dat ik mogelijk Windows 7 over Vista zou hebben geïnstalleerd wat dus niet het geval was.

Het is een schone installatie geweest.

Ik heb daar reeds op gereageerd. Hij had het erover dat ik mogelijk Windows 7 over Vista zou hebben geïnstalleerd wat dus niet het geval was.

Het is een schone installatie geweest.

In jouw geval zou ik op z'n minst willen weten . hoe het bij hem is opgelost . :confused:

@ronnie1: Als ik de topic-starter was geweest dan had ik gereageerd met:
a. De laatste BSOD gaat niet over VISTA_DRIVER_FAULT maar over een Memory violation. Dan terugverwijzen naar de laatste gepostte bijlage met memorydump waar dit in staat.
b. Die VISTA_DRIVER_FAULT is niet meer opgetreden sinds de drivers zijn geupdated, wel de bsod van a.

Tijs.

Tips die ik nog heb voor je (gebaseerd op tips die ik op Internet vond):
a. Installeer de 'driver' die hoort bij jouw merk + type monitor, gebruik dus niet de PnP monitor driver.
Hallo Tijs,

De rest van je bericht heb ik even verwijderd. Wat betreft dit punt.............. Er is geen Windows7 driver nodig word er gezegd over dit scherm. Kan ook geen bewuste driver ervoor vinden. Ja, een zogenaamde driver maar dan moet ik eerst weer driver detect installeren, dank je feestelijk. Ga nog wel even zoeken.

Dat er geen driver 'nodig' is weet ik ook wel, want met de PnP driver 'werkt het ook'. Het is echter voor de precieze aansturing van de monitor zinvol om een driver te hebben, en dus misschien een oplossing voor je probleem (de tip komt vanwege 'verkeerde' signalen over de video-kabel, zoals ik die ergens tegenkwam).

Je kunt trouwens die drivers wel installeren, maar dan moeten ze (afhankelijk van je instellingen) wel ondertekend zijn door Microsoft. Wellicht maakt het ook nog uit dat je een 64-bits versie gebruikt, maar dat merk je vanzelf wel.
Ik heb het getest in Vista 32-bits want ik heb hier geen W7. Getest met een Compaq P110 monitor.
Je moet dan de volgende lijn volgen, anders lukt het niet. Vetgedrukt wat afwijkt van de 'normale' manier:
Open Apparaatbeheer
Rechtsklikken op de monitor en kiezen voor Stuurprogramma's bijwerken
"Op mijn computer naar stuurprogramma's zoeken"
"Ik wil kiezen uit een lijst met apparatuurstuurprogramma's op mijn computer"
Knop "Bladeren"
Blader naar de map waar je de monitordriver hebt uitgepakt/opgeslagen.
Kijk of je de 'driver' kunt installeren. Wellicht krijg je nog meldingen dat het niet ondertekend is e.d., dan 'toch doorgaan' o.i.d. kiezen als dat kan/lukt.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ja maar er is geen specifiekje driver voor Windows7. Ik wil het wel proberen met de drivers die ik nu heb voor de andere besturingssystemen................

Wat anders : ik heb nu ook de Catalist Software geïnstalleerd en op de tabbladen VIDEO en VIDEOconverter zie ik dingen die ik mogelijk uit moet schakelen? En ATI overdrive........ Zie de 3 attachments.

Bij video zie ik op de verschillende tabbladen van video "toepassingsinstellingen gebruiken". Dat staat standaard aangevinkt. Moet dat uit of?

Bij VIDEOconverter zie ik "versnelling inschakelen" aangevinkt...................... Moet dat uit?

En er is ook een tabblad genaamd "ATI overdrive". Daar kan ik niets instellen, alles staat in het grijs...........

Ik reken weer op je hulp (alsjeblieft)ATI_3_overdrive.jpgATI_2_VIDEOconverter.jpgATI_1_VIDEO.jpg

Groeten,
Johan

Zoals je kon zien staat er ook de knop "Basis" (en Beginwaarden). Klik daar dus op en kijk of je weer wat (extra's) kunt doen. In mijn instructies praat ik erover dat zoveel mogelijk er géén (gebruikers-)instellingen in werking moeten zijn (vandaar het verhaal over het verwijderen van profielen etc. in het CCC).

Dat er geen monitor-'drivers' zijn die voor Windows 7 zijn is normaal. Je zult dus inderdaad met de laatste versies moeten werken die je kunt vinden (dus liefst Vista of XP; ouder dan die Windows-versies liever niet).

EDIT: Ik zie dat er nu al 48 graden van toepassing zou zijn (eerste schermafdruk). Dat lijkt me al behoorlijk veel. Is je pc wel stofvrij etc.?

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Zoals je kon zien staat er ook de knop "Basis" (en Beginwaarden). Klik daar dus op en kijk of je weer wat (extra's) kunt doen. In mijn instructies praat ik erover dat zoveel mogelijk er géén (gebruikers-)instellingen in werking moeten zijn (vandaar het verhaal over het verwijderen van profielen etc. in het CCC).

Dat er geen monitor-'drivers' zijn die voor Windows 7 zijn is normaal. Je zult dus inderdaad met de laatste versies moeten werken die je kunt vinden (dus liefst Vista of XP; ouder dan die Windows-versies liever niet).

EDIT: Ik zie dat er nu al 48 graden van toepassing zou zijn (eerste schermafdruk). Dat lijkt me al behoorlijk veel. Is je pc wel stofvrij etc.?

Succes,

Tijs.
Ik heb de driver van mijn monitor kunnen installeren :thumb:Wat je opmerking over die 48 graden betreft........vraag me af of dit echt over mijn PC gaat en/of dat niet iets is als voorbeeld bedoeld...... Ik zie dat de temperatuur van mijn chassis slechts 37 graden is. Maar mogelijk is dat wat anders. Misschien kan ik dat met PC Wizard bekijken? Ik denk dat we op de goede weg zijn.

Ik zou verwachten dat PC Wizard uitsluitsel kan geven of die 48 graden C een 'eerlijke' voorstelling van zaken is. Overigens verwacht ik dat wat je in CCC liet zien de échte temperatuurwaarden van je grafische kaart zijn, en dus niet een of ander 'voorbeeld-'/nep waarde.
Uit dat je kast/chassis 37 graden is kun je niet concluderen dat de grafische kaart niet 48 graden kan zijn...

Mooi dat het gelukt is om die monitor-drivers te installeren.

Het wordt zo wel een lange discussiedraad... :rolleyes:

Tijs.

Ik zou verwachten dat PC Wizard uitsluitsel kan geven of die 48 graden C een 'eerlijke' voorstelling van zaken is. Overigens verwacht ik dat wat je in CCC liet zien de échte temperatuurwaarden van je grafische kaart zijn, en dus niet een of ander 'voorbeeld-'/nep waarde.
Uit dat je kast/chassis 37 graden is kun je niet concluderen dat de grafische kaart niet 48 graden kan zijn...

Mooi dat het gelukt is om die monitor-drivers te installeren.

Het wordt zo wel een lange discussiedraad... :rolleyes:

Tijs.
We gaan door tot het gaatje Tijs :d We zijn toch goed op weg (hoop ik). Ik hou je op de hoogte.

Johan

Ik heb het gecontroleerd met PC wizard en er staat nu 49 graden, hetzelfde als in de Catalist software. Je hebt dus gelijk, de waarden kloppen. Is die 49 graden echt al behoorlijk veel? Hoeveel zou dat dan "normaal" moeten zijn?

Ik ga proberen om mb.v. de opmerkingevn van "Viscount" de temperatuur te verlagen............

Wat me bijstaat is dat voor een grafische chip max. zo'n 70-80 graden C acceptabel is. Daar zit je nu natuurlijk (nog) onder, maar het gaat erom wat er gebeurt als je de zaak belast.
Voor harde schijven geldt max. 55 graden C.

Tijs.

Tips die ik nog heb voor je (gebaseerd op tips die ik op Internet vond):
a. Installeer de 'driver' die hoort bij jouw merk + type monitor, gebruik dus niet de PnP monitor driver.
b. Zet in Catalyst Control Center de monitor-instellingen op standaard, verwijder alle evt. aangemaakte profielen etc.
c. Installeer Driver Sweeper, maar gebruik het nog niet.
Deïnstalleer je drivers, de pc moet hierna worden geherstart. Start de PC in Veilige modus, en draai Driver Sweeper om alle mogelijke resten ATI driver(s) te verwijderen.
Herstart de pc in 'normale' modus. Zal er grafisch niet mooi uitzien, maar daar zul je al ervaring mee hebben.
Installeer je driver opnieuw.
d. Als je maar 1 monitor gebruikt maar wel 2 aansluitingen op je grafische kaart hebt, zet de ondersteuning voor de 2de monitor uit in het Catalyst Control Center. Zet daarna de secondary graphics controller uit in Apparaatbeheer, onder Beeldschermadapters.
e. Windows Classic thema instellen op het Bureaublad. Als Aero ook beschikbaar is in jouw versie van Windows: Uitschakelen.
f. Start de pc helemaal op en log in. Log daarna weer uit en weer opnieuw in.
g. Upgrade BIOS firmware van het moederbord.
h. deze webpaginap, de tip van "Viscount", die begint met "This worked for me for a HD 5770."
i. Het uitschakelen van de service "AMD External Events Utility" in [Windows-toets]r toetscombinatie -> services.msc
j. Herstart de pc in Veilige modus, en hernoem atikmdag.sys naar atikmdag.sys.old. Ik ga ervan uit dat het bestand in C:\Windows\System32\Drivers staat. In principe schijnt deze (sub-)driver namelijk niet noodzakelijk te zijn.
k. Slechte voeding (onvoldoende wattage en/of niet van een goed merk). Natuurlijk kun je daar tegenin brengen dat het onder XP wél goed werkt. ;)
l. Zorg ervoor dat het RAM geheugen in de pc van hetzelfde merk + type zijn. Liefst RAM geheugen dat op de lijst staat van geheugen dat op je moederbord is getest door de moederbordfabrikant. Meestal is er een lijst van beschikbaar in de handleiding (ook wel QVL geheten).

Hopelijk levert dit wat op. Mijn opties zijn verder uitgeput.

Tijs.
Hoi Tijs,

Ik heb vrijwel alles gedaan nu behalve G. En bij J had ik toch echt die atikmdag.sys driver nodig. Nadat ik het systeem had opgestart kwam ik direct in VGA modus terecht en werd er melding gemaakt dat ik een stuurprogramma voor mijn kaart moest installeren............... K en L heb ik nog niet gedaan maar zijn volgens mij niet echt nodig......................

Ik ga wel testen. De truc van "Viscount" bij H heb ik ook uitgevoerd. Ik zie geen drastische wijzigingen in de temperatuur van de videokaart hoewel dit volgens Viscount met zo'n 6 a 7 graden direct zou moeten afnemen.................

Als ik video ga bekijken in full screen zal ik de temperatuur van mijn videokaart via PZ Wizard in de gaten houden.

Mocht ik weer BSOD's krijgen dan is het einde verhaal en koop ik een andere videokaart. Wat een ellende met die ATI kaarten. Als ik nou de enige was maar zovelen hebben dit probleem..........

Ik hou je op de hoogte!

Johan

[...]De truc van "Viscount" bij H heb ik ook uitgevoerd. Ik zie geen drastische wijzigingen in de temperatuur van de videokaart hoewel dit volgens Viscount met zo'n 6 a 7 graden direct zou moeten afnemen.................[...]

Dat heb je verkeerd gelezen: Er staat dat (als je dat aangepast profiel activeert) dat de idle temperatuur met 6 tot 7 graden toeneemt. Lees die regel nog een keer, en je ziet het:
Please note this change increases graphic card temperature by 6 to 7 degrees C at idle.

Hopelijk blijven de bsod's weg, maar zekerheid is er niet.

Tijs.

Hallo Tijs en anderen,

Ik begin blij te worden maar één zwaluw maakt nog geen zomer. Deze ochtend heb ik 1 uur en 10 minuten nagenoeg op full screen video gekeken vanaf een DVD zonder een BSOD :d

Mijn processor had een activiteit van gemiddeld zo'n 4% en de temperatuur van mijn videokaart was gemiddeld zo'n 47 graden. Hij werd niet warmer tijdens het afspelen van de video.

Wat ik alleen vreemd vind is het volgende n.a.v. de tip van "Viscount". Ik heb exact gedaan wat hij schreef, althans dat denk ik. Als ik echter in de instellingen bij ATI overdrive kijk in Catalist dan zie ik dat ik wat betreft geheugenklokinstellingen nooit meer dan 550 kan instellen. Viscount heeft het over 900................. Dat heb ik exact als zodanig opgegeven in het profiel met kladblok aangepast en dit gesaved en ook actief gezet, dus "Want_0" value="90000". Als je naar de huidige waarden kijkt in ATI overdrive dan zie je dat bij GPU klok 400 Mhz staat en bij Geheugenklok 405 Mhz :confused: Dat heeft dus in mijn geval geen zin en effect, of???

Ik heb idd bij "CoreClockTArget_0" de waarde op 40000 gezet. Wat bedoelt hij eigenlijk met previous should be "15700". Misschien dat je dat nog even alsjebleift zou willen toelichten hoe dat nu zit en hoe dat moet.

Ik heb de profile even gerenamed naar txt anders kon ik hem niet uploaden.

Johan

Bijlagen

• ATI_overdrive.jpg
    ATI_overdrive.jpg
    48,3 KB · Weergaven: 35
  • Stabiel2.txt
    Stabiel2.txt
    15,4 KB · Weergaven: 26
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan