• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Boekhouding formules

Status
Niet open voor verdere reacties.
in welke cel staat dan de formule die, volgens jou, fout gaat en wat dient dan , volgens jou, de uitkomst te zijn.

In deze laatste update, rechtsboven, onder saldo, links naast (Eigenaar).
Daar hoort nu te staan: - €5.000.
Uitleg: 4.600 geïnvesteerd is voor de investeerder een uitgave en dus -4600 euro.
Daarna is er 200 euro terugbetaald aan de investeerder en dat is ALLEEN voor de investeerder een positief getal, dus dan wordt het (NEG.) € 4.600 + (POS.) € 200 = (NEG.) € 4.400.
Daarna is er weer 600 euro geïnvesteerd door de investeerder en dit is voor hem weer een negatief getal want het KOST hem geld, dus dan krijg je dit: (NEG.) € 4.400 - (NEG.) € 600 = (NEG.) € 5.000.

Snap je wat ik aan het doen ben zo?
Dit is slechts voor mij de eigenaar een manier om snel te kunnen zien wanneer ik winst ga maken in de toekomst. (wanneer ik dus van de - naar de 0 ga en dan alles in de + is winst.

r2=ALS(SOM(F5:F999)="";"";SOM.ALS(C5:C999;"Investering";F5:F999)-SOM.ALS(C5:C999;"Afbetaling";M5:M999))

of als het een negatief bedrag dient te zijn (volgens jou)

r2=ALS(SOM(F5:F999)="";"";SOM.ALS(C5:C999;"Investering";F5:F999)-SOM.ALS(C5:C999;"Afbetaling";M5:M999))*-1

Snap je wat ik aan het doen ben zo?

Nee

Dit is slechts voor mij de eigenaar een manier om snel te kunnen zien wanneer ik winst ga maken in de toekomst. (wanneer ik dus van de - naar de 0 ga en dan alles in de + is winst.

en wat als je door het aflossen, rood staat op de bank. Maak je dan winst ???

Laatst bewerkt:
Dit levert -5000 op:
Code:
=SOM.ALS(C5:C999;"Afbetaling";M5:M999)-SOM.ALS(C5:C999;"Investering";F5:F999)
De test of de uitkomst van SOM gelijk is aan "" heeft niet zoveel zin: dat zal namelijk nooit het geval zijn.
Je krijgt OF een getal OF een fout, maar nooit een "".

Thanks marcel! die van jouw doet het direct!

Ik zal nog even een poging wagen om de formule uit te leggen.
Je runt een bedrijf, jij bent de eigenaar maar jij en je bedrijf zijn gescheiden van elkaar bij een B.V.
Dus jij als investeerder van je bedrijf investeert geld, dit wil je appart berekenen net zoals je het saldo van je bedrijf apart wilt berekenen. En dat is precies wat ik hier doe.
Ik als eigenaar/investeerder kan precies zien dat ik nu 4600 + 600 euro heb geinvesteerd en 200 terug heb gekregen van mijn bedrijf, dat is netto -5000.
Het is negatief omdat het een uitgave is voor de investeerder.
Het bedrijf zelf ziet de investering als een opbrengt om juist uit te geven daarom ziet het er voor het bedrijf anders uit.

Volgende vraag.

Ik heb een winst en verlies rekening en ik wil een formule hebben waarin dit gebeurt:
ander tablad (kasboek) en dan zoeken in rij C naar "Inkoop" en dan als die allemaal gevonden zijn het totaal bedrag berekenen vanuit rijen: J+K+D+L (de kosten dus, maar niet totaal kosten) en dit vervolgens in die cel laten verschijnen.

Hoe gaat dit met meerdere cellen?

Met het gevaar een "reprimande" te krijgen allereerst een aantal vragen:
- waarom wil je uit verschillende kolommen optellen als je per rij al een totaal hebt staan (in kolom M)?
- gaat het over kolom C waar "Inkoop" staat?
- waarom moet kolom D meegenomen worden in het resultaat (in deze kolom staan geen bedragen)?
- waarom worden bedragen niet afgerond (je geeft bedragen neem ik aan per cent uit)? Het totaal van Inkoop komt nu op € 2971,12924303314
- waarom werk je niet met een tabel zoals ook al eerder gesuggereerd?

Formule:
Code:
=SUMIF(Kasboek!$C$4:$C$22;"Inkoop";Kasboek!$M$4:$M$22)

Let op: Deze formule werkt dus over een beperkt bereik. Als je met een tabel werkt zal dit bereik automatisch uitgebreid worden. Anders moet je of een willekeurig groter bereik kiezen met als gevaar dat je hier ongemerkt overheen gaat of je moet overal de volledige kolommen gebruiken met het gevaar dat e.e.a. trager gaat reageren. Als je alle kolommen toch apart wilt optellen zul je deze formule moeten uitbreiden met meerdere SUMIFs; dus =SUMIF(eerste)+SUMIF(tweede)+SUMIF(derde)

Hoi, ik lees het bericht nu pas, maar ik zal ze proberen uit te leggen.
Ik wil namelijk een winst en verlies rekening maken en dan alle kosten niet onder 1 kopje samenvatten maar meer inzicht krijgen in verschillende kosten en daarom ga ik die apart soorteren en dus berekenen, daarom wil ik een formule gebruiken die zoekt naar een categorie (zoals import) en dan moet hij het bedrag pakken die daarnaast staat en alle importkosten bij elkaar optellen zonder al die andere erbij op te tellen. Daarom zijn die totalen niet van toepassing. HEt is fijn om te zien hoeveel totaal kosten je hebt, maar ik wil ook zien hoeveel totaal ik aan import heb uitgegeven dat jaar, en ook bijvoorbeeld hoeveel ik per jaar heb uitgegeven aan vooraad of algemene kosten.

Ik begrijp even niet hoe je aan dat totaal komt met die afrondingen.

Ook begrijp ik niet wat je dan met tabel bedoeld, heb je een voorbeeldje voor mij?

Tevens heb ik heel veel zitten sleutelen aan het bestandje dus bij deze de laatste update.
Bekijk bijlage 274487

Zoals je ziet op de W&V tablad in die gele cel, het werkt.
Alleen nu moet er nog iets in de formule zodat er ook naar de datum wordt gekeken. Zodat in de rij januari ook alleen de bedragen van januari komen te staan en dan in februari de uitgaven van februari.

Alles zo duidelijk?

M.i. zou dit de formule zijn in de huidige situatie:
Code:
=SUMPRODUCT(--(Kasboek!D8:D25="Voorraad")*(Kasboek!L8:L25)*(MONTH(Kasboek!B8:B25)=COLUMN()-3))

Ik heb een tabel ingevoegd op de tab "Kasboek". De opmaak heb ik even gelaten voor wat het is. Je zult zien dat bovenstaande formule dan is gewijzigd naar:
Code:
=SUMPRODUCT(--(Table1[Categorie]="Voorraad")*(Table1[Euro (incl.)])*(MONTH(Table1[Datum])=COLUMN()-3))
Ofwel, je bent van de harde regelverwijzingen af. Op het moment dat je een regel toevoegt wordt ook deze regel automatisch meegenomen in de formule.
Overigens kun je natuurlijk de naam van de tabel aanpassen naar iets logischers dan "Table1"

Als laatste heb ik in de totaalcellen de werkelijke waarde getoond (de weergave gewijzigd naar een weergave met iets meer decimalen).

Bekijk bijlage Test (1).xlsx

Dank je hartelijk voor het voorbeeldje en nu weet ik dus ook wat jullie met tabel bedoelde.
Zou het ook zo gemaakt kunnen worden dat alles wel wordt gesorteerd maar dat je alleen een dropdown menu > hebt bij category, betaalwijze en % btw?

Kun je mij uitleggen hoe die formule dat ziet of het januari is en dan die alleen van januari pakt want ik zie niet het woord januari in de formule terug...

En wat is er dan anders aan mijn waarde en de werkelijke waarde? alleen de decimalen?

En bedankt voor de mooie formule :thumb:

Ook vroeg ik mij af hoe je de operationele kosten kunt berekenen, pas optellen als er ook maar 1 ding is ingevuld in alle cellen daarboven als er niets is ingevuld dan 0 rekenen.
Dus hoe check je of er 1 cel van 10 cellen ofzo is ingevuld?

Laatst bewerkt:
Kun je mij uitleggen hoe die formule dat ziet of het januari is en dan die alleen van januari pakt want ik zie niet het woord januari in de formule terug...

Code:
=SUMPRODUCT(--(Kasboek!D8:D25="Voorraad")*(Kasboek!L8:L25)*([COLOR="#FF0000"]MONTH(Kasboek!B8:B25)=COLUMN()-3[/COLOR]))

Het rode deel regelt dat, immers januari staat in kolom 4 (= D), maar heeft maandnummer 1: 4-3=1

Dank voor de uitleg Haije. Ik heb dit bewust gedaan zodat je de formule gemakkelijk door kunt kopiëren naar de kolommen ernaast.

Het dropdownmenu krijg je er in een tabel gratis bij voor alle kolommen. Ik kan mij niet voorstellen dat er een mogelijkheid is om dit per kolom te schakelen. Ik kan mij ook niet goed voorstellen waarom je dat zou willen.

Het verschil is idd. de decimalen. Je krijgt neem ik aan een bedrag binnen met een nauwkeurigheid in centen. Het heeft dus geen zin om te gaan rekenen met x cijfers meer achter de komma. Sterker. Je gaat gegarandeerd tegen afrondingsverschillen aanlopen.

Ik weet ook niet waarom je pas zou willen optellen als een waarde is ingevuld. Of ik begrijp het verkeerd. Als je 9 keer 0 optelt wordt het antwoord nog steeds 0. Controle of niet. Maar goed. Je zou het zo kunnen doen:
Code:
=IF(MAX(D18:D26)=0;0;SUM(D18:D26))

Haha ja soms kan ik het wel eens heel moeilijk maken. Ik had eerst andere cel opmaak waardoor er "" dus niets in het veld stond, nu heb ik daar € - van gemaakt en dan kan het indd simpelweg gewoon met =SOM() zonder ALS dus.

Ik vind die tabellen maar niks, ziet er ook niet mooi uit en ik zou het alleen bij die 3 rijen gebruiken dus daarom vroeg ik dat ook.

Maar goed het schema gaat nu na die formule er al een stuk strakker uit zien, MERCI!

Ik zit met nog een vraag.
Ik heb 3 cellen naast elkaar, de 1e is leeg, de 2e heeft deze formule:
Code:
=ALS(W8="";"";D8*L8)
En de 3e heeft deze:
Code:
=ALS(W8="";"";SOM((D8*S8)-SOM(W8*O8)))

Als ik dus in de 1 cel een getal invul dan rekend hij in cel 2 de inkoopwaarde uit van het hele product, dit werkt prima. Alleen als ik een - invul (een nul als het ware) dan krijg ik een error, ik wil in die 2e cel dat er dan $ - komt te staan. Maar hoe?

En in cel 3 precies hetzelfde, als er in cel 1 een - staat dan $ - in cel 2 en cel 3.

Code:
=ALS(W8="-";"-";D8*L8)
probeer het dan hier eens mee

Ja dat had ik ook al gedaan maar het probleem is als je dit invuld en er staat niets in de 1e cel dan vult hij wel al automatisch deze cel in en ik wil dat die leeg blijft dan. (zelfs zonder - erin)
Lijkt mij dat het moet met een dubbele ALS (ALS(ALS( maar dat begrijp ik gewoon weg niet.

Code:
=als(w8="";"";als(w8="-";"-";d8*l8))

Super! soms kan het zo makkelijk zijn he als je het weet.

Ik zie dat 1 ding op dat tablad nog niet wil werken.
Als in 1 cel een waarde komt te staan (voorbeeld: 1000) en in de cel daarnaast 900 dan moet die laatste cel rood worden gemaakt met voorwaardelijke opmaak, maar als die laatste cel boven de 1000 is dan moet die gewoon zo blijven zoals die is.
Het probleem is hoe pas ik dit toe op een hele rij, wat wordt dan de formule voor in voorwaardelijke opmaak?

zet dit eens in de voorwaarde bij voorwaardelijke opmaak

Code:
=als(en(B1<A1;B1<1000))

de celadressen aanpassen aan je sheet.

Zo bedoelde ik het niet. hier heb je een voorbeeldje. Bekijk bijlage 274741

Helemaal rechts, als ik een waarde invoer bij giften dan wordt de inkoopwaarde automatisch berekend voor een nieuwe bestelling, dit bedrag moet ik dus overhouden van de 1e inkoop die verkocht is. Want anders kan ik niet dezelfde hoeveelheid inkopen bij de 2e bestelling.
Dus als ik er een paar gratis weggeef dan komt er een formule in de 3e rij die laat zien totale omzet - kosten van de # giften = de nieuwe winst die je overhoud.
Van die nieuwe winst moet ik dus een nieuwe voorraad inkopen en daarom moet die nieuwe winst gelijk of hoger zijn als de (totale) inkoopwaarde.
En als die gelijk is of hoger moet hij gewoon zwart blijven maar zodra die lager is als de inkoopwaarde dan moet de nieuwe winst dus ROOD worden.
Dit lukt mij wel zelf, het probleem is echter dat ik dan 999 keer een voorwaardelijke opmaak moet maken omdat ik geen formule ken die gelijk dit kan toepassen op de hele rij.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan