boot cd - partities?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hjthelper

Gebruiker
Lid geworden
8 apr 2006
Hoi,

Weet niet zo goed of dit de juiste plek is maargoed:

Ik heb dus Win. Vista, en wil graag dual-booten zodat ik Vista heb en XP.

Nu heb ik dus maar 1 HDD, en ik kan niet een partitie maken op de harde schijf als ik momenteel die gebruik (in gebruik error dus,) - Nu had ik een Acronis Disk Director Suite BOOT-CD. Deze laad wel, maar dan krijg ik de error dat er geen harde schijven zijn gevonden :S

Het is een SATAII harde schijf: Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB

Is er een manier om die Acronis te laten werken? of een ander programma waarvan zeker is dat die werkt (boot-cd dus om te partitioneren)? Heb niet heel veel cd's, en iedere keer een cd branden --> zien dat het niet werkt is ook zo zonde :P

Alvast bedankt,

- Niels

Ik adviseer je om geen software van derden te gaan gebruiken.
Ook al heb je maar 1 hdd, je kan de partitie verkleinen (schijfbeheer) en de vrij gekomen ruimte gebruiken voor een tweede partitie waarop je dan XP gaat zetten.

Advies: als je gelegenheid hebt, kopieer je persoonlijke bestanden naar een RW of naar een andere pc en begin helemaal opnieuw (schone installatie)

Installeer éérst XP en pas daarná Vista.

Ik adviseer je om geen software van derden te gaan gebruiken.
Ook al heb je maar 1 hdd, je kan de partitie verkleinen (schijfbeheer) en de vrij gekomen ruimte gebruiken voor een tweede partitie waarop je dan XP gaat zetten.

Advies: als je gelegenheid hebt, kopieer je persoonlijke bestanden naar een RW of naar een andere pc en begin helemaal opnieuw (schone installatie)

Installeer éérst XP en pas daarná Vista.

Hoi pasja,

Ik zou het graag via de Windows.. ding zelf willen doen, maar dit lukte mij dus niet. Heb het net nog een keer geprobeerd, en heb 20-30 mins gewacht, kwam daarna terug om even te kijken, staat er de foutmelding:

Beheer van Logische schijven
<KRUIS> Toegang Geweigerd.

:(

- Niels

EDIT: heb even een screenshot gemaakt:
partitie11zb0.jpg

Laatst bewerkt:
Bij welke muisactie (en waarop staande) verschijnt deze melding exact?

Hoeveel vrije ruimte heeft de schijf?

Heb je adm. rechten?

Hoi Pasja,

1. Volume verkleinen. Dan doe ik gewoon de standaard opties:
partitie22xg9.jpg
<-- screenie

2. 566,03GB (nog 81%),
3. Jup, en heb ook UAC uitgeschakelt. Alles gaat via adm. rechten ^^

- Niels

Mogelijk zit het probleem in de kleine hoeveelheid beschikbare giga's. Het was je al opgevallen dat er "slechts" 7 giga vrij gemaakt kan worden?

Als de partitie manager ongeveer hetzelfde werkt als schijfdefragmentatie, dan zou dat de oorzaak kunnen zijn. Defrag heeft namelijk 15% vrije schijfruimte nodig om uberhaubt te kunnen starten. Als dus die partitiemanager soortgelijk werkt, dan zou dat dus de oorzaak kunnen zijn.

Om dit uit te proberen moet je boven de button "verkleinen" kijken in je laatste screenshot.

Als je het virtuele geheugen op 25 mb en 25 mb zet (0 is dacht ik niet toegestaan) én je schakelt systeemherstel op alle schijven uit, dan denk ik dat er een heel andere verkleinwaarde binnen schijfbeheer te zien zal zijn.

Hoi pasja,

Ik snap niet helemaal wat ik nu moet doen. Boven verkleinen? welke knop?

Waarom er slechts 7gig kan weet ik niet. Er is nog zeker zo'n 566GB over. (van de 750GB)

Om verder wat info te geven:

Win Vista x64 Ultimate
4GB DDR2 RAM (Kingston)
CPU: E8400 @3.6Ghz
Er word momenteen zo'n 38% gebruikt van het geheugen. Na een verse reboot is dat 28-32%.

Systeemherstel stond/staat al uit. Vind ik sowieso een *beep* optie, dus die heb ik vanaf het begin al uit gehad.

Hier kan ik uit kiezen:
partitie33jq7.jpg

Alvast bedankt,

- Niels

Zet het wisselbestand op 25 / 25 mb, start opnieuw op en probeer het nog eens.

Helaas :(

Denk dat het ook alleen kan via zo'n boot-cd-partition-manager.. Weet je daar geen goede (gratis) van?

Alvast bedankt,

- Niels :)

@ pasja: waarom raadt je de ts af om geen programma's te gebruiken van derden om te gaan partitioneren?
Ik vraag het gewoon maar omdat ik niet goed begrijp waarom juist niet...
Ik zie juist veel dat er dergelijke problemen mee zijn en dat het dan met andere (ook gratis programma's) dan alles perfect gaat om te partitioneren.

Wel Hjthelper ik zou je het programma "easeus partition mananger" aanraden dit is een gratis programmatjes en daarmee zou alles gewoon simpel en vlot te partitioneren zijn :thumb:

@ pasja: waarom raadt je de ts af om geen programma's te gebruiken van derden om te gaan partitioneren?
Om de doodeenvoudige reden dat het binnen systeembeheer / computerbeheer / opslag (zoals TS het scherm reeds meerdere malen heeft gepost) gewoon moet kunnen. Het feit dat het niet kan is belangrijker dan externe software gebruiken.
Gewoon uitzoeken wáárom hij geen toestemming krijgt en daarna de Vista verkleinoptie gebruiken.
Waarom geen software van derden? Omdat het niet nodig is en zéker nu er kennelijk problemen zijn met schijfbeheer binnen Vista zou ik bloed en bloednerveus worden bij het gebruik van software van derden. Er is kennelijk softwarematig thans iets niet in orde bij TS.
Dan software van derden eroverheen gooien is schreeuwen om ellende.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Voordat ik het ga proberen, ben ik hierover benieuwd. Ik zie vaak dat het gaat (ook op de programma's die jullie nu aanraden) via de "unallocated space " - deze heb ik dus niet. Ik heb tijdens te installatie alles gebruikt, en die "unallocated space" toegevoegd aan de C:\. Daarom gaat het denk ik ook niet via Windows.

Is dit geen probleem met deze programma's?

- Niels

Hoi,

Voordat ik het ga proberen, ben ik hierover benieuwd. Ik zie vaak dat het gaat (ook op de programma's die jullie nu aanraden) via de "unallocated space " - deze heb ik dus niet. Ik heb tijdens te installatie alles gebruikt, en die "unallocated space" toegevoegd aan de C:\. Daarom gaat het denk ik ook niet via Windows.

Is dit geen probleem met deze programma's?

- Niels

Nee, da's niet aan de orde. Vista kan gewoon niet gebruikte (vrije) ruime afsnoepen van een partitie waarna je een nieuw eenvoudig volume kunt aanmaken.

Advies : zoek uit wáárom je niet mag verkleinen i.p.v. derden software te gaan gebruiken. Windows meldt niet voor niets dat je geen toestemming hebt, er ís dus íets aan de hand.

Heb het net nog in veilige modus geprobeerd.. Dit werkt ook niet :( Precies dezelfde foutmelding.

- Niels

Daarom moet je dus juist op zoek gaan naar de oorzaak. Er is "iets" mis : rechten of een andere oorzaak, maar de oorzaak voorbij lopen en software van derden installeren is m.i. momenteel geen verstandige optie.

Ik heb nog even wat ge-Googled en alles wijst er toch op dat je huidige inlog géén adm. rechten bevat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan