Boot-problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

IVENOKKID

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2006
Beste Lezers,

Mijn dell PC start niet op met cd-rom ondersteuning,
Ik wil mijn PC formateren met een Bootdisk (CD),
Nu heb ik het nodige in mijn BIOS aagepast (denk ik),
Maar dat schijnt niet te werken,
Ik krijg het niet voor elkaar om de CD te laten functioneren tijdens het opstarten!

Help mij!

je doet de cd erin en dan ??

1. cd (ik zie net dat het een dvd is sorry!) erin, PC aan
2. computer laad gewoon op tot het aanmeld scherm!

Als ik met het laden, tijdens het opstarten op F8 of iets druk krijg ik een soort van over zicht dan kan ik kiezen of ik eerst de cd wil laten lezen of dat ie gewoon de harde schijf moet lezen (normaal opstarten zegmaar)
Als ik dan besluit om de cd (DVD) te laten opstarten als eerst krijg ik dit bericht : "primary hard disk 1 not found, Strike the F1 key to continue, F2 to run the setup utility"

normaal is het zo dat je overal van afblijft en niet op f8 gaat drukken.
je krijgt vanzelf de vraag om op een toets te drukken....
maar een dvd zeg je...dan is het niet een legale versie van XP.
Harddisk niet gevonden......is het soms een sata schijf....dan moet je daar de drivers eerst voor opzoeken.

normaal is het zo dat je overal van afblijft en niet op f8 gaat drukken.
je krijgt vanzelf de vraag om op een toets te drukken....
maar een dvd zeg je...dan is het niet een legale versie van XP.
Harddisk niet gevonden......is het soms een sata schijf....dan moet je daar de drivers eerst voor opzoeken.

sata? data? ik heb de schijf bij de pc gekregen een aardige poos geleden ik heb hem van mijn werk overgenomen :/ toch maar binnenkort een nieuwe kopen misschien :S (LEGAAL! :-) ) Maar waar moet ik drivers voor opzoeken? en waar vind ik dat?

je schijf zou van het type sata kunnen zijn.
DVD van je werk gekregen....XP op een dvd nog nooit gezien.....

je schijf zou van het type sata kunnen zijn.
DVD van je werk gekregen....XP op een dvd nog nooit gezien.....

oké het zal wel haha nouja laat maar zitten ik vind het allemaal een beetje moeilijk en te illegaal worden in ieder geval bedankt !

SATA drivers heb je nodig in sommige gevallen anders kan het zijn dat je moederbord de HD niet herkend maar ik weet verder niet wat voor systeem je heb

dell dimension 4550
2 cd spelers 1 die dvd kan lezen
^misschien dat dat er iets mee te maken heeft :S

als het goed is zit er een recovery programma op je pc, probeer eens als je het dell logo ziet tijdens het opstarten op Ctrl en F11 te drukken en dan op Restore enteren

Houd het simpel.
Je computer heeft geen SATA schijven, louter IDE.
Tijdens het opstarten druk op F1 - Esc of Del en ga naar het bios.
Ga daar naar de tab "Boot" en zorg dat de opstartvolgorde verandert naar
1. CD/ DVD
2. Floppy
3. hdd

Sluit af met F10 en kies voor Y
Start met de XP CD in de drive en drukl snel op een toets als Windows je die keuze biedt.

Ga naar het scherm waar je partities kunt verwijderen en verwijder deze alle. Maak daarna een nieuwe aan (of meerdere) Formatteer deze en

Installeer Windows op C.

Laatst bewerkt:
Houd het simpel.
Je computer heeft geen SATA schijven, louter IDE.
Tijdens het opstarten druk op F1 - Esc of Del en ga naar het bios.
Ga daar naar de tab "Boot" en zorg dat de opstartvolgorde verandert naar
1. CD/ DVD
2. Floppy
3. hdd

Sluit af met F10 en kies voor Y
Start met de XP CD in de drive en drukl snel op een toets als Windows je die keuze biedt.

Ga naar het scherm waar je partities kunt verwijderen en verwijder deze alle. Maak daarna een nieuwe aan (of meerdere).

Installeer Windows op C.

Naar de "tab" boot? mijn bios ziet er anders en onhandig uit

(zo ongeveer: Foto: http://img.photobucket.com/albums/v245/last_halo/bios1.jpg)

De bootsequence moet je hebben, daar verander je de bootvolgorde. (Zet gelijk de datum en tijd weer goed....)

Laatst bewerkt:
De bootsequence moet je hebben, daar verander je de bootvolgorde.

Ja klopt, maar dat is al verandert maar het werkt niet, er verandert niks, behalve dat het laden voor het opstarten ietsje langer duurt, maar verder niks! ik hoor de DVD wel spinnen heel zachtjes en heel ff maar verder gebeurt er niks!

Zoals al gezegd, wissel van drive met de CD / DVD en probeer. Druk wel snel op een willekeurige toets, anders blijft Windows tot Sint Juttemis vanaf hdd (proberen te) starten.

@pasja....ik lees in de berichten dat XP op een DVD staat.....die zou wel eens niet zelf startend kunnen zijn.?

Ik lees net in bericht 4 het regeltje over DVD ipv CD, had ik overheen gelezen. Dan zijn er m.i. 2 opties: kopieer de bestanden op de schijf naar een CD of boot de machine met een floppy en wel de 10e van boven uit de volgende link : Bootdisk

Eenmaal geboot met de disk verschijnt op het scherm A:

Ga naar de CD / DVD door achter die A: te typen D: of E: (of F: of G: ) en
typ setup.exe op de volgende regel achter de letter van de CD / DVD. De Windows installatie start nu.

Ik vraag mij alleen af wat er gebeurt bij een tussentijdse herstart van Windows als dit tijdens de installatie een keer herstart. Ik weet niet of de DVD dan wél herkend wordt.

Ga derhalve primair voor het kopieren van de bestanden van de DVD naar CD. (is de simpelste methode)

Laatst bewerkt:
Het is gelukt alleen niet zo als verwacht :S (ik heb 1 cd speler op off gezet en toen lukte het! raar hè!)
Er staat een nieuwe versie van windows op, maar ik kan hem niet meer in normale modus opstarten!!!!!!! Alleen nog in veilige modus!

Als ik hem normaal opstart, start de pc ook op maar totdat het windows xp scherm tevoorschijn komt en dan krijg ik een blauw scherm met texten die ik niet kan lezen, omdat dat blauwe scherm heel snel weer weggaat en vervolgens start de pc zich opnieuw op en dan kan ik kiezen om hem in veilige modus op te starten! Ik dacht dat er misschien iets met de installatie fout was gegaan, maar toen ik de c schijf opnieuw geformateerd had en windows opnieuw geïnstalleerd gebeure gewoon weer hetzelfde! Ik heb het nu zo vaak geprobeert, dat ik er helemaal gek van word :s !!!

Suggesties??

Ga in de veilige modus naar apparaatbeheer en vertel ons of je daar iets bijzonders ziet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan