• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bronbereik van grafiek automatisch aanpassen aan al dan niet data in cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

deleeter

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2010
Beste forumleden,

Ik wil graag een grafiek maken in excel op basis van gegevens die ingevuld worden in het 1ste tabblad. De grafiek zou zich echter moeten aanpassen aan het feit of er wel data in de cellen (in het bronbereik staan). Ik zou dus een (lege) grafiek willen die vorm krijgt naarmate er data ingevoerd worden. Als ik nu het bronbereik uitbreid tot lege cellen (in A5 tot C100) dan krijg ik een zeer vreemde grafiek.

Kunnen jullie mij hier verder mee helpen? In bijlage stuur ik alvast een voorbeeld met wat extra uitleg.

Alvast bedankt.

Bekijk bijlage Grafiekvraag.xls

Hier een voorbeeldje met verschillende grafieken.
Voor jou is denk ik het tabblad van 'dynamische grafieken' van belang.
Daar wordt de grafiek aangepast aan het aantal metingen en heb je dus geen last van lege cellen in de grafiek.

Bijlagen

Bedankt voor de info. Ik heb het eens getest maar blijkbaar doe ik toch iets fout. Ik weet echt niet op welke manier ik dit kan aanpassen. Ik heb nochtans rekening gehouden met de formule (en deze aangepast naar NL) maar toch lukt het niet. :(

Bekijk bijlage grafiekvraag2.xls

ik zou deze namen gebruiken
dyngrafiek_range =VERSCHUIVING(dyngrafiek_xlabel;;2;; )
dyngrafiek_xlabel =VERSCHUIVING('Invoer OPZ2'!$A$5;0;0;AANTALARG('Invoer OPZ2'!$A$5:$A$200);1)

Bedankt cow voor de tip. Ik heb dit zo aangepast maar kan je me ook vertellen waarom dit een betere werkwijze is? Ik wil de formule begrijpen en ze niet zomaar toepassen.

Verder heb ik nog enkele vraagjes. Ik heb ze in de excel in bijlage gezet.

Bekijk bijlage grafiekvraag3.xls

dyngrafiek_xlabel =VERSCHUIVING('Invoer OPZ2'!$A$5;0;0;AANTALARG('Invoer OPZ2'!$A$5:$A$200);2)
(lees anders eerst de help over verschuiving
je start bij A5, je blijft er staan (volgende 2 argemunten 0, je had ze anders ook leeg kunnen laten), vervolgens tel je het aantal niet-lege cellen in A5:A200 met die aantalarg. Dat is het aantal punten op je grafiek, vervolgens die 2 dat is omdat we 2 kolommen meenemen, nl. de datum en de tijd
dyngrafiek_range =VERSCHUIVING(dyngrafiek_xlabel;;2;;1)
we laten die volledig van de xlabel afhangen, zodoende hebben die al direkt dezelfde lengte, nu moet je enkel 2 kolommen naar rechts gaan, mar mag die maar 1 kolom breed zijn
De grafiek mocht geen spreidingsgrafiek zijn maar een lijngrafiek

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Sorry voor het late antwoord. Bedankt voor de tips, hiermee kan ik verder!

Vriendelijke groet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan