Budget kantoor PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

piet7

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2013
Voor mijn vader ben ik op zoek naar een kantoor PC van ongeveer 500 euro. Wat hij nu heeft staan is een Intel Pentium D CPU 3,00 GHz en 3GB RAM. Het ding is niet zo best meer. De bedoeling is dus om een nieuwe PC aan te schaffen, inclusief windows 7, die vooral sneller is en weer een paar jaar mee kan.

Het gebruik beperkt zicht tot boekhouding, office programma's etc. Er zijn verder geen toeters en bellen nodig, buiten een DVD-speler/brander.

Nu vond ik op dit forum deze thread, met deze samenstelling.

Is dit een waardige (snellere) opvolger van de oude PC?

Core i3 is een beetje overdone voor de genoemde taken kun je goedkoper uit zijn met een Pentium G2010 of Celeron cpu
8Gb aan werkgeheugen is ook erg veel voor dit soort taken, 4Gb is meer dan zat

verder is een SSD wel een goede optie, snel opstarten/laden van bestanden zal het werk enorm versellen

klikerdeklik

Ja, ik denk dat dat een prima opvolger is voor de oude computer. Een courante i3 processor is zeker ruim snel genoeg om de gewenste taken uit te voeren.

Echter: een pentium D processor is natuurlijk niet meer zo snel als de huidige processoren, maar zou eigenlijk nog wel prima moeten voldoen voor office werkzaamheden. Zelf denk ik dat de (oude) harde schijf van de huidige computer op leeftijd is en daardoor ook weer wat trager is. Kan je me vertellen hoe oud en/of welke harde schijf er in de huidige computer zit?

Tot slot: voor de genoemde werkzaamheden hoef je dus absoluut geen gameprestaties te hebben, en zou ik proberen een systeem met een SSD samen te stellen. Dit geeft in vrijwel elk systeem (zelfs in de oude pc) een zodanige boost aan de responsiviteit dat het aanvoelt alsof de pc gaat vliegen qua snelheid! Als voorbeeld heb ik de samenstelling die jij aankaart even aangepast (mindere processor & andere bezuinigingen + een SSD), zie deze link: klik

Merk op: het moederbord heeft geen SATA3 omdat het een budget moederbord is. Dit is echter geen probleem voor de SSD, deze werkt hier gewoon op. Tevens behoud je gewoon het grootste voordeel van de SSD: snelle random reads (&writes) waardoor je gewoon een snel reagerend systeem hebt. Het is dus de bedoeling dat je windows + veelgebruikte programma's op de SSD plaatst, deze zullen dan lekker snel ingeladen worden. Documenten en films e.d. kun je dan op de HDD zetten, want dat is goedkopere opslag en is ruim snel genoeg voor dat soort bestanden.

EDIT: zoals bij de post boven mij: als je genoegen neemt met 4GB werkgeheugen (meer dan genoeg voor office werkzaamheden), dan kan je gewoon het wat betere moederbord nemen met o.a. SATA3 en USB3. Dat is wat mij betreft de meerwaarde zeker waard!

Laatst bewerkt:
Grrr, site deed even moeilijk, sorry voor de dubbelpost. Deze mag dus weg.

Bedankt voor de reacties. @K1pje er zit een Samsung HD160jj in. Maar een nieuwe PC is sowieso wenselijk, zodat de oude als tweede computer kan gaan dienen.

Gezien de oude schijf maar 160 gb is en er maar 77 gb van gebruikt wordt, heb ik de 500 gb HDD verwijderd en vervangen door een 250 gb SSD, icm het duurdere moederbord (met usb 3.0 en SATA3) en 8 gb werkgeheugen. Zie hier. Zit nu iets over het budget, maar dit kan nog net. Wat denken jullie hiervan? Zal dit icm met de SSD meer snelheid geven dan het genoemde i3 systeem?

En wat raden jullie aan als voeding, de Corsair VS350 of de Be quiet! Pure power BQT L7-300W?

Zijn beide goede A-merk voedingen die beiden voldoen voor dit systeem. Ikzelf had voor de Corsair gekozen, omdat die iets goedkoper was zodat het beter binnen je budget zou passen ;)

Zelf zou ik voor 120GB SSD + 500GB HDD kiezen, juist omdat je dan meer opslag hebt. Maar dat is misschien ook wel mijn persoonlijke keuze. Met een enkele 250GB SSD moet je ook prima uit de voeten kunnen als je niet veel films e.d. hebt.

Nu ben ik alleen nog benieuwd of het laatst genoemde systeem ook echt beter voldoet dan het eerst genoemde i3 systeem. I3 en 8 gb RAM mag misschien overkill zijn, maar qua prijs scheelt het niks op een SSD systeem met mindere processor.

Het is heel simpel. Bijna elke processor van tegenwoordig is veel sneller dan je hardeschrijf. Welk effect krijg je dan:

Je processor en de hardeschrijf willen samenwerken, eens?
Ze doen een wedstrijdje hardlopen, echter is de processor eerder over de streep dan de hardeschrijf. Dus de processor moet wachten op je hardeschrijf. (Dit is dan ook de zogenaamde overkill)

Als je een SSD neemt, loopt de hardeschrijf even snel als de processor en hoeft de processor niet te wachten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan