C++ classes

Status
Niet open voor verdere reacties.

mmatteman

Gebruiker
Lid geworden
3 sep 2008
Berichten
287
Hallo,

Ik heb al verscheidene tutorials op het internet geraadpleegd over het gebruik van C++ classes. Maar ik kan het maar niet begrijpen. Ik snap gewoon niet waar classes voor zijn, en hoe ik ze zou kunnen gebruiken. Als mij dit op een logische manier kan uitleggen zou ik dat zeer op prijs stellen. Over een paar weken ga ik een boek over C++ kopen, en tot dan moet ik het maar even doen met de hulp die internet me biedt..
 
Een class... dat is dus een set van functies en waarden waarmee je een bepaalde taak kunt uitvoeren. Een class heeft dus 'members'.

Klein voorbeeldje dat vaak gebruikt wordt. Een wachtrij (bij de bakker)
Daar kun je een class van maken.
Functies van de class kunnen dan zijn - even met heel lange namen:
Klant_komt_binnen
Nieuwe_klant_aan_de_beurt
Hoeveel_wachtende_klanten

Klant_komt_binnen voegt dus een nieuwe klant toe achter in de rij. Kun je bijvoorbeeld de aankomsttijd bij opslaan om later de gemiddelde wachttijd uit te gaan rekenen.

Nieuwe_klant_aan_de_beurt haalt dus de eerstvolgende klant die aan de beurt is uit de wachtrij (tijd klokken....)

Hoeveel_wachtende_klanten kan dan de manager van de bakkerij gebruiken om te kijken hoeveel winkelpersoneel er moet zijn....

Het idee is dus dat je een stuk functionaliteit van je programma als een geheel object defineert en programmeert. Van buiten af zie je dan dus in dit geval een wachtrij en het object zelf zorgt ervoor dat alles loopt zoals het moet.

Probeer anders eens te zoeken naar wat tutorials. Veel zullen in het Engels zijn.
 
oh ok ..
Dus een class is laten we zeggen de bakker, de members (hoeveel_klanten enzo) zijn factoren van die class (de bakker) waarmee je bepaalde zaken kunt vaststellen (hoeveel personeel is er nodig)?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan