om te beginnen even XP-PC heel erg bedanken voor de hulp. Heel erg top, waardeer ik enorm.
kon de hd hier in huis niet koppelen in een andere pc vanwege de nieuwere connectoren.
toen met het hele boeltje onder-de-arm naar een computer shop hier in ons Noorse dorp.
Aldaar ze kunnen overtuigen dat alle XP-repair mogelijkheden niks zouden uitrichten en ze koppelde de HD in een machine aldaar. Direct werd deze zichtbaar in die draaiende windows. Toen ben ik zelf in die shop aan de gang gegaan. Want na twee dagen helpmij.nl wist ik waar ik het probleem kon gaan vinden. De user32.dll vervangen.
Kreeg ook nog even het blauwe stop scherm ivm de winrsv; maar dat probleem had ik al eerder op dit forum vernomen dus die was ook snel getackeld. Alles draait weer.
dus ... conclusie: mocht de XP setup cd geen bestaande windows XP installatie herkennen en je kan middels een dos prompt ook niet in c:\windows kunnen komen dan rest alleen nog de oplossing om de schijf in een andere machine te hangen en aldaar de "relatief" simpele handeling uit te voeren.
Al blijft het voor mij wel een RAADSEL dat zo'n kleine wijziging je harddisk zo onherkenbaar kan maken MAAR vooral onbegrijpelijk dat de meegeleverde XP cd niet bij machten is, niet over voldoende files beschikt om zoiets te negeren en de C schijf toch te tonen. Zoals een BART-pe of een KNOPPIX of een XUBUNTU veelal wel kan (al waren deze live-cd's voor mij, in dit "draadje" besproken geval, dus ook niet toereikend).
HD in andere machine plaatsen was het laatste redmiddel en was effectief.