c schijf te klein..

Status
Niet open voor verdere reacties.

Juull

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2007
Berichten
100
Hallo,

Een tijd geleden heeft een ex van me het geheugen van een andere computer bij mijn computer in gezet.. Dat betekent dat ik nu gebruik maak van een c/d/e/f/g/h schijf..
(e en f zijn cd/dvd drives)

Nu is alleen het probleem dat hij de c schijf heel klein heeft gemaakt namelijk maar 5 gb.
nu geeft de computer steeds aan dat er te weinig ruimte is, ik heb alles al gedefragmenteerd,en mappen die eruit kunnen eruit gehaald..maar toch blijf ik maar op een vrije ruimte van 50 mb..

Dit terwijl ik op de andere 3 schijven genoeg gb over heb..

Hoe kan ik dit oplossen..

Kan ik niet schijven samenvoegen op een makkelijke manier..
(ben niet zo ongelooflijk computertechnisch..hihi)

groetjes
 
c te klein

om je probl op te lossen moet je technisch zijn. Wat je ook kunt doen is een externe hd plaatsen.ltrs:D
 
Het is eigenlijk niet zo handig om XP op een 5 gb hd draaien als ik jou was zou ik windows xp opnieuw installeren maar dan op de andere schijven waar nog genoeg ruimte is:thumb: dat lijkt mij slimmer
 
Ik neem aan dat je met geheugen een extra hdd bedoelt ipv ram?

Kijk eens in schijfbeheer om te zien welke partitie precies op welke hdd staat. Als je pc deze melding geeft wil dat zeggen dat enkel op dat volume te weinig ruimte beschikbaar is. Als je 2 partities hebt, dus nog een partitie op de hdd waar de C:partitie opstaat dan kan je een backup nemen van de 2de partitie, deze verwijderen en de C:partitie uitbreiden. Dit kan heel simpel in vista's schijfbeheer. Heb je een oudere versie van windows dan vista zal je een ander programma nodig hebben daarvoor.

Indien je dit niet kan, zal je een andere oplossing moeten zoeken, namelijk meer schijfruimte vrijmaken. Dit kan je doen als volgt:

- Voer een schijfopruiming uit

- Ga naar uitvoeren en tik in: %temp% en druk vervolgens op enter. Verwijder alles wat er in de map staat waar je in terecht komt.

- Ga naar de softwarelijst en verwijder programma's, ook de programma's die je wil houden. Die installeer je nadien opnieuw, maar je maakt op een andere partitie een mapje 'program files' en je installeert de bestanden van de programma's in die map(pen) ipv in de gebruikelijke C:\program files

- persoonlijke documenten kan je misschien onderbrengen op een andere partitie of verwisselbare schijf (usbstick, geheugenkaart)

en na dat alles kan je best een schijfdefragmentatie uitvoeren.
 
Ik vraag me af hoe groot je C schijf eerst was.
Heb je een schijf verdeeld in verschillende partities. Dan kun je via partion magic de vrije ruimte anders verdelen.
Als je XP op de C schijf hebt staan kun je daar geen programma´s meer bij opzetten. Dus Word e.d. zul je op een andere schijf moeten installeren. Ook `mijn documenten` moet je om denken die loopt op de C schijf ontzettend snel vol. Meestal brand ik daar een CDtje van zodat ik hem veilig kan leeg maken.
 
Het komt er dus op neer dat ik het bijna niet zelf kan doen..
Dat het gewoon erg lastig wordt...

En ja..ik weet dat het niet slim was om xp op een 5gb schijf te zetten..
maarja dat heeft mn ex dus gedaan..
en die zou het nog afmaken.
maar dat heeft hij dus niet gedaan..

en nu zit ik met een computer die ik dus amper gebruik
omdat ik er amper iets mee kan..
 
Zou je eens kunnen aangeven hoeveel schijfruimte je op elke schijf over hebt?
Kunnen we je misschien helpen XP op een andere schijf te installeren.
 
Ik heb nu alweer wat programmas weg gegooid..
en heb nu op de c schijf 452 mb over..gelukkig als iets meer ruimte..

op de d schijf heb ik nog 22 gb over
op de g en h schijf ong 5 gb
 
Je kunt twee dingen doen. 1 Het advies volgen van wufu maar dan moet je volgens mij ook alle programma's opnieuw installeren.
2 Je kunt kijken welke programma's je op een andere schijf kunt zetten. bv Word staat meestal C. Die moet je de-installeren daarna weer installeren op de D Schijf. Je kunt zo meerdere grote programma's overzetten naar een andere schijf.

Gebruik eens het programma Tree Size Free om te kijken wat voor programma's je op de schijf hebt staan en die de meeste ruimte in beslag nemen. Om een beetje leuk te werken met je comp moet je 2 gb ruimte hebben op de C schijf. :thumb:
http://www.jam-software.com/freeware/index.shtml

Wat is je totale schijfruimte van C?
 
Hallo,
Kan ik niet schijven samenvoegen op een makkelijke manier..
(ben niet zo ongelooflijk computertechnisch..hihi)

groetjes

Met Partition Magic kan je twee partities samenvoegen, zonder data verlies.
5 Gb is gewoon te krap om XP met je programma's soepel te laten draaien.

Het verder opruimen van C zet weinig zoden aan de dijk, als die nu al bijna vol zit dan zal je daar steeds tegenaan blijven lopen. Defragmenteren duurt ook des te langer als die meer dan 85% vol is.
 
maar die partition magic moet je ergens kopen toch..
dus dat werkt nog niet echt..
of werkt een demo ofzo ook..
 
Grote programma's kun je vaak kleiner maken door te selecteren wat je nodig hebt. Bv bij Word wordt bij een normale installatie verschillende programma geinstalleerd, excel, Access, power point. Bij de installatie kun je kiezen welke programma's je echt nodig hebt en die alleen installeren. Acrobat reader staat bijna op elke computer maar is een groot programma. Je kunt die inwisselen voor foxit. http://www.foxitsoftware.com/pdf/rd_intro.php Op die manier houd je ruimte over.
 
volgens mij werk een demo ook alleen doet hij niet alles wat het programma kan.
Je zult zelf even moeten kijken of de optie van het verschuiven van vrije ruimte ook bruikbaar is in de demo.

Volgens mij was er ook een gratis programma die het zelfde deed als partion magiq maar dat zul je even hier moeten vragen.
 
Misschien is het handig als je even zegt of die verschillende 'schijven' partities op dezelfde schijf zijn of je meerdere schijven hebt. Zoja, welke hoe en waar staan. Dit kan je zien in schijfbeheer. Eventueel kan je er een printscreentje van maken en hier posten.
 
je kunt ook nog alle herstelpunten laten verwijderen, behalve de laatste dat scheelt ook een boel.

Start > Deze computer > C aanklikken, Eigenschappen > Schijfopruiming dan komt er een schermpje, kies hier Meer Opties en dan de onderste aanklikken en OK kiezen
 
Ik denk dat het beter is de partitie te proberen vergroten of enkele programma's op andere partities te installeren.

Als er ooit iets mis blijkt te zijn met het systeem zal je blij zijn dat je niet te zuinig bent geweest met je herstelpunten.

Ik ben dat vroeger wel al eens geweest en heb daar toen eens dik spijt van gehad. Het gebeurt snel dat een probleem pas na enkele weken opduikt en als je de eerdere herstelpunten dan hebt verwijderd kan je niet terug...
 
Weet iemand misschien ook een programma om je partitie te vergroten en dan onder windows vista? Partition magic 8.05 werkt niet onder vista:confused:
 
Dat kan je onder vista zelf gewoon in schijfbeheer
 
Mijn C schijf niet hoor, met D lukt het wel, maar met de opstartschijf niet.
 
Ik heb hetzelfde probleem.
C schijf 5 GB, D schijf 17 GB waarvan 12 vrij. Oude PC met kleine schijf dus. Maar ben verder tevreden mee.
Hoe kan ik de vrije ruimte overbrengen naar de C? Is een schijf met 2 partities dus. Kan ik er alsnog gewoon 1 partitie van maken? Zonder alles opnieuw te moeten installeren
Werk met windows XP, SP3.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan