• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Capaciteit in kaart brengen bij meerdere variabelen

Hefan

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2024
Ik krijg een forecast (tab forecast) op maandbasis en wil weten of die aantallen (kilogrammen) in de cellen passen die maand. Hierbij moet rekening gehouden worden met de volgende variabelen:
  • Aantal startdagen in de week (niet in het weekend) (tab ‘MD products’)
  • Duur van de productie (tab ‘MD products’)
  • Tempratuur cel (tab ‘Capacity per cel’)
  • Aantal KG per unit en aantal units per cel (tab ‘Capacity per cel’)
  • Capaciteit van de cellen (tab ‘Capacity per cel’)
Door de (voor mij) vele variabelen weet ik niet waar ik moet beginnen om adhv het aantal kilogrammen in een gegeven maand dmv een percentage aan te geven of het past of wat het percentage is (tab Capacity % per month)

Is er iemand die mij op weg kan helpen hiermee?

Met vriendelijke groeten,

Stefan

Bijlagen

waarom heeft product 1 2 verschillend aantal productiedagen en temperaturen?
Ik zou beginnen met het uitrekenen hoeveel KG er in een cel kan.
bij product 3 is een bucket 60 7 kg bij de rest 5 kg?

Als je alleen naar de productie kijkt, komt er alleen maar bij. Er zal toch ook wel eens iets af gaan?

waarom heeft product 1 2 verschillend aantal productiedagen en temperaturen?
Ik zou beginnen met het uitrekenen hoeveel KG er in een cel kan.
bij product 3 is een bucket 60 7 kg bij de rest 5 kg?
Dit product gaat eerst op tempratuur 20 en dan na 1 dag op tempratuur 15

Klopt technisch dingetje maar denk niet relevant hiervoor?
Bericht automatisch samengevoegd:

Als je alleen naar de productie kijkt, komt er alleen maar bij. Er zal toch ook wel eens iets af gaan?
Ja klopt na x aantal dagen (afhankelijk van het product) is de productie klaar en komt de capaciteit die het innam weer beschikbaar

een 1e voorlopige en vooral handmatige oplossing van hoe ik het probleem begrijp.
I

Bijlagen

een 1e voorlopige en vooral handmatige oplossing van hoe ik het probleem begrijp.
I
Sorry voor de late reactie Cow. Zo dit lijkt er volgens mij al op. Duik er vanmiddag even in en laat je weten of dit is wat ik zoek. In ieder geval super bedankt dat je hier tijd in hebt gestoken

I
Hoi Cow,

Ben je file aan het bekijken en de formules proberen te begrijpen. Een eerste vraag. In de tab samenvatting heb je 2 tabellen toegevoegd met okt2 etc en okt3 etc. Waar is dit voor?

Ik ga er bijna van uit dat dit een serre of zoiets is, waarin groenten worden gekweekt, dus dat zat in mijn achterhoofd toen ik dit bedacht.
De kolommen D:H zijn de/jouw opgave, kolommen I:L zijn de afgeleverde kg's die maand en M:P zijn de verschillen tussen beiden. Het zou wel de bedoeling zijn om die op nul te krijgen, maar voorlopig was het eventjes quick and dirty.
Nu is alles handmatig gedaan, straks zou een macro dat moeten overnemen en zelf een vrije serre en een temperatuur kiezen en vooruit ... . Het verhaal van die dagen opzetten begreep ik niet, ik ging er van uit dat je bijvoorbeeld enkel de maandag tot de donderdag eventueel kon opzetten, maar aangezien het planten zijn, groeien die toch iedere dag zonder tussenkomst en dat je dan eventueel niet zou mogen opzetten of oogsten in de weekends, tja, met een betere uitleg kan dat meegenomen worden.
Bij het toewijzen wordt ieder product in dalende volgorde van gewicht genomen en er wordt telkens voor de grootste vrije serre gekozen. Of dat de goede benadering is, dan zal later nog blijken.

Ik ga er bijna van uit dat dit een serre of zoiets is, waarin groenten worden gekweekt, dus dat zat in mijn achterhoofd toen ik dit bedacht.
De kolommen D:H zijn de/jouw opgave, kolommen I:L zijn de afgeleverde kg's die maand en M:P zijn de verschillen tussen beiden. Het zou wel de bedoeling zijn om die op nul te krijgen, maar voorlopig was het eventjes quick and dirty.
Nu is alles handmatig gedaan, straks zou een macro dat moeten overnemen en zelf een vrije serre en een temperatuur kiezen en vooruit ... . Het verhaal van die dagen opzetten begreep ik niet, ik ging er van uit dat je bijvoorbeeld enkel de maandag tot de donderdag eventueel kon opzetten, maar aangezien het planten zijn, groeien die toch iedere dag zonder tussenkomst en dat je dan eventueel niet zou mogen opzetten of oogsten in de weekends, tja, met een betere uitleg kan dat meegenomen worden.
Bij het toewijzen wordt ieder product in dalende volgorde van gewicht genomen en er wordt telkens voor de grootste vrije serre gekozen. Of dat de goede benadering is, dan zal later nog blijken.
Haha, je zat er inderdaad niet ver naast, het gaat om het primen van zaden, en dat proces loopt inderdaad ook in het weekend door. Maar het opstarten (inzetten) gebeurt (meestal) alleen doordeweeks, dus bijvoorbeeld alleen op maandag t/m donderdag. Het aantal startdagen wordt dus geteld vanaf maandag (1 = maandag, 2 = dinsdag, etc.).

De uitdaging zit hem in het berekenen of de forecast (in kg) per maand past binnen de beschikbare capaciteit, waarbij ik met de volgende variabelen rekening moet houden:

• Aantal cellen
  • De temperatuur waarop een product geprimed moet worden, een cel die op een bepaalde temperatuur staat, is gedurende de productieperiode niet beschikbaar voor andere temperaturen
  • Aantal buckets per cel
  • Aantal inzetdagen per week (alleen doordeweeks)
  • Duur van het product in dagen (hoe lang een cel bezet blijft) en die cel en/of buckets weer beschikbaar komen

Het doel is om per maand te berekenen of de forecast past in die maand. Nu zijn het aantal kilogrammen te weinig en zal dat over de hele maand wel passen

Ik weet niet of ik het zo een beetje beter heb uitgelegd😅

Bijlagen

Terug
Bovenaan Onderaan